ביטחון במקום דירות: נמחקה עתירת בעלי קרקע נגד משהב"ט

בעלי קרקע חקלאית ברחובות, המקדמים תוכנית להקמת שכונה בת 2,000 יחידות דיור, משכו עתירה שהגישו נגד משרד הביטחון שמנע את קידום התוכנית

ניצחון למשרד הביטחון: בעלי קרקע חקלאית בדרום רחובות, המקדמים זה שנים תוכנית להקמת שכונת מגורים בת 2,000 יחידות דיור, משכו לאחרונה עתירה שהגישו נגד משרד הביטחון, שמנע את קידום התוכנית.

משרד הביטחון נימק את התנגדותו לתוכנית בשל הימצאותה של הקרקע בטווח הרעש הנגרם כתוצאה מהמטוסים בבסיס חיל האוויר תל נוף הסמוך.

בעלי הקרקע, שהגישו את העתירה בחודש יולי האחרון לבית המשפט המחוזי מרכז, טענו כי דחיית התוכנית על-ידי הוועדה המחוזית מסתמכת על מפות רעש לא מעודכנות שמציג משרד הביטחון, בעוד כמות המטוסים בבסיס נמצאת במגמת ירידה; ובנוסף סמוך לקרקע שלהם קיימת כבר שכונת מגורים, "רחובות החדשה", שהוקמה בהיתר על-ידי חברת אזורים.

גם עיריית רחובות תמכה בתוכנית ואף אישרה אותה, אך זו נדחתה על-ידי הוועדה המחוזית בשל התנגדות משרד הביטחון.

בעתירה טענו בעלי הקרקע, חלקם ניצולי שואה מבוגרים שרכשו את הקרקעות בשנות ה-70, כי למרות דרישותיהם שמשרד הביטחון יעדכן את מפות הרעש, הוא מסרב לעשות זאת בשל נימוקים ביטחוניים.

בדיון שהתקיים לאחרונה בבית המשפט הסביר משרד הביטחון, באמצעות עו"ד דניאלה המר מהלשכה המשפטית, כי חיל האוויר מתנגד להעברת מפות עדכניות, מאחר שטרם התקבלה החלטה סופית לגבי סדר הכוחות הצפוי בבסיס.

עוד טען המשרד כי יש לשמר פוטנציאל גמישות לחיל האוויר על בסיס תרחישים עתידיים, בין היתר נוכח סגירת הבסיס בשדה דב וצמצום הפעילות בבסיס רמת-דוד, שייתכן שיביאו לגידול ברמות הרעש בבסיס תל נוף.

בשל נימוקים אלה, המליץ השופט יעקב שינמן לעותרים למחוק את העתירה, ואלה משכו אותה.

על-פי הערכות, עיריית רחובות צפויה לקדם על הקרקע תוכנית חדשה שבה ייעודים לתעסוקה ומסחר, ולא למגורים, בשל מגבלת הרעש הנובעת מהבסיס.

עו"ד אמיר זנדר מסר בשם בעלי הקרקע כי "בישיבות הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הבטיח נציג משרד הביטחון פעם אחר פעם כי משרד הביטחון עומד להגיש את נתוני הרעש לוועדה המחוזית, אך לא עשה זאת, והוועדה המחוזית קיבלה החלטה לדחות את שימושי המגורים בתוכנית על בסיס מפת רעש ישנה ולא מעודכנת משנת 1994".

עו"ד זנדר הוסיף כי עיריית רחובות ערכה מדידות רעש משנת 2012 ועד היום, כולל במהלך מבצע "צוק איתן", והוכיחה כי רמת הרעש במקום ירדה באופן משמעותי.

"בתשובתו לעתירה הסתתר משרד הביטחון מאחורי נימוקים כגון 'פגיעה בביטחון המדינה' ו'עניינים ביטחוניים רגישים'. חבל מאוד שבשנת 2014, לאור מצוקת הדיור ההולכת וגוברת, משרד הביטחון עדיין אינו מבין שאם לאזרחי ישראל לא יהיה היכן לגור, בסופו של יום לצבא לא יהיה על מי להגן".

לדבריו, "כדי לא לסתום את הגולל על התוכנית ועל תוכניות אחרות בסביבה, החליטו העותרים בשלב הזה למשוך את עתירתם".