ראלי בשווקים לאחר שהבנק היפני הרחיב את ההקלה הכמותית

בורסת פריז הובילה את העליות באירופה ■ בורסת יפן קפצה ב-4.8% ■ הבנק היפני יגדיל ב-30 טריליון ין את תוכנית רכישות האג"ח שלו ל-80 טריליון ין בשנה (727 מיליארד דולר)

אירופה / צלם: רויטרס
אירופה / צלם: רויטרס

בורסת יפן סגרה היום (ו') בזינוק של 4.8% והין היפני צונח בכ-2.2% מול הדולר לשפל של 7 שנים, לאחר שהבנק המרכזי היפני הודיע במפתיע על הרחבת ההקלה הכמותית - יגדיל את תוכנית רכישות האג"ח שלו ל-80 טריליון ין בשנה (727 מיליארד דולר), הגדלה של 30 טריליון ין מההיקף שרוכש עד כה. ההודעה הגיעה לאחר שכבר מוקדם יותר עלו הערכות כי קרן הפנסיה הגדולה ביפן שבשליטת המדינה (GPIF) תגדיל אחזקותיה במניות.

הבנק היפני הודיע גם כי ירכוש אג"ח ארוכות יותר שמועד פירעונן 7-10 שנים, וגם ישלש את הרכישות שלו לאג"ח הקשורות לנדל"ן. לדברי הבנק, ההקלה הכמותית תימשך "עד כמה שצריך". לאחר ההודעה הבורסה זינקה עד 5.5% וסיימה בעלייה חדה קצת פחות.

כפי הנראה, המהלך של הבנק המרכזי היפני מגיע על רקע חששות מהביקושים המקומיים במדינה ומלחצי דיפלציה. לדברי הבנק, המגמה המתמשכת של ירידה באינפלציה היא סיכון מתמשך שמאיים על השווקים. אתמול פורסם ביפן כי האינפלציה בשפל של כמעט שנה.

גם בורסות סין והונג קונג זינקו ביומו האחרון של שבוע המסחר העולמי, על רקע המהלך של הבנק היפני, ובהמשך לנעילה החיובית בוול סטריט שבה סגרו המדדים בעלייה מירבית של 1.3%.

מדד MSCI אסיה עלה היום כ-0.5% וסיים בעלייה שבועית של 1.4% - השבוע הטוב ביותר שלו מאז אפריל 2013. המדד סיכם שבועיים רצופים של עליות לראשונה מאז אוגוסט. ברקע, והפוך מהמהלך ביפן מהיום, הודעת הפדרל ריזרב ביום רביעי על הפסקת רכישות האג"ח.

עליות גם באירופה

גם בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות בהמשך למגמה באסיה ובוול סטריט - המדדים המובילים עולים בהובלת פריז והם נסחרים ברמות שיא של 3 שבועות.

מדד Stoxx 600 עלה ב-1.8% אך עדיין בסיכום חודשי הוא סגר את אוקטובר בירידה של 1.9%.

"נראה שלשווקים בכלל לא אכפת איזו הקלה כמותית תהיה, העיקר שתהיה אחת כזו", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות בכיר בסקסו בנק. "הבנקים המרכזיים מזריקים מזומנים כדי להאיץ את צמיחת הכלכלות ורוב הכסף הזה הולך לנכסים פיננסיים. מה שקרה היום ביפן טוב לבורסה שם ומשליך על השווקים בכל העולם".

מניית BNP פריבה זינקה במסחר לאחר שרשמה עלייה של 11% ברווחי הרבעון השלישי - יותר מצפי האנליסטים בשוק.

מניית RBC גם כן התחזקה, לאחר שהבנק עבר ברבעון לרווח של 1.4 מיליארד דולר, לעומת הפסד בתקופה המקבילה אשתקד.