החקלאים: ייקור המים יוביל להעלאת מחירי הפירות והירקות

רשות המים צפויה להעלות את תעריפי המים לחקלאות ולתעשייה מתחילת 2015

השקייה / צילום: shutterstock
השקייה / צילום: shutterstock

"העלייה הצפויה במחיר המים תוביל אותנו למצב שהתוצרת החקלאית תתייקר משמעותית, ובמקביל גידולים חקלאיים עתירי מים ייסגרו כי לא יהיו כלכליים" - כך הזהיר היום (ב') יו"ר התאחדות החקלאים ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור. זאת, בהתייחס לתוכנית רשות המים להעלות את תעריפי המים לחקלאות ולתעשייה מתחילת 2015.

העלייה הצפויה במחיר המים במגזרים אלה עתידה להיעשות בד-בבד עם הורדת מחיר המים לצריכה ביתית בשיעור של 10% בקירוב. הוזלה זו תובא לאישור מועצת רשות המים שתתכנס ביום חמישי וצפויה להיכנס לתוקף בתחילת 2015.

חרף התרעומת שהביעו היום בתעשייה ובחקלאות מההעלאה הצפויה בתעריפי המים, מדובר בהתייקרות מתוכננת שאף זכתה בעבר להסכמה מצד נציגי התעשיינים והחקלאים.

מינואר 2015 ישלמו החקלאים על קוב מים 2.42 שקלים, והתעשיינים ישלמו 8.88 שקלים, בדומה לצריכה הביתית. במצב של צריכת מים בהיקף שעולה על 15 אלף קוב, יוזל המחיר של קוב מים שפירים ב-60 אגורות.

"עול כלכלי כבד"

ברשות המים אומרים כי העלאת המחירים לתעשייה ולחקלאות, לצד ההתפלה הנרחבת והתייעלות שנעשתה בעשרות תאגידי המים ברחבי הארץ, מאפשרים את הורדת המחירים לצריכה ביתית בתחילת השנה. אם מגמות אלה יימשכו, כפי שהצהירה רשות המים אתמול (א'), הורדה בתעריפי המים לצריכה ביתית תחול גם בתחילת 2016.

אלא שבינתיים, התאחדות החקלאים הודיעה כי תיאבק למניעת העלאת המחיר המתוכננת, וזאת "משום שההסכמים שעל בסיסם נעשית ההתייקרות נחתמו ב-2006, ומאז המציאות השתנתה. כיום ישראל מתפילה מים, יש לה גז טבעי שמוזיל את עלויות האנרגיה, ולפיכך יש לדון על הסכם חדש שבו יירדו מחירי המים לחקלאות, בדומה למחירי המים לחקלאות במדינות אחרות בעולם. הקלה כזאת תאפשר להוריד את מחירי התוצרת החקלאית ולפתח את הענף", אמר צור.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, מסר כי "העלייה הצפויה במחיר המים מהווה עול כלכלי כבד על התעשיינים, ויש בכוונתנו לפעול מול רשות המים כדי להפחית העלאה זו, הן במסגרת השימוע הרשמי שתקיים הרשות, הן מול משרדי האנרגיה ומשרד האוצר".

בהתאחדות התעשיינים מתלוננים זה תקופה ארוכה על ייקור תשומות הייצור, ובהן מחירי המים, באופן שפוגע בכושר התחרות של התעשייה הישראלית.