יונל כהן רוכש 27% מתמיר פישמן לפי שווי של 60 מיליון שקל

את הרכישה הוא יבצע באמצעות חברת ההשקעות שהקים, אופק עד ויכהן כיו"ר תמיר פישמן לאחר השלמת העסקה

יונל כהן / צלם: איל יצהר
יונל כהן / צלם: איל יצהר

רק לפני שמונה חודשים התעקש אלדד תמיר כי בית ההשקעות שבבעלותו אינו עומד למכירה, וזאת בתגובה לפרסומים בתקשורת אודות מגעים להכנסת יונל כהן כשותף. הבוקר הכריז תמיר, מנכ"ל והבעלים של תמיר פישמן, על הכנסת שותף חדש בבית ההשקעות... יונל כהן, לשעבר מנכ"ל חברת הביטוח מגדל.

כהן, באמצעות חברת אופק עד, ירכוש בדרך של הקצאה 27.5% מתמיר פישמן לפי שווי של 60 מיליון שקל לבית ההשקעות, כולל חוב של עשרות מיליוני שקלים שהועמס עליו אשתקד. מאחר שתמיר פישמן הוא גוף פרטי, לא ניתן לדעת מהו היקף החוב ולפיכך גם לא את הסכום שיזרים כהן לבית ההשקעות בפועל.

בעקבות השלמת ההשקעה, תמיר ייוותר עם 70% מהמניות, ואת 3% הנותרים יחזיקו עובדי בית ההשקעות. במקביל, כהן ימונה ליו"ר תמיר פישמן, שהוקם ב-1997 ומנהל כיום נכסים בהיקף של כ-16 מיליארד שקל (רובם בפעילות ניהול אופציות לעובדים). העסקה מותנית בקבלת אישורים רגולטוריים.

על פניה, מדובר בעסקה שלא הייתה אמורה להפתיע אף אחד. כהן, שעזב את מגדל בסוף 2013 כאיש אמיד (רק מצנח הזהב שקיבל ממגדל הסתכם בכ-8 מיליון שקל), לא הסתיר את כוונותיו לרכוש פעילות בתחום הפיננסים. בתחילת 2014 הוא הקים לטובת העניין את חברת אופק עד, יחד עם מספר שותפים, רובם מקורביו.

לצד אופק עד, בה הוא משמש כיו"ר, כהן הוא בעל שליטה בחברת בית הזהב (יחד עם משפחת רובינשטיין), הפועלת בתחום מרכזי דיור מוגן לאוכלוסייה מבוגרת, אשר נסחרת כיום לפי שווי של 149 מיליון שקל. נזכיר כי בשבוע שעבר חתמו בית הזהב וחברת הנדל"ן רבד, שבשליטת יגאל אהובי, על הסכם לרכישת חברה אנגלית המחזיקה בחמישה בתי אבות סיעודיים באנגליה, תמורת כ-190 מיליון שקל.

כהן חיפש פלטפורמה

לפי גורמים בשוק, בחודשים האחרונים בחן כהן, שנחשב לדמות בולטת בעולם החיסכון לטווח ארוך, אפשרות לרכוש את אחד מבתי ההשקעות המקומיים - שחלק לא מבוטל מהם נמצא על המדף. בפועל, כהן בעצם חיפש לרכוש פלטפורמה לפעילות אותה יוכל להשביח באמצעות פיתוח פעילויות חדשות.

הפלטפורמה שנבחרה היא בית ההשקעות תמיר פישמן. חרף הצהרותיו החוזרות ונשנות, כבר תקופה ארוכה שתמיר חיפש שותף לבית ההשקעות אותו ייסד לפני 17 שנה יחד עם דני פישמן. ביוני אשתקד הוא רכש את חלקם של יתר השותפים בבית ההשקעות (72%) תמורת 32 מיליון שקל, והפך לבעל השליטה בחברה. מדובר בין היתר בחלקם של דני פישמן ובנק ההשקעות הקנדי RBC (27% כל אחד). לצורך מימון הרכישה לקח תמיר הלוואות, אותן העמיס על בית ההשקעות.

עסקה זו, שבוצעה כאמור לפני קצת יותר משנה, שיקפה לבית ההשקעות שווי של 44 מיליון שקל, והוא לא כלל את החוב שהועמס על ידי תמיר לאחר העסקה. ככל הידוע, מאז ועד היום לא חלו שינויים משמעותיים בפעילות בית ההשקעות, שכגוף פרטי כאמור תוצאותיו הכספיות אינן ידועות לציבור.

הפעילות העיקרית - ניהול אופציות

קודם לכן, בשלהי 2012, ניהל תמיר מו"מ למיזוג בין תמיר פישמן ובית ההשקעות הדס ארזים (שבסוף 2012 מוזג עם הלמן אלדובי). העסקה התפוצצה על רקע אי הסכמות לגבי חלוקת הבעלות בין הצדדים (50%-50%, כאשר לצורך העסקה תמיר אמור היה לרכוש את מניות שותפיו, ובראשם דני פישמן, כך שחלקו בגוף הממוזג היה עומד על 45%), וככל הנראה גם עקב נושאים פרסונליים.

בדצמבר אותה שנה, חמישה חודשים לאחר שהעסקה עם הדס ארזים התפוצצה, נפרד תמיר פישמן מקופות הגמל שלו - שניהלו אז כחצי מיליארד שקל וסבלו מצבירה שלילית - ומכר את הפעילות לאי.בי.אי תמורת כ-12 מיליון שקל.

תמיר פישמן פועל כיום במספר תחומים, ביניהם השקעות לטווח קצר כגון קרנות נאמנות וניהול תיקי השקעות (כ-5 מיליארד שקל). פעילותו העיקרית היא ניהול אופציות לעובדים - בה מנוהלים רוב נכסי בית ההשקעות, ועל פי הערכות הינה מנוע הרווח המרכזי של החברה.

בנוסף פועל תמיר פישמן גם בתחום קופות גמל וקרנות השתלמות בניהול אישי (IRA), בנקאות להשקעות, ברוקראז' בני"ע זרים, חיתום, מיזוגים ורכישות, ובקרן הון סיכון מנוהלת ברוסיה.