צרפת עוברת "קבביזציה" בגלל המוסלמים - וזה יוצר בעיות

סוכנות רויטרס מביאה את סיפורן של מסעדות הקבבים והשווארמות הנפתחות ללא הפסקה בצרפת, מה שגורר תגובות חריפות מצד הימין הקיצוני ■ "היהלום בכתר של ההיסטוריה הצרפתית הופך לעיר אוריינטלית"

שווארמה / צילום: תמר מצפי
שווארמה / צילום: תמר מצפי

המיעוט המוסלמי בצרפת הולך וגדל, וכך גם הנוכחות הקולינרית שלו במדינה שבה המטבח הוא אחד מסימני ההיכר הבולטים שלה ומקור לגאווה צרפתית. אין זה תמוה, אם כך, שהקבבים והשווארמות גורמים למשבר זהות של ממש בצרפת.

סוכנות רויטרס מביאה בהרחבה את סיפורן של מסעדות מזון של מהגרים מוסלמים בצרפת, אשר גורמות לגורמים בימין הפוליטי במדינה להזדעק.

4 מסעדות קבב נפתחו בחודש שעבר בעיירת התיירות Blois. מפלגת הימין הקיצוני "החזית הלאומית" טוענת כי מדובר בהוכחה ל"איסלמיזציה" שעוברת צרפת: "המרכז ההיסטורי של Blois, היהלום בכתר של ההיסטוריה הצרפתית, הופך לעיר אוריינטלית", מסרו גורמים במפלגה לרויטרס.

5 מיליון מהגרים מוסלמים חיים בצרפת. מסעדות הקבב שמקימים המוסלמים קורצות לצעירים הצרפתים והפכו פופולריות, כי מדובר באוכל טעים וזול. אבל, כאמור, לא כולם שמחים מכך.

"הקבב הוא השתקפות של ההגירה וסוגיית ההיטמעות בחברה הצרפתית", אומר טייבו לה-פלה, מייסד אתר KebabFrites.com המדרג מסעדות קבב.

דמיאן שמיץ, שמנהל מסעדת קבב בפריז, מסביר זאת בפשטות: "על-ידי כך שתוקפים את הקבב, אפשר בעצם לדבר רעות על המוסלמים מבלי לומר זאת מפורשות".

300 מיליון קבבים ושווארמות נאכלים בצרפת מדי שנה, ב-10,200 מסעדות ודוכנים שמוכרים את המנות בדרך-כלל במחיר של כ-6 אירו למנה. לפי נתוני חברת Gira Conseil, מדובר בתעשייה שמגלגלת כ-1.5 מיליארד אירו בשנה - ומפגרת רק קצת אחר ההמבורגרים והפיצות המערביים.

הקבבים נמצאים בכל מקום בצרפת: מסעדות, דוכנים, סופרמרקטים, טריים, קפואים, בערים ובעיירות. במפלגת "החזית הלאומית" החליטו לצאת בחודשים האחרונים בקמפיין נגד מה שהם מכנים "קבביזציה" של צרפת.

צרפת, כידוע, לא לבד. בגרמניה, שם יש מיעוט טורקי גדול, צולמה הקנצלרית אנגלה מרקל כשהיא חותכת שווארמה. אף פוליטיקאי צרפתי לא עשה זאת עדיין.