"החוק בעניין חלוקת הגז, מתברר, לא מחייב את המדינה"

אלי אברמוב, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים: "יש פער של שנתיים בין התקדמות חלוקת הגז ליעדי הממשלה"

"יש פער של שנתיים בין התקדמות חלוקת הגז ליעדי הממשלה", כך אמר אלי אברמוב, יו"ר ועדת האנרגיה בהתאחדות התעשיינים, בכנס של ועידת אנרגיה ועסקים שהתנהל היום במלון דן פנורמה בתל אביב. הדברים נאמרו במסגרת הפאנל "מעבר לגז טבעי בתעשייה".

אברמוב התייחס להתמהמהות שבמעבר מפעלים לגז טבעי. אף על פי שהצנרת כבר מונחת - הגז לא מגיע למפעלים. לדבריו, "זה נובע מבעיות של רגולציה ואי עמידה בחוק של גורמים ממשלתיים". אברמוב נתן כדוגמה מפעל של חברת אדמה, שיש לו מתקן גז אחד שלא עובד, ובגלל ענייני ביורוקרטיה הגז לא זורם למפעל. "שלושה מנכ"לים של משרדי ממשלה טיפלו בזה. מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג ומנכ"לית משרד האנרגיה אורנה הוזמן בכור הגיעו למשרדו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר כדי למצוא פתרון לתיקון מתקן הגז הקטנטן הזה ואף אחד לא הצליח. חוץ מביבי כולם טיפלו בזה, ואני מקווה שיש לו דברים טובים יותר לעשות. יש פה פער בין היעדים והתוכנית של הממשלה לבין מה שקורה בפועל".

משה שפיצר, מנכ"ל חברת החלוקה "נגב גז טבעי", שפורשת שתי רשתות של חלוקת גז בדרות, אמר כי חברת החלוקה חיברה עד עכשיו 10 מפעלים, ורק 6 מהם צורכים גז בפועל. עוד הוא טוען כי מפברואר השנה, לא חובר אף לא מפעל אחד. "למרות שיש מפעלים שבפועל מחוברים לרשת חלוקת הגז, הגז לא מגיע אליהם", אמר. שפיצר ייחס זאת להתנהלות המדינה שלא מכבדת את המכרזים להקמת רשת חלוקת הגז שהיא פרסמה, וטען כי "המדינה לא נותנת לנו לעבוד. אם תכננו שתהליך ההיתרים יעלה לנו איקס, הוא עולנו לנו 4 איקס. לפי חוק הגז הטבעי (2002), רשות הרישוי צריכה לתת החלטתה בתוך 90 יום, ועברו 900 יום. החוק של המדינה, מתברר, לא מחייב את המדינה.

שי עזרא, מנכ"ל חברת דור אלון גז, אמר כי "בגלל העיכובים יש מפעלים שמתנדנדים מבחינה פיננסית ויש מפעלים שעוזבים את הארץ. יש מפעל שלא אנקוב בשמו שכבר שש שנים מחובר לצנרת הגז הטבעי, אבל עוד לא מקבל גז. הוא יכול היה לחסוך בכסף וזיהום אוויר".