ארבעה שקלים לדולר?

גורם שהשפיע על התיסוף היה הגנות יתר של הגופים המוסדיים

עוד לא חלפו שלושה חודשים מאז החל פיחות השקל וכבר חצינו שני מחסומים פסיכולוגיים 3.5 שקל לדולר תוך מספר ימים ו-3.65 שקל לדולר תוך חודשיים. הראשון נשבר מהר מאוד לאחר שבנק ישראל שלח איתות ברור לשחקנים כשהתערב ביום שישי לאחר שעות המסחר. השני החזיק מעמד בסיבובים קודמים אולם נשבר די בקלות.

ביום שישי האחרון הגענו למחסום השלישי - 3.80 שקל לדולר, שטרם נשבר. האם נאמרה כאן המילה האחרונה? לדעתי לא.

מי שטרם הפנים שחל כאן שינוי טעמים ותנאים משמעותי, מן הראוי שיעשה זאת מהר. מרבית השחקנים שנהגו להמר לטובת השקל ונהגו להציף אותנו בתובנות מדוע על השקל להמשיך ולהתחזק לעד, הפכו פוזיציות וכיום הם מסבירים לנו מדוע ייחלש עוד ועוד, למרות גילויי הגז, למרות אקזיטים וגיוסים מחו"ל ולמרות עודף בחשבון השוטף. אלו כללי המשחק.

בנק ישראל ממשיך להפתיע את השוק וממשיך לרכוש דולרים בהתאם לתכניתו. לאחר שנמנע מלרכוש בספטמבר היו שהזדרזו לומר כי הנה בנק ישראל משנה את תכניתו לרכישת דולרים כנגד גלויי הגז שתרמו להקטנת הביקוש למט"ח.

בנק ישראל חזר לרכוש באוקטובר למרות המשך היחלשות השקל ובכך אותת לשוק כי הוא אינו משנה תכניות בשלב זה. כל מי שחושב שבנק ישראל יסתפק בפיחות שהיה עד כה טועה טעות מרה. די אם נבחן את נתוני האינפלציה בחודשים האחרונים ואת הצפיות לחודשים הקרובים. בבנק ישראל יודעים כי הגורם הראשון שאולי יתקן משהו בנתוני האין אינפלציה שח היום הינו המשך פיחות.

בנוסף לכך, חברות רבות מיהרו להגן על עצמן בהיקפים משמעותיים ו/או להמיר מראש את תקבוליהן ועל כן זרם המט"ח הנכנס לישראל קטן משמעותית כתוצאה מכך. בנוסף חברות שגייסו כסף אינן ממהרות להמיר אותו כפי שעשו בעבר שכן הן לוקחות בחשבון כי המשך הפיחות יעלה משמעותית את הערך השקלי של הגיוס, מה שיקנה להן מרחב תמרון לשימוש בכספי הגיוס.

גורם נוסף שהשפיע על התיסוף החד היה ביצועי הגנות יתר של הגופים המוסדיים. גופים אלו נכנסו לאחרונה לקומא עמוקה לנוכח הפיחות החד ממנו לא ייהנו רובן עקב ההגנות מפני תיסוף שביצעו. נזכיר כי מטרת המוסדיים הייתה להגן על השקעותיהן בחו"ל מפני תיסוף אולם חלק מהן התאהבו במגמה והגדילו את פרופורציית ההגנות משמעותית, הרבה מכפי הנדרש.

ולבסוף התחזקות הדולר בעולם תימשך. כרגע יש הפוגה קלה לאחר התבטאויות האמריקאים בנושא עוצמת הדולר והתפרצות השלב הבא במלחמת המטבעות. כנראה שהשבוע האירו ייתקן קלות מול הדולר, כך צופים הניתוחים הטכניים, אולם תיקון זה יהווה לטעמי הזדמנות לעלות על הרכבת למי שטרם הצטרף לחגיגת הדולר.

למתלבטים שביניכם אני ממליץ בחום לקרוא את נאומו האחרון של מיודענו סטנלי פישר, המכהן כיום כסגן יו"ר הפד.

מאומה לא יעזור לשווקים. האמריקאים יתחילו להעלות ריבית במטרה להחזירה לרמות נורמליות. הם היו אלו שהכניסו את העולם לתזזית וסביבת ריבית לא נורמלית והם אלו שיחזירו את שיווי המשקל. זה גם יחזיר את הדולר לרמות נורמליות, הרבה יותר גבוהות מאלו הנוכחיות.

כשהשוק יפנים שהריבית הדולרית הולכת לעלות, יחל גם כאן השלב הבא ומחסום הארבעה שקלים לדולר יעמוד שוב למבחן.

  1. יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  2. yf@energyfinance.co.il
  3. אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי
  4. החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.