חברת החשמל גייסה 1.25 מיליארד דולר באירופה ובארה"ב

אגרות החוב הונפקו במסגרת תוכנית כוללת של 5 מיליארד דולר שמתוכם גייסה החברה 2 מיליארד דולר בשנים 2008 ו-2009 ועוד 1.4 מיליארד דולר ב 2013

יפתח רון טל אלי גליקמן / צילום: רונן כרם תמר מצפי
יפתח רון טל אלי גליקמן / צילום: רונן כרם תמר מצפי

חברת החשמל השלימה אמש בהצלחה הנפקה גלובלית של אגרות חוב באירופה ובארה"ב בסך כולל של 1.25 מיליארד דולר. אגרות החוב הונפקו במסגרת תוכנית כוללת של 5 מיליארד דולר שמתוכם גייסה החברה 2 מיליארד דולר בשנים 2008 ו-2009 ועוד 1.4 מיליארד דולר ב 2013.

האג"ח יירשמו למסחר בבורסה בתל אביב ברצף המוסדי, והן הונפקו בסדרה אחת עם קופון של 5%. הקרן תפרע בסכום אחד בנובמבר 2024.

לדברי יפתח רון טל, יו"ר חברת החשמל, "תוצאות ההנפקה המצוינות מעידות על האמון הרב שהמשקיעים המוסדיים מהמובילים בעולם רוחשים לחברת החשמל".

אלי גליקמן, מנכ"ל החברה: "בהנפקה השתתפו, לראשונה, גופים מוסדיים מהגדולים בעולם בביקושים גבוהים מאוד. התזמון של ההנפקה היה מושלם ותרם גם הוא לתוצאות המצוינות".

תמיר פוליקר, סמנכ"ל הכספים של חברת החשמל: "הצלחת ההנפקה באה לידי ביטוי בביקושים גבוהים לאג"ח חברת החשמל שעלו על 3 מיליארד דולר והן במרווח של כ-195 נקודות בסיס מעל האג"ח המקביל של מדינת ישראל.

לפני כשבועיים הודיעה חברת החשמל כי תנפיק עד 25% מהון המניות של החברה במסגרת תוכנית המדינה להנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות.

התכנית הינה "תכנית רב שנתית לביצוע הנפקות מיעוט של חברות ממשלתיות", ונובעת לאור החלטת הקבינט חברתי-כלכלי מ-5 באוקטובר להנפיק בבורסה מניות מיעוט בעשר החברות הממשלתיות הגדולות בישראל. ההנפקות אמורות להכניס לקופת המדינה 15 מיליארד שקל, להערכת רשות החברות.

כמו כן, החליט הקבינט, כי במסגרת התכנית, יחלקו החברות הלוקחות בה חלק, כמו גם חברת החשמל, דיבידנד לתקציב המדינה בסך 500 מיליון שקל בכל אחת מהשנים 2015-2017.

בהודעתה לפני שבועיים, ציינה החברה כי תשלום בסך 500 מיליון שח כל שנה במשך 3 השנים, תלוי ב"נסיבות עתידיות ובגורמים ממשלתיים שונים אשר מטבע הדברים אינם בשליטתה של החברה (כגון רשות החברות הממשלתיות)", וכי ההחלטה דורשת עדיין את אישור דירקטוריון החברה.

מנהל הרשות אורי יוגב אמר ביולי האחרון כי הוא מצפה שרוכשי המניות יבואו מקרב המשקיעים מוסדיים מהארץ ומחו"ל ומהציבור הרחב, אך לא מקרב בעלי ההון, בעיקר משום שהמדינה לא תעניק לרוכשי המניות זכות למנות דירקטורים בחברות. תוצאותיהן הכספיות של החברות רשמו נסיגה ניכרת ב-3 השנים האחרונות אך יוגב מאמין שבעזרת ההנפקות ניתן יהיה להעביר את החברות מהפסד נקי כולל של מיליארד שקל (נכון ל-2013) לרווח נקי כולל של 3 מיליארד שקל ב-3 שנים בלבד.