אור ירוק להקלה כמותית באירופה

היפנים הפתיעו, דראגי מתמהמה, ואצלנו - תשכחו ממכירת דולרים

בורסת אירופה / צילום: רויטרס
בורסת אירופה / צילום: רויטרס

ביום שישי שעבר, הפתיעו היפנים את השווקים כשהכריזו על הגדלה מסיבית של תכנית ההקלה הכמותית שלהם, במטרה לעודד את הכלכלה. יעד האינפלציה לא הושג, ומבחינת היפנים זה בדיוק הזמן להעלות הילוך בתכנית ההקלה הכמותית.התוצאה הייתה הכרזה על הגדלת היקף רכישות האג"ח ל-727 מיליארד דולר בשנה.

היה זה מהלך לא צפוי, בוודאי שלא בעיתוי הנוכחי. ההשפעה לא איחרה להופיע. הבורסה ביפן זינקה. היין נחלש משמעותית והצבע שב לפניהם של המשקיעים ברחבי העולם, שהחווירו במשך השבוע החולף עקב הודעת ארה"ב על סיום תכנית ההקלה הכמותית שלה.

עכשיו כולם מצפים למוצא פיו של נגיד הבנק המרכזי של גוש האירו מריו דראגי והשאלה היחידה שנותרה פתוחה היא לא אם אלא מתי יישר גוש האירו קו עם העולם. ארה"ב כבר סיימה תכנית משולשת, בריטניה עדיין בעיצומה של תכנית משלה, יפן כאמור מתגברת ורק גוש האירו מתמהמה וכמעט כרגיל מצטרף מאוחר למסיבה.

שלוש סיבות גורמות לעיכוב התכנית באירופה:

1. היסטורית - גוש האירו טרם השתחרר מהתפיסה האינפלציופובית שהחלה בגרמניה של שנות העשרים והאצה בתקופת כהונתו של הנגיד הקודם ז'אן קלוד טרישה. רק עכשיו כשמבינים שם שיש יותר סיכון לגלישה לדפלציה מאשר להתפרצות אינפלציה עולה התכנית לסדר היום.

2. פסיכולוגית - משום מה נראה כי האירופאים ממש נהנים מהאיחור האופנתי בקבלת ההחלטות שלהם. הם תמיד אחרונים לכל דבר - עיין ערך החלטות ריבית.

3. פוליטית - אין דינה של הקלה כמותית בגוש האירו כדינן של הקלות אחרות. יש בעיות משפטיות רבות.

יש חילוקי דעות קשים בקרב החברות בגוש כיצד ליישם את ההקלה הכמותית, אילו אג"חים לרכוש - הלא אין דינן של אג"ח גרמניה וצרפת כדין אג"ח ספרד ואיטליה. בנוסף לכך חוששים הגרמנים שתוצר הלוואי של תכנית ההקלה הכמותית יהיה ירידת חשק בקרב חלק מהממשלות ליישם תכניות קיצוצים ולהיות יותר תחרותיות. וכמובן איך ניתן להבטיח שהכסף יוזרם לטובת התאוששות הכלכלה הריאלית ולא לטובת ניפוח בועות.

מה שבטוח הוא שההחלטה היפנית תהווה זרז לתהליך קבלת ההחלטות בגוש. עניין של ימים עד שבועות. להכרזה על תכנית ההקלה הכמותית בגוש האירו יהיו השלכות מרחיקות לכת על שוק המט"ח.

לעניות דעתי זה מה שיהיה הטריגר לפריצה משמעותית של שער 1.25 דולר לאירו, שער שלא עלה כבר שנתיים. איתות ראשון לכך קיבלנו במסחר יום שישי האחרון בניו יורק.

בשבוע שעבר הערכתי כאן כי האירו יתחזק בתחילת השבוע, אולם זו תהא הזדמנות קנייה מצוינת לדולר למי שטרם עלה על הרכבת. ובכן הרכבת יצאה לדרך. הנסיעה בשלב זה איטית ועל כן ניתן לקפוץ עליה ולהצטרף לנסיעה.

כמובן שלמהלך זה תהיה משמעות עצומה גם לנעשה אצלנו. עד כה נכשל הצמד דולר/שקל במאמציו לפרוץ את מחסום 3.8 שקל לדולר. בשבוע שעבר התחזק גם השקל במקביל להתחזקות האירו (התירוץ היה כמובן הותרת הריבית השקלית ללא שינוי). התחזקות זו הייתה כמובן הזדמנות קנייה פנטסטית. פריצת רמת 1.25 דולר לאירו תיתן את האות לפריצת רמת 3.8 שקל לדולר בדרך ליעדים הבאים 3.90 שקל לדולר וכמובן 4שקלים לדולר.

ולמי שכבר החל לשאול את עצמו היכן בנק ישראל ומתי יתחיל למכור, בנק ישראל כאן וממשיך לרכוש מדי חודש. אף אחד שם לא חושב על מכירת דולרים כל אנו שרויים בדפלציה - אינפלציה שלילית.

  • יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים
  • אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי
  • החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.