יש טייקון שחתם על הסדר מס מקל - ולעולם לא תדעו מיהו

רשות המסים חתמה ב-2013 על הסדר מס עם טייקון ישראלי שברשותו חברות זרות, אשר הסתיר הכנסות-עתק מריביות בחשבונות בנק בחו"ל

משה אשר / צילום : אוריה תדמור
משה אשר / צילום : אוריה תדמור

טייקון ישראלי השולט בחברות זרות וצבר הון-עתק בריביות בחשבונות בנק זרים הגיע להסדר מס עם רשות המסים בשנת 2013 - כך עולה מדוח מבקר המדינה לשנת 2013 שפורסם אתמול (ד'), אשר ביקר את עבודתה של רשות המסים במלחמה בהון השחור.

"נישום השולט על חברות ענק במשק הישראלי" - זה שם הנושא שבחר מבקר המדינה יוסף שפירא בדוח שלו, ואז פירט את ההסדר שנעשה במסגרת "גילוי מרצון", אותו הליך שיזמה רשות המסים בו יכולים מעלימי מס לפנות אליה מרצונם ולהגיע להסדר מקל.

"ככלל", כותב המבקר, "לאחר אישור בקשה לגילוי מרצון מוקצים לנישום 60 יום להסדיר את חבות המס שלו עם פקיד השומה האזרחי. במקרה זה, במועד סיום הביקורת טרם הוסדרה חבות המס למי שבקשתו אושרה במאי 2013".

המבקר מצביע על ליקויים נוספים בטיפול באותו טייקון: "לא נבדקו ידיעות מודיעיניות הנוגעות לחברות שבשליטת המבקש. בבקשה הנוגעת להכנסות ריבית שהצטברה בחשבונות בנק זרים, לא המציא המבקש הוכחות כי הכספים בחשבונות אלה דווחו לשלטונות המס. בדיקת הבקשה נעשתה ללא בחינת היבטי מיסוי בינלאומי".

תגובת רשות המסים: "בחינת בקשה לגילוי מרצון הינה מורכבת ובעלת היבטים רבים. במקרה דנן, כפי שענתה רשות המסים למבקר, ובניגוד למה שניתן להתרשם מהכתוב בדוח, הבקשה לגילוי מרצון נבדקה לעומק.

"בין השאר, בשל חלוף הזמן בין אירוע המס לבין מועד הגשת הבקשה, שאלת המיסוי של ההכנסה כפסיבית או כאקטיבית לא היתה פשוטה להכרעה. כמו כן, בשל העובדה שהבקשה האמורה התייחסה לחשבון בנק של 'טייקון', חשבון שהסכום בו היה בטל בשישים ביחס להיקף עסקאותיו והכנסותיו ואפילו ביחס לסכומים של בקשות אחרות לגילוי מרצון, הוחלט ללכת בדרך של פשרה".

כתבות נוספות בנושא:

כל המחדלים של רשות המסים במאבק בהון השחור

הרבנים שמגלגלים מיליארדים - בלי לשלם שקל אחד מס