מיני מבחן: ריינג'רובר איווק - 9 הילוכים בהחל מ-404 אלף שקל

האיווק הוא עדיין כלי אטרקטיבי לחובבי הז'אנר. המותג היוקרתי, על הזנב והעיצוב הייחודי עם הכתפיים הרחבות, גלגלי הענק והגג הנמוך יחסית, מבטיחים שיקבל תשומת לב בכביש ובחניה

בשנים האחרונות נמצאות תיבות ההילוכים האוטומטיות בסחרור טכנולוגי. בעשור האחרון זינק המספר לשישה הילוכים ומשם לשבעה ולשמונה הילוכים. כעת החליט מישהו בחברת ZF, יצרנית התיבות הגדולה ביותר בעולם, שהמספר הנכון הוא לא פחות מתשעה הילוכים.

האם מדובר בפריצת דרך, שתשנה את עולם הרכב, או שמא מדובר בגימיק מבוסס אגו בנוסח "לי יש יותר?". השאלה הזו לא מדירה שינה מעיניהם של רוב נהגי העולם, שעבורם תיבה אוטומטית היא אופציה יקרה ומיותרת. בישראל, שבה אין כמעט קיום שיווקי לרכב ללא תיבה כזו, זו שאלה מעניינת.

החלוץ בשוק המקומי הוא הריינג'-רובר אווק היוקרתי-קומפקטי, שבמסגרת תהליך הרענון שעבר השנה זכה לקבל גם תיבת תשע מהירויות חדשה מבית ZF, שמשודכת למנוע הטורבו הקיים בנפח 2 ליטר בהספק 240 כ"ס. השידוך הספציפי הזה מעניין במיוחד משתי סיבות. האחת: מנועי טורבו קטנים נוטים לאתגר תיבות אוטומטיות, כי הם נעים בין מצבי הזרמת כוח קיצוניים כאשר הטורבו פעיל או רדום. השנייה: מדובר ברכב עם יומרות שטח.

בשורה התחתונה, התיבה החדשה משפרת את המצב, אך לא דרמטית. כאשר הנהג מבצע קיק דאון, אגרסיבי ממהירות נמוכה, הטורבו עדיין בועט בתמסורת ובתא הנוסעים, אבל התהליך מהיר יותר מבעבר וצבירת המהירות חלקה יותר. בתנאי נסיעה נינוחים התיבה נוטה לבחור בהילוכים גבוהים יחסית ונודדת בין ההילוכים בצורה כמעט בלתי מורגשת.

על הכביש המהיר אפשר לשייט ב-150 קמ"ש עם פחות מ-2000 סל"ד בהילוך תשיעי. כל זה תורם לשיפור משמעותי בצריכת הדלק לכ-12 ק"מ לליטר, בכפוף לסגנון הנהיגה של הנהג. הביצועים היבשים כמעט לא השתנו לעומת הדגם היוצא. זה עדיין כלי זריז, שמסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.6 שניות בדרך ל-217 קמ"ש.

ובשטח? בירידות תלולות התיבה החדשה מספקת כוח בלימה כבר בהילוך רביעי. מי שיבחר בשני ההילוכים הנמוכים ביותר יקבל כושר זחילה מרשים בשטח מאתגר. מדובר ביכולת תיאורטית עבור 99% מרוכשי כלי הרכב המהודרים הללו, שרובם עסוקים בעיקר בטיפוס במעלה הסולם החברתי ולא במעלה זיקים בנגב.

האיווק הוא עדיין כלי אטרקטיבי לחובבי הז'אנר. המותג היוקרתי, על הזנב והעיצוב הייחודי עם הכתפיים הרחבות, גלגלי הענק והגג הנמוך יחסית, מבטיחים שיקבל תשומת לב בכביש ובחניה. תא הנוסעים הוא לא המרווח ביותר בקבוצה, אבל הוא נהנה מגימור מרהיב ועשיר, שניתן להתאים לטעמו האישי של הנהג במאות קומבינציות שונות. הנדסת האנוש טובה, פרט לבורר ההילוכים הסיבובי, שהחדשנות שלו נעלמה זה מכבר והותירה מאחוריה רק תפעול מגושם.

לנדרובר איווק בסיסי עולה 404 אלף שקל לפני מבצעים, וזה מחיר שאינו חורג משמעותית מהמקובל בחבורת הג'יפונים היוקרתיים. הדגם המהודר יוסיף עוד כ-100 אלף שקל למחיר. המחירים האלה מבטיחים את נדירותו על כבישי הארץ, אבל במונחים של האלפיון העליון זה דווקא יתרון.