לאומי: קנו מניות - למרות ירידה של 1.5% במעו"ף השבוע

בבנק ממשיכים לטעון כי הרכיב המנייתי ממשיך להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון ■ "הירידה השבועית תואמת את קצב הצמיחה הנמוך בישראל בתקופה האחרונה"

בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צלם: תמר מצפי

מדד המעו"ף ירד השבוע בבורסה בת"א ב-1.5% בניגוד למגמה בעולם. מתחילת השנה עלה המדד בכ-7.1%. כלכלני בנק לאומי לא מתרגשים וכותבים בסקירת סוף השבוע שלהם, כי הירידה השבועית תואמת את קצב הצמיחה הנמוך בישראל בתקופה האחרונה. הם מציינים כי המניות שכן עלו (או ירדו בשיעור הנמוך ביותר) פונות ברובן לשוקי חו"ל ובעיקר לארה"ב.

עם זאת, הכלכלנים ממשיכים להמליץ על השקעה ברכיב המנייתי, שממשיך לדבריהם להיות האפיק המועדף לנטילת סיכון, כל עוד לא יהיו התפתחויות שליליות בכלכלת אירופה. הכלכלנים ממליצים על משקל יתר משמעותי למניות חו"ל, לנוכח חולשת הביקושים המקומיים בישראל. במניות חו"ל הם ממליצים על חשיפת שוק לארה"ב ולאירופה, חשיפת יתר לשווקים מתעוררים, וחשיפת חסר ליפן.

עוד מוסיפים בלאומי, כי נתוני סחר החוץ לחודש ספטמבר כוללים עלייה חודשית בייצוא הסחורות (בניכוי עונתיות), לאחר מספר חודשים של ירידות. "יתכן שהשפעת הפיחות בשער החליפין של השקל מול הדולר על הייצוא, כבר מתחילה להיות מורגשת, אם כי נדגיש שמדובר בנתון בודד ובסדרת נתונים תנודתית", לדבריהם.

בלאומי, כאמור, מציינים את סימני השאלה בשוקי המניות שנוגעים לקצב הצמיחה באירופה, ולתזמון העלאת הריבית הצפויה בארה"ב. "העלאת הריבית בארה"ב, ככל שתתקרב, צפויה לתרום לתנודתיות בשוק. מנגד, הפתעה לטובה בפעילות הכלכלית באירופה כמעט ואינה נלקחת כיום בחשבון על ידי המשקיעים. התפתחות כזו, אם תתרחש, עשויה להביא לעליות בשוק המניות האירופי", הם כותבים.

הכלכלנים ממליצים להימנע מאג"ח ממשלתיות של המדינות המפותחות המרכזיות (ארה"ב, גרמניה, יפן), היות והתשואות לאורך העקומים המרכזיים בחו"ל נמוכות מאוד, וצפויות לעלות בהדרגה. זאת, כתלות בהמשך השיפור בכלכלה הגלובלית, בדגש על כלכלת ארה"ב.

הם ממליצים על "חשיפה לאג"ח ממשלת ישראל בחלקו השקלי במח"מ של כ-5 שנים, גם לנוכח הציפיות שסביבת הריבית תישאר נמוכה בחודשים הקרובים. התשואות האפסיות במח"מ הקצר, אינן כדאיות להשקעה. מנגד, רמת מחירים גבוהה מאוד בחלק הארוך של העקומים, מגדילה את הסיכון בהחזקת פלח זה. באפיק הממשלתי הצמוד ניתן להאריך את המח"מ, כאשר ציפיות האינפלציה הנמוכות מקטינות את הסיכון לעליית תשואות בתרחיש של עלייה בקצב האינפלציה".

באשר לאפיק הקונצרני בישראל, בלאומי מציינים כי בחודשים האחרונים מורגשת עלייה מתונה במרווחים באפיק וכי פתיחת מרווחים זו תואמת את ההאטה בכלכלה הריאלית ועשויה להימשך בטווח הקצר גם על רקע היקפי גיוסים גבוהים באפיק. "יחד עם זאת, העלייה במרווחים באפיק הקונצרני אינה זניחה ביחס לסביבת הריביות הנמוכה. עקב כך, ביצעו בבנק הגדלה מדודה של החשיפה לאפיק הקונצרני (והקטנה בחשיפה לאג"ח ממשלתי צמוד), בדגש על דירוגים איכותיים והטווח הבינוני. גם לאחר השינוי, החשיפה הרצויה לאפיק הקונצרני עודנה נמוכה יחסית".