מה השיג יעלון בהתנפלות?

האם האגרוף של קרי פגע רק ביעלון או גם בנו, אזרחי המדינה?

משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי
משה בוגי יעלון / צילום: תמר מצפי

כל הדיווחים על ביקור יעלון בוושינגטון מציינים שהממשל העניש אותו על התבטאויותיו המשתלחות והמעליבות כלפי ג'ון קרי. חוץ מעמיתו האמריקאי, אף נושא תפקיד בכיר לא הסכים להיפגש אתו, וזה אכן נחשב לסטירת לחי. אבל סטירת לחי למי? למשה יעלון או לשר הביטחון של ישראל? האם האגרוף פגע רק ביעלון או גם בנו, אזרחי המדינה?

אלף דרכים להיפרע

יעלון גרם נזק כבד למדינת ישראל ולאזרחיה, זו המשמעות של התנהגותו. מדובר בנזק שאינו יורה מיד. אבל הוא שם, מחכה להזדמנות. מחר, בעוד חודש או שנה, יחליט הממשל האמריקאי נגד בקשות כאלה ואחרות שלנו, יצביעו באו"ם באופן שלא יהיה לרוחנו - יש אלף ואחת דרכים למדינה חזקה וידידותיות להיפרע ממדינה הנוהגת כלפיה בצורה לא ידידותית ובעיקר לא מכובדת.

התנהגות דומה לשל ערס מצוי

אני לא מצליח להבין מה לכל הרוחות רצה יעלון להשיג בהתנפלות שלו על קרי? כדי לסבר את האוזן, אציין שאני חושב שקרי הוא לא האדם המוצלח ביותר לטפל בבעיות אזורנו. בהחלט אפשר וצריך לבקר אותו, אבל בשכל וברגישות, מבלי לשכוח שאנחנו חייבים את המשך קיומנו למדינה זו.

ושוב, למה הוא עשה זאת בצורה הוולגרית, התוקפנית, התנהגות דומה לשל ערס מצוי. פרשנינו אומרים שזה נועד לצבור נקודות במפלגתו בפרט ובימין בכלל. זה נשמע הגיוני, בעיקר משום שבלתי אפשרי לחשוב על סיבה אחרת. אבל זה עושה את התבטאויות יעלון לעוד יותר חמורות. זה עושה את יעלון לאדם שמעמיד את האינטרסים הפוליטיים שלו לפני אלה של המדינה.

מאוחר לתקן הרושם

אנחנו רואים ושומעים שיעלון מנסה לאחרונה לתקן את הרושם שיצר. זה לא הולך ככה. יש דברים שלא נשכחים. האמריקאים, כמו כל אדם אינטליגנטי, מבינים שההתבטאויות הוולגריות שלו היו הדבר האמיתי, ומה שהוא אומר היום זה מס שפתיים. צריך להחליט שיעלון לא יכול להמשיך בתפקידו כשר הביטחון, כפי שבשעתו הוחלט שהוא לא יכול להמשיך בתפקידו כרמטכ"ל. הוא פשוט לוקסוס שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו.

יעלון והנחשים

האיש דיבר פעם על נחשים במטכ"ל שפעלו נגדו. מסתבר שאלה לא היו נחשים, אלא מנחשים. אנשים שהכירו את האיש, שרצו למנוע ממנו קבלת מינוי שבו הוא יכול להזיק למדינה. "צייד הנחשים" הפך לנחש הפעיל ביותר בממשלה, אבל נחש מזן מאוד נדיר. נחש המכיש את עצמו ואת מדינתו.

מרגלית וזכות השתיקה

בחדשות ערוץ 2 דיווחו אתמול (25.10.14) שהעיתונאי דן מרגלית ("ישראל היום") סייע לחברו, עו"ד אמנון זכרוני, לקבל הלוואות ממכרים לאחר הסתבכותו של הפרקליט. מרגלית סירב להשיב לשאלות. לא מתאים למי שמינה עצמו ליו"ר חבר המנהלים של "אנשי האור".