תחרות לישראל: ירדן תציע הטבות מס למפיקי קולנוע וטלוויזיה

בתעשייה המקומית חוששים כי הפקות בינלאומיות יעדיפו לצלם בירדן במקום בישראל

הסדרה DIG / צילום: אתר הסדרה
הסדרה DIG / צילום: אתר הסדרה

ירדן החלה להציע בחודש ספטמבר שעבר פטור ממס להפקות קולנועיות והטבות מכס לצוותים שיבואו לצלם בתחומה - כך מדווח ה"הוליווד ריפורטר"; זאת, בעוד ישראל הרשמית נמנעת להעניק הטבות דומות.

רק בחודשיים האחרונים איבדה התעשייה המקומית שתי הפקות ענק טלוויזיוניות שהעתיקו את הצילומים עם פרוץ מבצע "צוק איתן" והירי לעבר ישראל. מדובר בהפקות האמריקאיות "DIG" ו"טיירנט", שהובאו לישראל בעזרת דרבון של זכיינית ערוץ 2 קשת וללא כל סיוע ממשלתי.

גם בישראל הוצע מנגנון הטבות מס, אולם זה כשל. מדובר במנגנון מורכב ביורוקרטית ולא מזמין.

עידן אור, מנכ"ל אק"ט (איגוד העובדים בקולנוע ובטלוויזיה), פנה באחרונה למשרד האוצר וביקש את עזרתו בהקמת אופציה להקמת קרן ייעודית שתפקידה לעודד צילומים בישראל.

"400 איש איבדו את מקום עבודתם בחודשיים האחרונים - וזה רק במעגל הראשון", אומר אור ל"גלובס". "לשם המחשה, רק תעשיית התחבורה בישראל הפסידה 800 אלף שקל בשבוע על כל העונה של הפקה כמו 'טיירנט'. שתי ההפקות היו יכולות להכניס לכאן בין 60-80 מיליון דולר".

לדברי אור, שחושש כי ירדן תהווה מוקד משיכה בטוח יותר למי שמתעניין בצילום באזור, יש גם לתת מענה ביטוחי להפקות שמגיעות לכאן וחוששות בשל המצב הביטחוני. זאת לאור העובדה שהתלקחות האווירה מביאה להעתקת מקום הצילומים למדינה אחרת. "דבר כמו זה יביא לנו כלים להיאבק בזירה התחרותית של מדינות הלוקיישן בעולם", הוא אומר.

פרט לירדן, ישראל מתחרה גם באבו דאבי, שמעניקה 30% אוטומטיים בהקלה במס, ובמרוקו.