ועדת הכספים אישרה מע"מ 0% בתמ"א 38 ופינוי-בינוי

תיקון החוק האמור גובש יחד עם התאחדות בוני הארץ, ומטרתו לקדם פרויקטים במסגרת ההתחדשות העירונית

בשורה ליזמי ההתחדשות העירונית: ועדת הכספים של הכנסת אישרה היום (ב') לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה להעניק הקלות נוספות במע"מ בפרויקטים של תמ"א 38 ופינוי-בינוי. מדובר בהצעת חוק שיזם משרד האוצר. לאחר אישור ועדת הכספים, תעבור ההצעה לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

ההצעה שאושרה היא למעשה תיקון בחוק מע"מ (תיקון מספר 45), לפיו יוחלף הפטור הניתן לפרויקטים מסוג פינוי-בינוי ותמ"א 38 בקביעת מס בשיעור אפס. השינוי יאפשר לנותני שירותים בתחומים אלה לנכות את מס התשומות הכלול בחשבוניות המס שהוצאו להם גם בגין שירותי החיזוק ובכך להגדיל את ההיתכנות הכלכלית של פרויקטים מסוג זה.

כמו כן, אישרה הוועדה, על-פי הצעת השר, מס בשיעור אפס גם על מתן שירותי בנייה במסגרת תוכניות לחיזוק בדרך של הריסת המבנה והקמתו מחדש (תמ"א 38/2). חשוב להדגיש שפרויקטים שיוכלו ליהנות מההטבה הם פרויקטים שבהם תתחיל הבנייה בפועל - כלומר קיבלו את החזקה במקרקעין.

תיקון החוק האמור גובש יחד עם התאחדות בוני הארץ, ומטרתו לקדם פרויקטים במסגרת ההתחדשות העירונית. נציין כי ההצעה מגלמת הטבה משמעותית לקבלנים הנאמדת בין מאות אלפי שקלים לפרויקט ועד למעלה ממיליון שקל. עוד נציין כי מאז פורסמה הצעת החוק לפני מספר חודשים היא גרמה להאטה משמעותית בהתחלות הבנייה בתחום זה משום שקבלנים המתינו להטבה, האטה שכעת מקווים בענף תסתיים.

רוני בריק, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ ויו"ר האגף ליזמות ובנייה בירך גם הוא על אישור החוק ואמר: "מדובר בתיקון חשוב שיוכל להגדיל את היצע הדירות ולייצר יחידות דיור נוספות. ההטבה הזו תאפשר לפרויקטים גם מחוץ לאזורי הביקוש המובהקים לצאת לדרך".

שר האוצר, יאיר לפיד התייחס להצעת החוק ואמר היום כי "התיקון מהווה זריקת עידוד משמעותית לפרויקטים של התחדשות עירונית ולהגדלת היצע הדירות".

אייל אוכמן, יו"ר איגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית בלשכת המסחר תל אביב והמרכז שהשתתף בדיון בוועדת הכספים אמר היום: "מדובר בצעד חשוב שישפיע על הענף כולו. פרויקטים שעד היום היו גבוליים מבחינת הכלכליות יוכלו עכשיו לצאת לדרך".

במקביל, גם גורמים בענף הנדל"ן ברכו היום על אישור התיקון לחוק מע"מ בועדת הכספים. "ההחלטה של ועדת הכספים לאשר את הצעת החוק היא מבורכת ותתרום רבות לענף שלנו, ותאפשר את הגדלת היצע הדירות בעיקר במרכזי הערים", כך אומר עומר גוגנהיים, מנהל אשדר בוטיק מקבוצת אשטרום. "הכוונה להכניס פרויקטים של התחדשות עירונית עומדת על השולחן מזה מספר חודשים ועל בסיס זה בדקנו עסקאות ואנחנו מצויים במו"מ על עסקאות חדשות כאשר ההקלה כבר מגולמת בהן, וכעת נוכל להוציאן לפועל".

עו"ד אברהם ללום, שותף במשרד עמית פולק מטלון אמר: "החלטת ועדת הכספים מהיום מהווה זריקת מרץ חשובה לתחום ההתחדשות העירונית במדינת ישראל, נראה היה במסגרת הדיון כי חברי הכנסת מבינים את המשמעות של ההחלטה ולכן החליטו שהיום הקובע למתן הפטור הינו יום מתן ההיתר. נראה כי המחוקק החליט לתת את הפרשנות היחידה אשר הייתה ראויה במקרה זה. במסגרת פרויקטים של תמ"א 38 יום מתן ההיתר הוא היום הקובע. נראה כי יזמים רבים שיש באפשרותם יבקשו לחכות עד לכניסתו של החוק לתוקף".