מבחן דרכים: טויוטה סיינה - אמריקה, פינת רמת-אביב

לבעלי המשפחות הגדולות בישראל יש כעת אלטרנטיבה חדשה בחסות היבוא המקביל ■ לטויוטה סיינה יש ממדים ענקיים, חלל פנימי שימושי במיוחד לשמונה נוסעים, מנוע בריא ומחיר התחלתי הגיוני ■ רק אל תנסו למצוא לו מקום חניה בעיר

זמים ישראלים רבים ניסו במהלך השנים לייבא לישראל ולהטמיע בה פיסות מהחלום האמריקני. כבר ראינו "פיצות אמריקניות", מסעדות "דיינר", "שיווק אמריקני", "מימון אמריקני" ומה לא. כל המוצרים והרעיונות המיובאים הללו מעולם לא הרגישו כאן כמו במקור, ולא היו אפקטיביים באותה מידה.

הסיבה היא קנה המידה: במדינה מזרח תיכונית קומפקטית וחסכונית כמו שלנו קשה להטמיע מוצרים ושירותים, שתוכננו עבור מדינת יבשת ענקית ועבור לקוחות עם תרבות צריכה אולטרה-מפותחת וכוח קנייה בלתי מוגבל. זו גם הסיבה, שכלי הרכב האמריקנים הקלאסיים, דוגמת הפיק-אפים הענקיים, רכבי ה-SUV המפלצתיים ומכוניות הסדאן פול-סייז, לא זכו כאן לשגשוג. אבל יש פלח אחד של שוק הרכב האמריקני, שהביקוש לו בישראל תמיד עלה על ההיצע, והוא פלח המיניוואנים הגדולים המכוונים למשפחות ברוכות ילדים.

טויוטה סיינה היא נציגה נאמנה של הקטגוריה הנחשקת הזו, וההוכחה הטובה ביותר היא מאות הסיינות שהגיעו ארצה בשנים האחרונות בייבוא אישי, למרות כל הקשיים והמכשולים. לאחרונה החל גם ייבוא מקביל של הסיינה עם אחריות ושירות מקומי של אלבר.

הסיינה היא מיניוואן "פול סייז", ובמונחים אירופאיים, מדובר בלווייתן. היא נמתחת לאורך של 5.08 מ', רוחבה 2 מטר בין מראות הצד, גובהה 1.8 מ' ובסיס הגלגלים הוא יותר מ-3 מטר מ'. כל המטראז' הזה ארוז באריזה עדכנית וחלקלקה עם חרטום נאה, שמשתפל בחדות, תועפות של עיטורי כרום בוהקים ופרופיל צד נקי ונטול התחכמויות. המראה הכולל משדר יותר יעילות מרחבית מאשר סטייל, ואת ההשפעה העיקרית על הסביבה יוצרים הממדים. רכב ההדגמה שלנו, בצבע שחור עם חלונות שחורים, קיבל מרחב מחייה מכובד ונדיר בכבישים הסוערים והאלימים שלנו.

שפע של מקום לנוסעים ולמטען

מי שרגיל לקבינות ההדוקות של המיניוואנים האירופאים/יפנים, שמתפקדים בארץ על תקן מובילי משפחות, עלול להיקלע לחוסר התמצאות בעת המעבר לתא הנוסעים של הסיינה. אין כאן פשרות במרחב ופטנטים מודולריים מחוכמים, שנועדו לאפשר לנוסעים להידחק פנימה כמו סרדינים. שבעה מבוגרים בגודל מלא יכולים להתרווח במושבי הסיינה וליהנות ממרווח כמעט בלתי מוגבל לברכיים, לכתפיים או לראש ומגישה נוחה לכל המושבים, כולל אלה שבשורה השלישית.

מי שממש ירצה יוכל לדחוק גם נוסע נוסף - שמיני במספר - למושב האמצע הצר יחסית שבשורה השנייה. אפילו כאשר כל המושבים מאוישים עדיין נותר מאחור מרחב מכובד בהחלט למטען וקיפול או הסטה על מסילה של המושבים האחוריים חושף חלל העמסה עם פתח אחורי עצום, שיכול לבלוע ללא קושי מטענים חורגים כמו טרקטורון, צי של אופני הרים, או גלשן רוח.

עמדת הפיקוד מעוצבת בקווים אורגניים רכים ונעימים לעין, ומתאפיינת בהנדסת אנוש יעילה: כל המחוונים והמתגים הם בגודל אקסטרה לארג' והכול נראה פשוט והגיוני לתפעול ולשימוש, כאילו יצא זה עתה מקטלוג של SEARS. איכות חומרי הדיפון בסיינה הבסיסית, שמיובאת לארץ, מכוונת יותר לפשטות ועמידות ופחות ליוקרה, עם לא מעט משטחי פלסטיק בסיסיים בסביבת הנהג וריפוד בד פשוט למדי.

לטעמנו, זה יתרון ברכב שמשמש לעיתים קרובות כמוביל כיתתי או כפעוטון על גלגלים. מי שניסה לגרד שאריות מסטיק/במבה/קרטיב מריפודי עור יוקרתיים יודע למה הכוונה.

מרגישה בבית על כביש מהיר

למרות הממדים העצומים, הסיינה קלה לנהיגה. ההגה רך אבל מדויק באופן מפתיע, זוויות ההטיה של הגלגלים הקדמיים נדיבות מאד ומספקות קוטר סיבוב קטן מהצפוי בעיר, והשילוב של מושב גבוה יחסית ושמשות פנורמיות מספק תצפית יעילה ובטוחה לכל פינות הרכב גם במקומות דחוקים.

מציאת חניה בעיר והשתחלות ברחובות ישראליים צרים היא אתגר לא פשוט. התקנת חיישני קרבה ומצלמה אחורית היא חובה. נוחות הנסיעה אופיינית לכלים מתוצרת ארה"ב. המתלים רכים מאד וסופגים היטב מהמורות קטנות ושיבושים בין עירוניים, אך מתקשים לטפל במכשולים עירוניים קשוחים כמו פסי הרעדה, שיכולים לטלטל את הנוסעים כהלכה.

הסייינה מרגישה בבית על הכביש המהיר עם תחושה גלית רכה אך יציבה של המתלים. ביחד עם מרחב המחיה האישי הנדיב ובידוד הרעשים, הצליח רכב ההדגמה שלנו להרדים גם דרדקים היפר אקטיביים. הבלמים דורשים לחיצה החלטית כדי לעצור את המאסה הגדולה.

צריכת דלק גבוהה

הסיינה מגיעה אלינו עם מנוע V6 בנזין בנפח 3.5 ליטר מבית טויוטה, שמייצר 266 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות. זהו מנוע שישה צילינדרים אמריקני-יפני קלאסי: חלק כמשי, נעים לאוזן ומספק שפע של דחף. התאוצה לא דרמטית, אבל קצב צבירת המהירות מכובד וגם תחת עומס של נוסעים ומטען הרכב שומר על דחף ראוי גם בעליות.

בכל הנוגע לצריכת הדלק אין ניסים. זהו כלי גדול וכבד עם מנוע בריא, שמגיע ממדינה שבה הדלק זול. נהיגה רגועה תניב 8-9 ק"מ לליטר, אך רגל כבדה תגלח 20% מהנתון הזה.

220-270 אלף שקל

דגם הבסיס של הטויוטה סיינה עם אבזור תקני מכובד מתחיל במחיר של כ-220 אלף שקל והמחיר מגיע עד כ-270 אלף שקל ברמת הגימור המפוארת. היבואן אמנם חדש בתחום הייבוא ועדיין מוטלת עליו חובת ההוכחה בכל הנוגע לרמת השירות והאחריות בישראל, אבל בכל הנוגע לתמחור הוא זוכה לצל"ש.

דגם הבסיס, שעולה בארץ כמו ג'יפון קומפקטי מאובזר, מציע אופציה מבורכת ללקוחות שזקוקים לשינוע מאסות של נוסעים ומטען, עם מטריית תדמית של מותג יפני סולידי ואמין. ברוכים הבאים.

טויוטה
 טויוטה

חלק מהמתחרות

קרייזלר וויאג'ר

המתחרה הישיר והכמעט יחיד של הסיינה, שמגיע לארץ בייבוא סדיר, הוא הקרייזלר ווייאג'ר הענק, שמציע ממדים דומים ושימושיות מקבילה. הוא מצויד במנוע V6 חזק בנפח 3.6 ליטר ובתיבה אוטומטית מדור אחרון. מחיר הגרסה המפוארת 265 אלף שקל

שברולט טרווארס

ג'נרל מוטורס מגדירה את הטרווארס "קרוס אובר". אין לו דלתות צד על מסילה, אך הוא מיניוואן לכל דבר. הוא ארוך מהטויוטה ב-10 סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים דומה. המרחב בתוך הרכב של שברולט מוגבל יותר. המנוע הוא V6 עם 280 כ"ס. מחיר: בין 220 ל-350 אלף שקל

הונדה אודיסי

כרגע בייבוא אישי, ובהמשך אולי גם בייבוא מקביל, ניתן לייבא את המיניוואן האמריקני של הונדה. ממדיו דומים לסיינה, העיצוב ספורטיבי ותא נוסעים מפואר. המנוע V6 עם 248 כ"ס והמחיר בארה"ב דומה מאד לסיינה