"הדירות במתחם שדה דב יהיו לטייקונים ולתושבי חוץ"

מנכ"ל ארקיע, ניר דגן, בדיון בכנסת על הכוונה לסגור את שדה דב: "התכנון ייקח 10 שנים ולא יהיה שם כלום חוץ מקוצים – אז בזמן הזה אפשר להמשיך להפעיל את שדה דב ובמקביל לבחון חלופות"

"אני לא חושב שיש אדם אחד באולם שיוכל להרשות לעצמו לקנות דירה במתחם הזה - זה יהיה לטייקונים ולתושבי חוץ ובסוף הרוב יהיו דירות רפאים". כך אמר היום מנכ"ל ארקיע, ניר דגן, בדיון בכנסת על הכוונה לסגור את שדה דב.

דגן אמר את הדברים בדיון שקיימה הבוקר וועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתשתיות התעופה הבין-לאומית והפנים-ארצית האזרחית בנושא החלופות לשדה תעופה במרכז הארץ. עוד אמר דגן כי אין סיבה לסגור את שדה דב כל עוד אי אפשר לבנות על הקרקע. "התכנון ייקח 10 שנים ולא יהיה שם כלום חוץ מקוצים - אז בזמן הזה אפשר להמשיך להפעיל את שדה דב ובמקביל לבחון חלופות". עוד לדבריו, הפינוי יגמור את אילת והצפון. "הישראלים יטוסו איתי לרודוס כי היא תהייה גם יותר קרובה וגם יותר זולה מאילת".

יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק וקנין אמר בדיון כי "אסור לסגור את שדה דב ללא חלופה אמיתית, ישימה וזמינה - סגירתו תנתק את הפריפריה מגוש דן. לשדה דב אין חלופות וסגירתו ללא חלופה מתאימה תמיט אסון על ערים חשובות כמו אילת, שלא לדבר על שיתוק שדה התעופה בחיפה".

וקנין מתח ביקורת על הממשלה: "ראינו מסיבות עיתונאים על סגירת שדה דב, אבל מי שמכיר את ההתנהלות יודע שלעיתים השרים לא יורדים לעומק הבעיה. הכי קל זה להצהיר הצהרות, אבל צריך להתמודד עם ההשלכות של ההחלטה שתנתק את הפריפריה, הן בצפון והן בדרום, מגוש דן".

יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א) שנכנס לתפקידו לפני 4 ימים אמר בוועדה כי יהיה זה יומרני מצדו להתייחס לבעיה, אולם הוא בא לנושא עם ראש פתוח. "הפתרונות יכולים להיות רחבים, בין אם זה בשדה דב עצמו ובין אם בסביבתו או במקומות אחרים, אבל לא סוגרים בית חולים לפני שאחר נבנה ולא מעבירים בסיס אחד לפני שהסתיימה בנייתו של בסיס אחר".

מנכ"ל רשות שדות התעופה, יעקב גנות, אמר כי הרשות תעמוד בלוח הזמנים וממאי 2016 תהיה ערוכה לקליטת פעילות שדה דב בנתב"ג. מנכ"ל עיריית אילת, פיליפ אזרד, אמר כי כל חלופה אחרת לשדה דב תאריך את משך הטיסה כך שאנשים יוותרו על הטיסה מאילת או לאילת. לדבריו, סגירת שדה דב ללא חלופה אמתית תשפיע דרמטית על העיר, על התושבים ועל התיירות.

נציגת משרד ראש הממשלה בדיון, אורית פיאס, אמרה כי יש החלטת ממשלה מ-2012 לפינוי השדה וכבר נעשות פעולות בנתב"ג. היא טענה כי כבר הועברו יותר מ-10 מיליון שקל שנדרשו למשרד הביטחון לטובת תכנון ובחינת חלופות, אך מאוחר יותר בדיון חזרה בה ואמרה כי הכסף עדיין לא הועבר.

ח"כ איילת שקד העירה כי החלטת הממשלה מותנית בכך שתהייה חלופה ראויה לשדה דב, וכרגע אין כזו. היא שאלה האם נשקלה אפשרות להשאיר מסלול אזרחי אחד בשדה דב, כדי לא לחנות את העיר אילת ועדיין לאפשר בניית 12,000 יחידות דיור באזור. מנהל אגף תכנון ברשות המקרקעין, רפי אלמליח, אמר כי הפתרון לפעולה האזרחית של שדה דב נמצא בנתב"ג.

סגן שר החינוך, ח"כ אבי וורצמן, התייחס לנושא העברת השדה המשלים לנתב"ג מנבטים לרמת דוד, ומתח ביקורת על הממשלה בה הוא חבר. "הממשלה הצהירה בעבר ששדה חדש יוקם בנבטים ושר התחבורה התבטא כך מספר פעמים בעבר, והנה פתאום מביאים החלטה בתוך חוק ההסדרים להקים את השדה ברמת דוד בגלל סיבות ביטחוניות".

עוד אמר: "אנחנו לא מוכנים בשום אופן לקבל את הדרך שבה זה נעשה, במחשכים, בלי לשתף את הציבור ואת ראשי הרשויות בצפון ובדרום. הקמת שדה אזרחי בנגב זה שובר שוויון, זה עוגן לנגב ולציונות. השיקולים בישראל הם לא רק צבאיים".

ראש מועצת כפר שמריהו, דרור אלוני, אמר לסגן השר וורצמן כי הוא "בא בטענות לממשלה שהוא חבר בא", וקרא לו לפעול בתוך הממשלה כדי לשנות את ההחלטה.

ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', אמר כי ברגע אחד עשו מחטף והסבירו כי מדובר ב"סיבות בטחוניות", אבל לא ברור למה רמת דוד פחות מסוכנת מנבטים. "רק אתמול נסראללה הודיע שישתק את שדות התעופה שלנו, ולדעתי רמת דוד קצת יותר קרובה ללבנון מנבטים". הוא הוסיף כי הנגב ללא שדה תעופה יהיה מנותק, וכי כל מפקד חיל האוויר שפשט את מדיו תמך בהקמת השדה בנבטים. "כשהם לובשים מדים הם מדברים אחרת", טען.

ראש המועצה האזורית מגידו, איציק חולבסקי, תמך גם הוא בהקמת השדה בנבטים ואמר כי נתב"ג נמצא במרחק שעה נסיעה מיישובי המועצה ולכן איך צורך בשדה נוסף באזור. "שדה תעופה בעמק יזרעאל זה חורבן העמק", אמר.

עוד עלתה בדיון התוכנית להקים שדה תעופה חלופי להרצליה בעין שמר. ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה, אמר כי הסבירו לו שבמקום יש מתקן צבאי שלא יכול לקבל לידו שדה תעופה. הוא הוסיף כי אמנם בעבר היה קיים באזור שדה תעופה בריטי, אך מאז קמו יישובים הוקם גם הוסטל לניצולי שואה באזור ובית חולים לחולי נפש. לדבריו, הסיכון הקיים בהרצליה הוא אותו סיכון שיהיה קיים אם יעבירו את השדה לעין שמר. ח"כ וקנין הוסיף כי השדה בהרצליה משמש להדרכה, ואם הוא ייסגר תיסגר הדרכת הטיס בישראל.