ייצוגית: רמ"י גבתה כספים למרות שידעה על כוונה לתת פטור

התובעים: רמ"י הטעתה בדרישה להוון זכויות בעלי נכסים בקרקע לצורך קבלת בעלות מלאה (טאבו) על הנכס - בזמן שידעה כי בכוונתה ליזום מהלך שבו יינתן פטור מתשלום היוון לבעלים של צמודי קרקע במגרשים בשטח עד 540 מ"ר

צמודי קרקע  / צלם: תמר מצפי
צמודי קרקע / צלם: תמר מצפי

בני הזוג מיכל ושמעון קורצינר, בעלים של בית צמוד קרקע בשכונת אפקה בתל-אביב בשטח מגרש של 536 מ"ר, הגישו לפני שבוע לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תביעתם כתובענה ייצוגית נגד רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), בשמם של כל בעלי הנכסים צמודי הקרקע בשטח עד 540 מ"ר, ששילמו לרמ"י עבור היוון וקבלת בעלות מלאה על הנכס מתחילת 2013. הבקשה הוגשה באמצעות עו"ד יוסי בנקל ממשרד ראב"ד, מגריזו, בנקל.

לטענתם, רמ"י הטעתה אותם בתחילת 2013 בדרישה להוון את זכויותיהם בקרקע לצורך קבלת בעלות מלאה (טאבו) על הנכס, בזמן שידעה כי בכוונתה ליזום מהלך שבו יינתן פטור מתשלום היוון לבעלים של צמודי קרקע במגרשים בשטח של עד 540 מ"ר. פטור כזה אכן ניתן בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל שהתקבלה ב-22.6.14.

בתחילת 2010 התקבלה במועצת מקרקעי ישראל החלטה לאפשר תשלום היוון וקבלת בעלות על נכסים צמודי קרקע בשטח מגרש של עד 540 מ"ר. בעקבות ההחלטה פנתה רמ"י לעשרות אלפי בעלים של צמודי קרקע, בהצעה לרכוש זכות בעלות בנכס, במבצע "מחכירה לבעלות - הרפורמה שתקל עליכם" ובסלוגן "מהיום הבית הוא באמת שלכם".

רמ"י ציינה בפנייה כי כפועל יוצא מרכישת הבעלות לא יידרשו יותר לקבל את אישורה לפעולות שונות בנכס, וכי "עם סיום תקופת החכירה הנוכחית לא תחויבו בתשלום עבור חידוש תקופת החכירה, כך שתשלום היום יחסוך תשלום בעתיד", וכי גם אם לא יתאפשר לרשום את זכות הבעלות בפנקסי המקרקעין, יינתן לרוכש "לאחר התשלום, איגרת זכאות לבעלות, שתשמש אתכם זמנית עד השלמת הליך הרישום, כך שבאופן מיידי תיהנו מההטבות הכספיות".

בפנייה של רמ"י לבעלי הנכסים באפריל 2013 נאמר כי מי שלא ינצל את המבצע ייאלץ לשלם בעתיד סכומים גבוהים יותר. משפחת קורצינר נענתה להצעה ושילמה לרמ"י לקראת סוף 2013 236 אלף שקל.

אחרי קבלת ההחלטה להיוון חינם לצמודי קרקע, דרשו בני הזוג לקבל את כספם. זאת, לפי העתירה, בשל "תחושתם של המבקשים כי הולכו שולל על-ידי הרשות שהציגה את ההצעה לרכישת זכות הבעלות ככדאית".

רמ"י סירבה להחזיר את הכסף בנימוק שמועצת מקרקעי ישראל סוברנית לקבל החלטות מעת לעת, ובהחלטה נאמר כי ההיוון חינם יחול ממועד ההחלטה.

בבקשה נאמר כי "בעוד שמי שלא סמך על הרשות ועל המידע שהיא מוסרת לציבור והתעלם מפניותיה בשל חשדנותו, ייהנה, במובן זה שיקבל את זכות הבעלות בלא שנדרש להשקיע ולו אגורה שחוקה. לדאבון לב, הרשות נוהגת כאחרון התגרנים בשוק".