עיניים גדולות: רמי שביט כבר לא הכוכב של הבורסה

מדוע השוק הצביע אי אמון בגיוס האג"ח של המשביר שבשליטת רמי שביט?

רמי שביט / צילום: איל יצהר
רמי שביט / צילום: איל יצהר

זה היה שבוע לא פשוט לרמי שביט, בעלי קבוצת המשביר 365, שכשל במבחן גיוס האג"ח. נראה שהתיאבון העצום שאפיין את שביט בעבר, ודחף אותו לנסות להפוך לענק קמעונאות מקומי, הוביל שוב לחוסר אמון מצד המשקיעים ביכולותיה הפיננסיות של המשביר (בפעם האחרונה זה קרה לפני כשנתיים, לאחר שהשקעה של 65 מיליון שקל ברשת הציוד המשרדי אופיס דיפו ירדה לטמיון).

המשביר ביקשה לגייס השבוע סכום קטן יחסית, 50 מיליון שקל, בהנפקת אג"ח ללא דירוג או בטחונות. למרות הסיכון הטמון באיגרות חוב שכאלה קיוו במשביר כי תנאי ההנפקה, שכללו ריבית גבוהה ביחס לאלטרנטיבות בשוק (כ-8%), ימשכו את המשקיעים, המחפשים כעת תשואה אטרקטיבית ומתנפלים כמעט על כל הנפקת חוב.

אלא שהמשקיעים בחרו להדיר את רגליהם מהמכרז שנערך ביום שני (מיד לאחר חזרת המשקיעים מחופשת הסוכות) וגם ניסיון נוסף לבצע את הגיוס בהמשך השבוע לא קרם עור וגידים. המשקיעים, מסתבר, העדיפו לוותר על התשואה הגבוהה שהבטיחה להם המשביר, אם בשל הסיכונים שהם מזהים בפעילות הקבוצה ואם, כפי שטענו היום בסביבתו של שביט, בשל יהירות מסוימת מצד החתמים שהעריכו שבשוק הנוכחי ניתן למכור כמעט כל סחורה. "הבנו שעשינו טעות ועצרנו", אמרו היום במשביר.

הפך מותג כושל לסיפור הצלחה

בעבר נחשב רמי שביט לסיפור הצלחה מקומי. את רשת המשביר לצרכן, שהפעילה בתי כלבו עוד לפני קום המדינה, הוא רכש בפברואר 2003 מידי כונס הנכסים, לאחר שהרשת קרסה בשל מצוקה תזרימית שהביאו אותה לחובות בהיקף של יותר מחצי מיליארד שקל. שביט קיבל לידיו את המותג הכושל, בעל התדמית הארכאית, בהשקעה זניחה של כמה עשרות מיליוני שקלים, וכנגד כל הסיכויים הצליח להעלות אותו חזרה על המפה הקמעונאית בישראל.

הוא עשה זאת באמצעות מיצוב הרשת מחדש, יצירת מועדון של מאות אלפי לקוחות, העברת חלק נכבד מהסיכון הפיננסי אל כתפי הספקים (מכירה בקונסיגנציה) וגיוסים מוצלחים של הון וחוב. אלא ששביט לא הסתפק בכך וביקש למנף את מועדון הלקוחות של המשביר ליצירת פלטפורמה ענקית של עסקי קמעונאות, סטייל וירג'ין הבריטית. המשביר יצאה למסע רכישות שנועד לאגד תחתיה מגוון עסקים נוספים: מזון, הלבשה, קוסמטיקה, תיירות, תקשורת, ביטוח ועוד.

אלא שבדרך למימוש החזון השתבשו לא מעט דברים ובראשם הכישלונות בהשקעות הגדולות שהוביל שביט ברשת האופנה ג'אמפ ובאופיס דיפו. לאלה הצטרפה בשנתיים האחרונות רשת הסופרמרקטים "קוסט 365" - מיזם שאפתני, שנועד אף הוא להתבסס על יותר מחצי מיליון חברי מועדון הלקוחות של המשביר, אשר בפועל גרם לקבוצה הפסדים של כ-30 מיליון שקל מאז הושק.

קוסט 365, שהחלה לפעול בסוף שנת 2012 עם חלומות לפריסה ארצית של עשרות סניפים, והתמודדות מול רשתות המזון הגדולות היא אחת הדאגות העיקריות של המשקיעים לגבי מצבה של הקבוצה.

נכון להיום מפעילה הרשת ארבעה סניפים בלבד, ופעילותה מתקשה להתרומם בשל התחרות הקשה וחולשה יחסית בכוח הקנייה שלה בהשוואה לרשתות המתחרות. לאחרונה, בעקבות פרסומים אודות עיכוב תשלומים של הרשת לכמה מספקיה, עדכנה המשביר כי היא בוחנת מספר אפשרויות בנוגע לעתיד רשת הסופרמרקטים ו"בין היתר את מכירת סניפי קוסט 365 לגורם שלישי מהתחום, מיזוג, או המשך פעילותה תוך התייעלות, צמצום מספר הסניפים והגעה לאיזון".

עניין אחר שמכביד על הקבוצה הוא מצב עסקי הליבה של המשביר: רשת המשביר בתי כלבו הנושאת את שמה ורשת הדראגסטורים ניופארם, שסובלות מההאטה בצריכה במשק.

האם לשביט יהיו עוד שפנים?

את המחצית הראשונה של 2014 סיימה קבוצת המשביר עם הפסד של 4 מיליון שקל, כאשר רווחי הפעילויות הקמעונאיות שלה צונחים בעשרות אחוזים.

במשביר הסבירו כי תוצאות החציון הושפעו בצורה מהותית "מחולשה במכירות עונת החורף לאור מזג האוויר הקיצי החריג ששרר בחודשים ינואר-פברואר".

בהמשך, בעקבות פרוץ מבצע "צוק איתן", דיווחה הקבוצה כי הכנסות בתי הכלבו ורשת ניו-פארם צנחו בכ-25% בתקופת המבצע, וכן כי הייתה לו השפעה שלילית גם על פעילות חברה נוספת בקבוצה, קשרי תעופה, לאור ביטולי החופשות במהלך המבצע.

שביט, ייאמר לזכותו, כבר הראה בעבר כי הוא יודע לשלוף שפנים מהכובע בשעת מצוקה. אשתקד מכרה המשביר את רשת ההסעדה סיבוס ברווח גבוה, והרגיעה את חששות המשקיעים מפני הסדר חוב שבפתח. בהמשך הכריז שביט על שינוי אסטרטגיה: במקום התרחבות - שורה של מהלכים מתוכננים לחיזוקה הפיננסי של הקבוצה, באמצעות מיזוגים והכנסת שותפים לעסקיה התפעוליים. התוצאה: ירידה חדה בתשואות האג"ח של המשביר ונסיקת המניה אשתקד.

נכון להיום, גם לאחר שאיבדה כ-40% בשלושת החודשים האחרונים, נסחרת המשביר לפי שווי נכבד של כ-450 מיליון שקל. גם איגרות החוב של הקבוצה (חוב קיים של כ-120 מיליון שקל) נסחרות בתשואה חד ספרתית של עד 8% שאמנם אינה נמוכה, אך היא רחוקה מתשואות הזבל בהן הן נסחרו לפני כשנתיים.