החקיקה החדשה בדירות מגורים

הבחנה חשובה בין מוכר שבבעלותו דירת מגורים אחת לבין מוכר שבבעלותו כמה דירות מגורים ■ מדריך ומחשבון מס שבח

במסגרת הצעת תקציב המדינה לשנת 2015 שפורסמה ביום 1/10/2014 הוחלט על ידי הממשלה כך: להחיל את החישוב הליניארי המוטב גם על הרווח האינפלציוני החייב וזאת בתחולה רטרואקטיבית על מכירת דירת מגורים מזכה מיום 1.1.2014 ואילך.

בנוסף, לעגן את מדרגות ושיעורי מס הרכישה החלים על מי שרוכש דירת מגורים שאינה דירתו היחידה כהוראת קבע בחוק מיסוי מקרקעין.

ביום 1/8/2013 התקבל תיקון 76 לחוק מיסוי מקרקעין. תיקון זה ביטל את הפטור ממס שבח לדירת מגורים שניתן אחת לארבע שנים למוכר שהיו בבעלותו יותר מדירת מגורים אחת. בעקבות התיקון נוצרה הבחנה חשובה בין מוכר שבבעלותו דירת מגורים אחת לבין מוכר שבבעלותו כמה דירות מגורים: נקבע שרק בעלי דירה יחידה ייהנו מהפטור ממס שבח ואילו מי שבבעלותו יותר מדירת מגורים אחת ייהנה מ"החישוב הליניארי המוטב" לפי סעיף 48א(ב2) לחוק.


היינו, השבח המיוחס, באופן ליניארי, לתקופה שמיום רכישת הדירה ועד ליום 31.12.2013 יהיה פטור ממס שבח ואילו יתרת השבח הריאלי תחויב במס בשיעור של עד 25%. ברם, נוסח סעיף 48א(ב2) כפי שנחקק פוטר רק את השבח הריאלי שנצמח עד ליום 31.12.2013 אך לא את השבח האינפלציוני החייב. על השבח האינפלציוני שנצמח עד ליום 31.12.1993 מוטל מס בשיעור של 10% ואילו יתרת השבח האינפלציוני פטורה ממס.

כלומר, למרות שמטרת התיקון הייתה לפטור ממס שבח את השבח שנוצר עד ליום 31.12.2013, בדומה למצב טרום התיקון לפיו היה קיים פטור עד למועד זה, התיקון לא עשה כן לגבי המס המוטל על השבח האינפלציוני החייב.
לפיכך מוצע לתקן את החוק כך שגם השבח האינפלציוני החייב במס שבח, על פי נוסח החוק היום, בגין השבח הריאלי הפטור ממס שבח לפי החישוב הליניארי המוטב, יהיה פטור ממס בדומה לפטור שניתן על השבח הריאלי.
כמו כן מוצע להחיל תיקון זה רטרואקטיבית מיום 1.1.2014 כך שגם מי שבמהלך שנת 2014 מכר דירת מגורים מזכה לא יהיה חייב במס בגין השבח האינפלציוני.

הוחלט שההוראה הקבועה בסעיף 9(ג1ג)(1) לחוק לגבי מדרגות מס רכישה ושיעורו לגבי מי שרוכש דירת מגורים שאינה דירתו היחידה, או תושב חוץ, תהפוך להוראת קבע. משמעות הדברים היא שיעוגן בחקיקה מס רכישה קבוע בשיעור גבוה יותר על רוכשי דירות מגורים שאינן דירות יחידות אל מול רוכשי דירות מגורים יחידות. שיעורי מס רכישה הגבוהים יהיו בשיעור של 5%,6%,7%,8%,10%. תיקון מוצע זה עשוי להוביל להמשך צמצום הביקוש לדירות להשקעה ולירידת מחירים בשוק הדירות.