מקינזי: קיימת בעיית דיור עולמית בהיקף 650 מיליארד דולר

לפי מחקר שפרסמה חברת הייעוץ העולמית, הוצאות הדיור מכבידות מאוד על כ-330 מיליון משקי-בית בעולם ■ במקינזי ממליצים להשקיע עד כ-16 טריליון דולר כדי לחדש את הערים ולהגדיל את היצע הדיור

הפגנה לדיור בר השגה / צילום: אוריה תדמור
הפגנה לדיור בר השגה / צילום: אוריה תדמור

כ-330 מיליון משקי בית באזורים אורבניים ברחבי העולם נאלצים להתמודד עם תנאי מגורים ירודים והוצאות הדיור מכבידות עליהם מאוד מבחינה פיננסית וגורמות להם לוותר על מוצרי יסוד אחרים כגון מזון ובריאות. כך קובע דוח חדש שפרסמה חברת היעוץ העולמית מקינזי.

לפי הנתונים שפרסמה החברה, תושבים אורבניים ברחבי העולם מוציאים כ-650 מיליארד דולר בשנה על דיור מעבר ליכולת הפיננסית שלהם. כלומר, מדובר בכ-1% מהתמ"ג העולמי.

המחקר של מקינזי נועד למעשה לבחון את החלק היחסי של הוצאות הדיור של משקי הבית מכלל ההכנסה שלהם ולהחליט באילו ערים מרכזיות בעולם התושבים סובלים מהלחץ הפיננסי הגבוה ביותר הנגרם כתוצאה מהוצאות הדיור. לצורך המחקר, החוקרים במקינזי קבעו כי הוצאות הדיור המקובלות עומדות על 30% מההכנסות של משק בית.

ומה לגבי העתיד? במקינזי פסימיים ומציינים כי לפי מגמות ההגירה והעיור הנוכחיות והסטגנציה בצמיחת ההכנסות של משקי הבית, מספר האנשים שיאלצו להתמודד עם לחצים פיננסים כבדים בשל הוצאות דיור גבוהות יגדל בתוך כעשור ל-1.6 מיליארד או 440 מיליון משקי בית.

מגמה זו, שנגרמת כתוצאה מהיצע נמוך של דירות, תנאי מגורים ירודים, עלייה במחירי הדירות והכנסות נמוכות - עלולה להיות נטל כבד עוד יותר על משקי הבית בעולם ועל החברה האנושית. כך למשל, לפי המחקר משפחות שנאלצות להוציא סכומים גבוהים מההכנסה שלהם על דיור, או משפחות שנאלצות להתגורר בדירות ובתים ישנים ולא ראויים, סובלים מבעיות בריאות שונות והילדים במשפחה מצליחים פחות בלימודים ונוטים לנשור מהר יותר ממערכת החינוך.

חברת היעוץ האסטרטגי מעריכה כי דרושה השקעה עולמית של עד כ-16 טריליון דולר במטרה להגדיל את היצע הדירות והבתים עד 2025, כולל הכשרה של קרקעות נוספות.

במקינזי מציינים שהטענה כי אין יותר שטחים פנויים למגורים בערים מרכזיות בעולם היא מיתוס. בחברת היעוץ סבורים שגם בערים צפופות יחסית כגון ניו-יורק קיימים שטחים רבים שניתן להכשיר לבנייה למגורים, כמו למשל שטחים השייכים לממשלה וניתן לצמצם אותם או לשנות את ייעודם.

לסיכום, במקינזי טוענים כי בנייה עירונית חדשה, אם באמצעות חידוש בניינים ישנים ואם באמצעות הכשרה של קרקעות לבנייה, מהווה פוטנציאל לרווחים גבוהים גם למפתחים וגם למשקיעים ולמוסדות הפיננסים.