הצעת חוק: להגביר השקיפות של מרכיבי ביטוח מקיף לרכב

ההצעה: יש לחייב את חברות הביטוח לפרט את כל מרכיבי עלות הביטוח בעבור כל כיסוי ברירה בביטוח אישי או מסחרי קטן

רכבים באיילון / צילום: תמר מצפי
רכבים באיילון / צילום: תמר מצפי

יש לחייב את חברות הביטוח לפרט את כל מרכיבי עלות הביטוח בעבור כל כיסוי ברירה בביטוח אישי או מסחרי קטן - כך מציע ח"כ יואל רזבוזוב (יש עתיד) בהצעת חוק שהוא עומד להגיש. מדובר בפירוק לפי חלוקה לעלות רכיב הביטוח צד ג', ולרכיב הביטוח המקיף בביטוחי הרכב. זאת, על מנת לאפשר למבוטחים לממש את זכותם לפי הפוליסות, ולוותר על כיסוי ברירה שאינם מעוניינים בו, וכן לקבל זיכוי בעבור כיסוי ברירה שאינו כלול בביטוח שהם משלמים בעבורו דמי ביטוח לחברות הביטוח מבלי לקבל תמורה.

ח"כ רזבוזוב קורא לשנות את החוק, כך שחברת ביטוח המציעה למבוטח לרכוש או לחדש חוזה לביטוח אישי או חוזה לביטוח עסק קטן, תגיש למבוטח הצעת מחיר לפני רכישת הביטוח או חידושו, הכוללת פירוט דמי הביטוח בעבור כל כיסוי ברירה, וכן תציג בכל חוזה ביטוח אישי ובכל חוזה ביטוח לעסק קטן את פירוט העלות של כל כיסוי ברירה שנכלל או לא נכלל בביטוח.

בדברי ההסבר בהצעת החוק מצוין עוד שלפי המצב הקיים, חברות הביטוח אינן מפרטות בפני המבוטחים בחלק גדול מהמקרים את עלות הביטוח בעבור כיסוי ברירה שעליו הם רשאים לוותר. כך למשל בביטוחי הרכב, שמרבית אזרחי המדינה רוכשים, ניתן לרכוש ביטוח רכוש לצד ג' או ביטוח רכוש מקיף - אך ללא חלוקה ברורה בין השניים אצל אלה שרוכשים את הכיסוי המלא והמקיף, ושנכללים בתשלום הכולל כחלק מחבילה.

רזבוזוב: "לצד הרפורמות הגדולות בתחום הביטוח, אסור לשכוח את לקוחות הקצה. כמעט כל ישראלי מבטח את הרכב שלו באי אילו חברות הביטוח, אך עם זאת קשה לומר ששוק הביטוח מאפשר לכל לקוחותיו להיות צרכן חכם. את זה אני בא לשנות בהצעה זו, שתאפשר למבוטחים שקיפות - בעבור מה הם משלמים. המטרה של החוק היא להוריד את מחירי הביטוחים".