נתניהו: במקום שאובמה יטפל באיראן, הוא קורא לי 'צ'יקן שיט'

רה"מ משתמש בנשק האנונימיות, כמו הפקידים האמריקאיים שעלבו בו, ושלח "פקיד בכיר" לעקוץ את נשיא ארה"ב ■ הבכיר: "נראה שמישהו בממשל אובמה מנסה לסכל מראש את הביקורת, זה ניסיון שקוף להכפיש את השליח"

בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו ברק אובמה / צילום: רויטרס

מה התגובה הנכונה על השמצות אנונימיות? ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנפל קרבן להשמצות של פקידי ממשל אמריקאיים עלומי שם, בחר בשיטת 'הנשק של יריבך טוב גם בשבילך'. יומיים לאחר שהעיתונאי ג'פרי גולדברג חשף שורה של כינויים פוגעניים שכוונו לעבר נתניהו, לרבות הגידוף 'ציקן-שיט' (פחדן עלוב או כלומניק), שיגר רה"מ "פקיד בכיר" להתראיין ב"ניו-יורק טיימס" ולומר דברים שהוא, נתניהו, אינו יכול לומר און דה רקורד.

בשיחה עם ג'ודי ראדורן, כתבת העיתון בישראל, טווה ה"בכיר" הישראלי ספין חדש, שמנסה לשנות כליל את הנושא ולהשליך את הכדור חזרה למגרש של הבית הלבן. וכה אמר "הפקיד הבכיר": "נראה שמישהו בממשל מנסה לסכל מראש את ביקורתו של נתניהו על עסקה בעייתית ביותר של אובמה עם איראן (לגבי יכולותיה לפתח נשק גרעיני). זה ניסיון שקוף להכפיש את השליח במקום להתמודד עם המהות של ביקורתו".

מועד היעד להשגת הסכם עם איראן הוא 24 בנובמבר וישראל רואה בדאגה הולכת וגוברת סימנים לכך, שהעסקה המתגבשת תותיר בידי טהראן יכולות מסוימות לייצר נשק גרעיני, ובה בעת יוסר מעל גבה נטל הסנקציות. מטרידה לא פחות מבחינת ישראל היא כוונת הבית הלבן לעקוף כליל את הקונגרס בסוגיית איראן. רוב המחוקקים על גבעת הקפיטול הם אולי ידידיה החזקים ביותר של ישראל בארה"ב.

אומר על כך ל"טיימס" גיורא איילנד, לשעבר היועץ לביטחון לאומי במשרד רה"מ, שהסכים לדבר און דה רקורד: "אין שום דרך לגשר על הפער (בין ישראל לארה"ב) מפני שמה שקביל לאמריקה לא קביל בעינינו. יתכן אפוא שהיה מאמץ מכוון (של משמיצי נתניהו בוושינגטון, ר.ד.) להציב את נתניהו במצב בלתי נוח כלשהו, וכך, כאשר הוא ירצה לומר משהו בעוד פחות מחודש, דבריו יהיו פחות רלוונטיים או ימשכו פחות תשומת לב".

ובינתיים עושה הממשל מאמצים להתמרק מכתם ה'צ'יקן-שיט' ופקידים רבים גויסו למאמץ להסיט את המטוטלת חזרה לצד הפרו-ישראלי. פקיד ממשל, שצוטט ב-CNN, אמר אמש: "לעולם, לעולם, לא נפסיק את המימון ל'כיפת ברזל' או לכל דבר אחר שקשור לבטחון ישראל. אבל השאלה היא, כמה נוכל להמשיך ולעשות בגזרה הפוליטית. קל יותר לעשות פחות בגזרה הזו,ובה בעת לוודא שהדבר לא ישפיע על היחסים הבטחוניים".

"יש טונות של דברים שאנו עושים מאחורי הקלעים", אמר פקיד בכיר בממשל. "אנחנו מחלצים את הישראלים מצרות בכל מקום. אנחנו הודפים את האירופים, הודפים את או"ם. אנחנו הידיד הטוב האחרון שלהם בעולם כולו".

והיועצת לבטחון לאומי, סוזן רייס, התגייסה אף למערכה הזו. בראיון פומבי בפורום בוושינגטון אמרה רייס: "היחסים (עם ישראל) אינם במשבר. למעשה, מבחינות רבות היחסים חזקים יותר מכפי שהיו אי פעם. יש לנו השת"פ הבטחוני הגדול והחזק בכל הזמנים ורה"מ נתניהו שיבח אותו בהזדמנויות רבות".

וברמז לכך שדחיית בקשותיו של שר הבטחון, משה יעלון, להיפגש עם בכירי ממשל היתה חריגה, אמרה רייס, כי היא הזמינה את מקבילה הישראלי, יוסי כהן, לארוחת ערב (אמש), כמה שעות לפני פגישת העבודה בין משלחת בטחונית ישראלית גדולה לבין בכירים בממסדים הצבאי והבטחוני של ארה"ב.