עו"ד ציון אמיר: הקלטות אולמרט עשויות להשתמע לשתי פנים

לדברי עו"ד אמיר, בהקלטות של שולה זקן, אולמרט לא אומר במפורש שהוא השתמש בכספים שקיבל מטלנסקי לצרכיו האישיים ■ עו"ד יהושע רזניק: "בית המשפט עשוי להכריע כי הכספים הועברו למטרות אישיות"

מזג-האוויר הסוער ששרר אתמול (ב') מחוץ לבית המשפט המחוזי בירושלים היה כאין וכאפס לעומת הסערה שהתחוללה בתוך כותלי בית המשפט. הסיבה הפעם הייתה עוד פרק ביחסים העכורים בין שולה זקן לבין ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

כך, ברעש וצלצולים נפתח אתמול תיק טלנסקי מחדש, התיק שכונה "מעטפות הכסף", שחידושו התאפשר בזכות ההקלטות שזקן העבירה לפרקליטות במסגרת הסדר הטיעון שנחתם איתה בתיק הולילנד.

לטענת הפרקליטות, תוכן השיחות הללו, יחד עם רישומיה של זקן ביומניה הממוחשבים, מערערים את זיכוי אולמרט בפרשת טלנסקי, ויש בהן כדי להרשיעו.

אולמרט הואשם בפרשה בביצוע עבירות של מירמה והפרת אמונים וקבלת דבר במירמה. לטענת הפרקליטות, בכהונתו כראש עיריית ירושלים וכשר התמ"ת קיבל אולמרט באופן תדיר מאות אלפי דולרים במזומן מטלנסקי, ובמקביל פעל כדי לקדם את ענייניו העסקיים של טלנסקי. לפי האישום, הכספים הוסתרו בקופה סודית במשרדו של מקורבו ושותפו לשעבר של אולמרט, עו"ד אורי מסר.

ביולי 2012 זיכה המחוזי את אולמרט מההאשמות נגדו בפרשת טלנסקי. שופטי המחוזי, מוסיה ארד, משה סובל ויעקב צבן קבעו כי אשמתו של אולמרט לא הוכחה מעבר לספק סביר וקיבלו את הסבריו של אולמרט, לפיהם הכספים שקיבל מטלנסקי התקבלו לפי החוק לצורך מימון קמפיינים פוליטיים, ולא לצרכיו הפרטיים.

הפרקליטות סבורה כי תוכן ההקלטות מצביע על כך שאולמרט השתמש בכספים שקיבל מטלנסקי לצרכיו האישיים, ולפיכך יש להרשיעו. עוד טוענת הפרקליטות כי מהקלטות עולה כי אולמרט ניסה לשבש הליכי חקירה ולהדיח עד, בכך שהפציר בזקן שלא לעלות על דוכן העדים, ושילם לה לכאורה "דמי שתיקה" בדמות כיסוי הוצאותיה המשפטיות.

לגרסת אולמרט, בהקלטות, זקן בסך-הכול "בוכה" לו שאין לה כסף, והוא מבטיח לעזור לה בשל קשריהם האישיים - אבל אינו מבקש בתמורה דבר.

סיוע חברי?

עורכי דין בכירים חלוקים בשאלה כיצד יתייחסו שופטי המחוזי בירושלים להקלטות שנחשפו אתמול. עורך הדין הפלילי הבכיר, ציון אמיר, מציין כי ניתן לראות בקלטות דווקא חיזוק לקו ההגנה של אולמרט.

"יכול להיות שאולמרט מבסס את קו ההגנה שלו באופן שבו הוא לא חושש להרשעתו, כי הוא יודע את האמת הפנימית שלו. ההקלטות שנחשפו אתמול הן ללא ספק מביכות, ויש בהן פוטנציאל בעייתי. אך אולמרט יכול לטעון כי לא עולה מתוך הדברים בהקלטות שביצע עבירה", אומר עו"ד אמיר.

עו"ד אמיר מציין עוד כי בהתבסס על מערכת היחסים האדוקה בין אולמרט ןזקן, הגיוני מאוד שאולמרט יסייע לזקן במימון הוצאות משפטה, וכי לא בהכרח מדובר בעבירה.

בנוסף, לדבריו, "אולמרט לא ביטא מפורשות שמדובר בכסף שנועד לשימושו הפרטי, וכן נזהר באומרו דברים מסוימים. אולי הוא חשש שהוא מוקלט, אולי לא, אך מכל מקום השיחות ביניהם דווקא עשויות לשפוך אור על היחס שרחש לזקן ועל דאגתו היחידה לכאורה שמא זקן תעלה להעיד, וכי עדות זה 'תרסק' אותה מבחינה נפשית. לדעתי, יש סיכוי מסוים שבית המשפט לא ימהר להפוך את ההחלטה שנתן בעבר ולא ימהר להרשיע את אולמרט".

לעומתו, עו"ד יהושע רזניק, מומחה למשפט פלילי, טוען כי יש בהקלטות ראיות שעלולות להביא להרשעתו של אולמרט. "אין ספק שאם בית המשפט יקבל את עדותה של זקן, הוא עשוי להכריע כי הכספים שהועברו הם אכן היו למטרות אישיות. השאלה היא מה בית המשפט יעשה עם ההכרעה הזו, והאם אכן ירשיע אותו על סמך ההקלטות".

מכל מקום, עו"ד רזניק מציין כי "קשה לומר שזקן 'בישלה' את ההקלטות. תוכן ההקלטות הוא די ברור. ההקלטות התבצעו בזמן אמת בין שני נאשמים, ולכן הסיכוי שזקן 'המציאה' את הדברים הוא אפסי".

בין היתר נשמע אולמרט אומר לזקן בקלטות מה עלול לקרות לה אם תעלה להעיד בפרשת טלנסקי: "הוא ירצח אותך" (מתכוון לתובע, עו"ד אורי קורב). לביטויים הקשים שאמר אולמרט הייתה מטרה - להניא את זקן מלהעיד ולמחשוף את יומניה. לגרסת אולמרט, בשיחה זו הוא בסך-הכול המליץ לזקן שלא להעיד, כדי שלא תפליל את עצמה וכדי שהתובע לא "יעשה ממך מטעמים".

עו"ד אמיר מטיל ספק בכך שביטויים אלה יביאו בהכרח להרשעתו של אולמרט. "אולמרט צוטט מתוך ההקלטות: 'אני לא מבקש שתודי בשום דבר... את לא תעמדי בזה... (בפני חקירה נגדית). אני מאוד מפחד, לא בגללי אלא בגללך'. ניתן ללמוד מדבריו של אולמרט כי יכול מאוד להיות שכל חששו מתבטא בכך שזקן לא תעמוד בלחצי החקירה הנגדית.

"אולמרט עשוי לטעון להגנתו כי הסבריה של זקן בהקלטות לא ברורים ומכל מקום לא מהווים עבירה פלילית, אלא ערימה של 'אמירות צהובות' גרידא שנועדו להביכו בלבד. בנוסף, בית המשפט עשוי לשאול מה היו המטרות של הקלטות אלה, ולכך יכול להיות שזקן לא תשיב או תגמגם. לפיכך, ההקלטות עשויות להשתמע לשתי פנים, ודי בעובדה זו להביא את השופטים להחלטה שהם אינם מקבלים את גרסתה, ולפיכך יותירו את הזיכוי על כנו".

עו"ד רזניק מציין, לעומת זאת, כי "ישנה בעייתיות כאשר נאשמים משוחחים אחד עם השני באותה שעה בה מתנהל הדיון בעניינם. אולמרט יוכל לטעון שהדברים נאמרו בשיחות אישיות, שהוא לא התכוון ברצינות לדבריו ובאמת ובתמים לא התכוון שהדברים יגיעו לאוזני אחרים".