הבריונות של שכירי אדלסון

"ישראל היום" מנסה להפחיד את ח"כ כבל בגלל החוק שלו. זה חוקי?

4 עמודים מקדיש היום (ג') "ישראל היום" (להלן: העיתון) לח"כ איתן כבל. אין שם מילה אחת לזכות חבר הכנסת הנמרץ. הכול דברי-בלע נגדו שנועדו, בצורה גלויה, להפחיד את כבל ולהרתיע אותו מהגשת החוק שיזם להנהגת תחרות חופשית ושווה בעיתונות.

הצעת החוק (האמורה לבוא לקריאה טרומית ביום רביעי הקרוב) קובעת כי עיתון היוצא בישראל יהיה חייב לגבות תשלום, כמו שאר העיתונים.

אם מחר יקום טייקון כמו שלדון אדלסון, ויחליט להרוס את שוק הגבינות, למשל, הוא יקים מפעל ויחלק את הגבינות חינם - לא יאפשרו לו זאת. אבל זה בדיוק מה שמשתמע ממעשיו של העיתון של אדלסון.

אדלסון מבקש לפגוע ככל הניתן, ולהרוס, אם אפשר, את העיתונות המעזה לבקר את נתניהו ואשתו שרה. שיהיה ברור: זו המטרה שלשמה הוקם עיתון זה, ולמעשה איש אינו ממש מתכחש לכך.

הררי כסף ההימורים

באשר לארבעת עמודי ההשמצה - איפה זה רלוונטי מבחינה עניינית? הרי מה שחשוב הוא החוק עצמו. הדבר הרלוונטי היחיד בהשמצות הוא שבעלי ועורכי העיתון לא רוצים תחרות הוגנת. הם לא מרגישים שהם מסוגלים להתחרות באמצעות המוצר שלהם, אז הם מבקשים להכות את מתחריהם באמצעות הררי הכסף הבלתי נגמרים של בעלי העיתון שלדון אידלסון, שבאים לו בעיקר מעסקי הימורים. והם, אנשי העיתון, מביאים לעיתונות שיטות שאולי נהוגות בתחום זה.

למה לסרב לקבל תשלום?

מעטים המקרים שבהם נתקלתי בעיתון כדוגמת "ישראל היום" מסרב לגבות תשלום בעבור המוצר שלו. ואם הייתי נתקל, הייתי מוותר עליו, מתוך ידיעה שהתשלום נגבה ממני בדרך כזאת או אחרת. וכאשר התשלום נגבה בצורה כזאת, הוא בדרך-כלל יותר גבוה ממחיר שנגבה בגלוי.

בריונות והטעיה

בנוסף לבריונות של העיתון כלפי תומכי החוק, הוא גם מטעה ביודעין את הציבור. העיתון טוען כי מטרת הצעת החוק היא לסגור את העיתון. למה? האם הוא לא מספיק טוב כדי לקבל בעבורו מחיר כלשהו? ואם אכן הוא כל-כך עלוב, למה חשוב שיתקיים?

עורכי העיתון לא מסוגלים לעשות עיתון שאנשים יהיו מוכנים לשלם בעבורו? יותר קל להם לערוך עיתון התוקף בפראות אנשים שאינם מסכימים עם דרכו הבריונית? אפשר למצוא אנשים אחרים שיוכלו לנהל את העיתון כך שיהיה שווה תשלום.

התנהגות הראויה לבדיקת היועמ"ש

יש פה התנהגות בריונית מובהקת של העיתון כלפי חברי כנסת המוזהרים לא להרגיז את אדלסון ואת שכירי העט שלו.

אני מקווה שחברי הכנסת לא יירתעו ויעבירו את החוק המגן על העיתונות החופשית. אבל במקביל ראוי שמבקר המדינה, ואולי היועץ המשפטי לממשלה, יבדוק אם הבריונות המופעלת על-ידי העיתון מהווה עבירה על החוק. אני מתקשה לראות איך לא.