לאומי: "קנו מניות - הטלטלה בשווקים היתה בסך-הכל תיקון"

טוענים: המניות הם האפיק המועדף לנטילת סיכון ■ מסייגים: רמת התנודתיות לא צפויה לרדת חזרה לרמות הנמוכות שנרשמו בחודשים מאי-יוני ■ ממליצים: משקל יתר משמעותי למניות חו"ל לנוכח חולשת הביקושים בישראל

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

מדד ת"א-25 עלה השבוע ב-0.9% בבורסה בת"א ומתחילת השנה עלה המדד בכ-8.8%. בנוסף, המדדים המובילים בשוקי העולם מיתנו במעט את הטלטלה שעברו בשבועות האחרונים. בבנק לאומי כותבים בסקירת סוף השבוע שלהם, כי התנודתיות הזו היתה בסך הכל "תיקון" ולא תחילתה של מפולת בשווקים. אבל באותה נשימה הם אומרים כי רמת התנודתיות לא צפויה לרדת חזרה לרמות הנמוכות שנרשמו בחודשים מאי-יוני.

הכלכלנים ממשיכים להמליץ על השקעה במניות וטוענים כי זהו האפיק המועדף לנטילת סיכון, כאשר עיקר הסיכון נובע מהתפתחויות שליליות בכלכלת אירופה. הערכתם מתבססת על צפי לשיפור מתון בכלכלה העולמית במהלך שנת 2015, צפי להמשך עלייה ברווחיות הפירמות בעולם, והערכה שסביבת הריביות הנמוכה תשתנה רק באופן הדרגתי.

מבחינת עונת הדוחות בארה"ב, בלאומי מציינים כי בקרב שליש מהחברות הכלולות במדד S&P500 שפרסמו דוחות כספיים לרבעון השלישי נרשם גידול מצטבר של כ-10% ברווח בהשוואה לרבעון המקביל, וגידול של כ-5% במכירות. "אלו שיעורי צמיחה מהירים יחסית, שמעידים אף הם על המשך השיפור בכלכלת ארה"ב", מציינים הכלכלנים.

באירופה, נתוני המאקרו שפורסמו במהלך השבועיים האחרונים מעידים ככלל על קצב צמיחה איטי והיעדר אינפלציה. בנוסף, תוצאות מבחני הקיצון שעורך הבנק המרכזי לכ-130 בנקים גדולים ביבשת, עתידים להתפרסם ביום שני הקרוב. להערכת הכלכלנים בלאומי, ברמה הענפית פרסום התוצאות עשוי להביא לירידה ברמת אי הוודאות לגבי צרכי ההון - התפתחויות שעשויה להיות חיובית עבור מרבית הבנקים האירופים. יחד עם זאת, תוצאות אלו עלולות להיות קשות באופן נקודתי עבור מספר קטן יחסית של בנקים. בלאומי ממשיכים להמליץ על סקטור הפיננסים באירופה כהשקעה מנייתית ברמת סיכון גבוהה.

בבנק ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל, לנוכח חולשת הביקושים המקומיים בישראל. לדבריהם, "ההאטה הברורה בקצב הצמיחה המקומי לאורך השנתיים האחרונות, מתבטאת בקיפאון בפעילות הכלכלית על פי המדד המשולב של בנק ישראל. עיקר השיפור ברווח של פירמות שפונות לשוק המקומי, יכול לבוא מתהליכי התייעלות, ושיפור בעלויות המימון. עקב כך, אנו ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל - חשיפת שוק לארה"ב ולאירופה, חשיפת יתר לשווקים מתעוררים, וחשיפת חסר ליפן".

בשוק האג"ח ממליצים בלאומי על חשיפה גבוהה לאג"ח ממשלת ישראל במח"מ בינוני (כ- 5 שנים). "התשואות האפסיות במח"מ הקצר, אינן כדאיות להשקעה. מנגד, רמת מחירים גבוהה בחלק הארוך של העקומים, מגדילה את הסיכון בהחזקת פלח זה".

באשר לאפיק הקונצרני בישראל, בלאומי ממליצים על הגדלה מדודה של החשיפה לאפיק (והקטנה בחשיפה לאג"ח ממשלתי צמוד), בדגש על דירוגים איכותיים (A+ ומעלה) והטווח הבינוני. גם לאחר השינוי, החשיפה הרצויה לאפיק הקונצרני עודנה נמוכה יחסית.

אגוד: התנודתיות תימשך

גם כלכלני בנק אגוד מעריכים בסקירה השבועית כי שוקי ההון בעולם ימשיכו להיות תנודתיים ככל שנתקרב לסוף השנה, בשל העובדה שהשווקים מגיבים לנתונים שחלקם חיוביים וחלקם שליליים. על רקע זה, הבנק מקטין השבוע את החשיפה המנייתית בתיק המומלץ, וכן מקטין את החשיפה לגוש האירו בתיק המנייתי ומגדיל את החשיפה המומלצת לארה"ב.

"התנודתיות בשווקים צפויה להימשך עם התקדמותנו לכיוון שנת 2015. תנודתיות זו מוסברת על רקע הגורמים בעלי ההשפעה המקזזת המשפיעים על השוק", מסבירים במחלקת המחקר של אגוד. "לצד השלילה, חולשת כלכלת גוש האירו הצפויה להימשך והשלכותיה על הכלכלה העולמית, רמות המחירים המלאות בהן נסחרות המניות, והתקדמות בשאלת העלאת הריבית מתי (בדגש על ארה"ב). מנגד, לצד החיוב נציין את המשך התאוששותה של כלכלת ארה"ב, היעדר אלטרנטיבות ההשקעה בסביבת הריביות המוניטריות האפסיות, עונת הדוחות הכספיים הנוטה לחיוב עד כה, וירידת מחירי האנרגיה", הם כותבים.

הכלכלנים ממליצים להקטין חשיפה מנייתית בתיק מייצג מ-22% ל-20% ובתיק ספקולטיבי מ-36% ל-32%. את החלוקה בין ישראל לחו"ל הם מותירים על 60% לחו"ל ו-40% לישראל. בהתייחס לפיזור הגיאוגרפי של החלק המנייתי בחו"ל, הם מקטינים את החשיפה לגוש האירו מ-40% ל-25% ומגדילים את החשיפה לארה"ב מ-40% ל-50%, באנגליה ובאסיה ההמלצות נותרות ללא שינוי - כל אחת 10% וביפן 5%.

הסקטורים המומלצים בארה"ב לדברי כלכלני אגוד, הם סקטור הצריכה המחזורית, בדגש על הקמעונאות; התרופות, בדגש על סקטור הביומד; סקטור התעשייה בדגש על התחבורה, סקטור האנרגיה בדגש על חברות השירותים והציוד; סקטור הטכנולוגיה בדגש על הסמיקונדקטור; וסקטור הפיננסיים.