"העברת מפעל אסם-נסטלה לערד לא תוסיף מקום עבודה אחד"

ח"כ מרגלית: "אין כל היגיון לתת מענק של עשרות מיליוני שקלים לאחת משתי רגליו של הדואופול בגלידות" ■ מחלוקת סביב מספר העובדים הקבועים במפעל

אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי
אראל מרגלית / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

האם נמצא מזור לאבטלה הקשה בעיר ערד, במיוחד על רקע סגירת מפעל ערד תעשיות טקסטיל? שר האוצר, יאיר לפיד, הודיע בסוף השבוע האחרון כי סיכם עם חברת אסם על העתקת מפעל גלידות נסטלה מקריית מלאכי לערד. כחלק מהסיכום, המדינה תעניק לאסם-נסטלה מענק של עשרות מיליוני שקלים.

לדברי דן פרופר, יו"ר אסם-נסטלה, משיחתו עם שר האוצר הוא הבין כי המדינה תעניק לחברה מענק של 46 מיליון שקל, שיעור של 23% מהיקף ההשקעה במפעל הנאמד ב-200 מיליון שקל.

פרופר: "המענק שאנחנו מבקשים לא חורג ממה שניתן לטרה באזור תעשייה נועם שנמצא בין קריית גת לבאר-שבע בגובה 23%. לפיד אמר לי: 'למה אתם זקוקים?'. אמרנו שאנחנו זקוקים למה שכבר ניתן, והבנתי ממנו שמה שניתן, יהיה אפשר לקבל.

"אנחנו מצפים שייפנו לנו מסלול ביורוקרטי חלק - מינהל מקרקעי ישראל, אישורי ממשלה - שנקבל אישורים במהירות. השבוע נבקר בערד, ויחד עם ראש העירייה אנחנו רוצים לעבור על המגרשים הפנויים לבנייה. אנחנו מקווים שיש תשתיות מוכנות, וזה יכול לחסוך חלק גדול מפרק הזמן. אני מקווה שבתוך שנתיים נראה מפעל עובד".

בהודעה שפרסמה אסם-נסטלה מסרה החברה כי מספר העובדים במפעל הנוכחי עומד על 200-250, וכי החברה תעסיק מספר עובדים דומה בערד. עוד נמסר כי החברה תדאג להסעת העובדים שיבקשו לעבור למפעל בערד וכן תדאג לתעסוקה חלופית לעובדים שלא ירצו לעבור.

מקורות יודעי דבר מסרו ל"גלובס" כי מספר העובדים הקבועים במפעל עומד על 130 בלבד, וכי שאר העובדים הם עובדים זמניים המועסקים בעונת הקיץ. לאור זאת, לא ברור כמה עובדים מהעיר ערד יוכלו להיקלט בפועל במפעל החדש.

על כך אומר פרופר: "לי יש נתונים אחרים. אני לא יודע מאיפה את יודעת את זה. אני יודע שהיו לנו עד לפני חודש כ-250 עובדים. עכשיו אולי יש קצת פחות, כי זה עונתי".

גלידות נסטלה זכתה בשנים האחרונות לעדנה, כאשר בתקופת כהונתו של זאב קלימי כמנכ"ל עברה החברה מהפסדים לרווח והגיעה לשיא בנתח השוק שלה. בקבוצת אסם-נסטלה החליטו כבר לפני שנתיים על הקמת מפעל גלידות חדש לאור מגבלות המפעל הנוכחי, שאינן מאפשרות לו הוספת קווי ייצור חדשים. לשם כך, החברה אף ניהלה בשלב מסוים משא-ומתן עם תנובה המפעילה בצמוד לגלידות נסטלה מחלבה. אלא שבסופו של יום, תנובה סירבה למכור לאסם-נסטלה חלק מהשטח, ובחברה פנו לחיפוש חלופות אחרות. האפשרות של ערד, מבחינה זו, נפלה לידי הקבוצה כפרי בשל.

ואולם החלטתו של לפיד להעניק לאסם-נסטלה מענק בגין המעבר גוררת ביקורת חריפה. "אם שר האוצר רציני, הוא צריך לבדוק את סך העובדים של אסם-נסטלה לפני ואחרי - ולא לאפשר לאסם לעבוד עליו", אומר ל"גלובס" מקור בכיר בתעשייה.

ח"כ אראל מרגלית (העבודה) אף פנה היום (א') בעניין למבקר המדינה וליועץ המשפטי לממשלה. לדברי מרגלית, "אין כל היגיון לתת מענק של עשרות מיליוני שקלים לאחת משתי רגליו של הדואופול בשוק הגלידות, דבר שיחזק את עוצמתו הכלכלית ואת יכולתו לפגוע במתחרים קטנים".

עוד טוען ח"כ מרגלית כי אחד התנאים לקבלת מענק הוא יצוא של חלק מתוצרת המפעל לחו"ל - תנאי שלא מתקיים במקרה זה. "אני חושש שחוץ מאשר כותרות והוצאה של עשרות מיליוני שקלים מקופת המדינה - המהלך הזה לא יניב ולו מקום עבודה חדש אחד", אומר מרגלית.

על כך אומר פרופר: "אמרו לי שצריך יצוא כדי לקבל את המענק. ואם זה כך, יכול להיות שאנחנו לא מתאימים. אני מקווה שלא. אנחנו באים עם חזון".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "כחלק מהמאמצים של שר האוצר יאיר לפיד לפתרון בעיית התעסוקה בעיר ערד, פנה השר למספר חברות במשק על מנת למצוא פתרון לבעיית התעסוקה בערד, ומנכ"ל אסם נעתר לבקשתו לפתיחת מפעל שיעניק 250 מקומות עבודה חדשים לתושבי העיר. גורמי המקצוע במשרד האוצר ובמשרד הכלכלה ייבחנו גם במקרה הזה, כמו במקרים שהיו בעבר, את מתן הסיוע והמענקים הנדרשים להקמת המפעל, תוך התייחסות לכלי המדיניות הקיימים. שר האוצר יאיר לפיד ימשיך לפעול למען חיזוק הפריפריה".