ניתוח "גלובס": מה מצפה למועצת הרשות השנייה?

אוה מדז'יבוז' תיכנס היום לתפקיד יו"רית מועצת הרשות השנייה יחד עם שורה של חברים חדשים במועצה ■ האם הם יצליחו להתמודד עם הזעזועים הצפויים בשוק הטלוויזיה ולקדם את הסוגיות המשמעותיות שעל הפרק?

אווה מדז'יבוז / צילום: לי-אור אברבך
אווה מדז'יבוז / צילום: לי-אור אברבך

מועצה חדשה תתכנס היום (ב') ברשות השנייה בראשותה של יושבת-ראש חדשה - אוה מדז'יבוז'. מי שתיכנס לנעליו של ד"ר אילן אבישר, תהיה אולי הראשונה בתפקיד שמגיעה מבשרה של התעשייה עצמה. מדז'יבוז' שימשה בעבר מנכ"לית רדיו תל-אביב במשך שנים ארוכות ובמשך פחות משנתיים ניהלה את המהלכים הכספיים של זכיינית ערוץ 2 קשת, כסמנכ"ל הכספים ואף ישבה בדירקטוריון חברת החדשות של ערוץ 2 כנציגתה של הזכיינית.

מינוי של מי שמגיעה דווקא מהכיוון הניהולי, אינו מובן מאליו בפוזיציה שאמורה להיות בהגדרתה "נציגת ציבור". על כן עד כה בעיקר אויש התפקיד על-ידי אנשי אקדמיה שאמורים להביא את רחבי הציבור ופחות את המיית לבם של מי שאמורים להיות מפוקחים. המצב הייחודי בו נמצאת יושבת-ראש המועצה החדשה יעמיד אותה תחת עין בוחנת - של מי שמעליה - שר התקשורת החדש ראש הממשלה בנימין נתניהו, מי שלצדה - חבריה לשולחן מועצת הרשות השנייה ובעיקר אנשי הדרג המקצועי של הרשות השנייה, ושל מי שתחתיה - זכיינית הטלוויזיה המסחרית והרדיו האזורי. תחת האש הכבדה שמיד תתחיל להיות מוסטת לעברה מכל כיוון אפשרי, באחד מהתפקידים הקשים בשוק התקשורת שלנו, יעמדו בפני מדז'יבוז' כמה אתגרים בולטים, שכבר נותבו על-ידי קודמיה בתפקיד וכעת מהווים את מבחנה שלה.

1. התוכן השיווקי ימוסד?

לכאורה נראה כאילו אין זה הדבר המשמעותי בתוך כל הצמתים המשמעותיים הקיימים היום בתעשייה הבוערת. אולם מדובר ללא ספק במיליוני שקלים שעוברים בשוק הזה ואיש לא נותן להם מענה חוקי. באופן אנכרוניסטי, בטלוויזיה המסחרית היום אין כל אפשרות לשדר תוכן שיווקי, ולמרות זאת הוא ממשיך להיות משודר במסווים כאלה ואחרים.

הגורמים המקצועיים ברשות השנייה בראשותו של שי באב"ד כבר הורידו שורה של תוכניות וחילקו קנסות ענק. זאת למרות ששורה ארוכה של ועדות - הראשונה שבהן זו של אסא כשר, שמונתה על- ידי היו"ר נורית דאבוש, והאחרונה של חברת המועצה ד"ר דליה זליקוביץ שממשיכה במועצה זו - קבעו שיש מקום ואפילו צורך למסד את התוכן השיווקי בישראל.

נושא התוכן השיווקי, שמעסיק יותר מדי את פקידי הרשות השנייה, נותר לאורך השנים כאבן נפיצה שאין לה הופכין, ואיש אינו אפילו מנסה להזיז שינוי בנושא זה, לא כל שכן שינוי חקיקה. אם מדז'יבוז' תצליח לקחת את ההמלצות הללו לשלב הביצוע - ולאפשר תוכן פרסומי בזמן התוכן, במיוחד בריאליטי ובבידור, תוך עמידה על איסור עליו בתוכניות חדשות, תחקיר וייעוץ, יהיה זה הישג משמעותי עבורה.

2. דה-רגולציה: יהיו הקלות?

אין מועצה בתולדות הרשות השנייה שלא חתרה למהלך של דה-רגולציה. ולמעשה רבות ממועצות העבר, כולל זו האחרונה, שהצליחו להניע מהלכים של מיקוד. גם ד"ר יפעת בן חי שגב שמשרתת במועצה המקבילה, מועצת הכבלים והלוויין אמרה באופן ברור, שיש יותר מדי חוקים ויותר מדי כללים שנוחתים מדי יום על ראשם של מנהלי גופי השידור במדינת ישראל.

גם שר התקשורת היוצא גלעד ארדן כבר הבין שאין בכך תועלת ושיש צורך בהקלות משמעותיות, שפרט להצדקת קיומו של הרגולטור, אין בהם ממש. בכלל זה כללים שמתייחסים לספירה של דקות בכל תוכנית המשודרת, כימות של עלויות ההפקה, אישור לוח השידורים מראש -לפני שידורו, בדומה לנהוג מדינות חשוכות, ולהחליט איזו סוגה זו מבין שלל הז'אנרים המוצעים.

מדז'יבוז' צריכה ליישר קו עם ההכרה בקרב מקבלי ההחלטות בשוק כי צריך להקל, כדי להתמקד במה שחשוב באמת.

3. ערוץ 10: המבחן הגדול של המועצה

זו הסוגייה הבוערת ביותר העומדת בפני מועצת הרשות השנייה, ואולי מבחנה האמיתי של מדז'יבוז' וחברי המועצה שתחתיה. השר גלעד ארדן השאיר משימה ברורה בטרם עזב את משרד התקשורת - צריך להציל את ערוץ 10 על-ידי הורדה של רף ההשקעה בטלוויזיה המסחרית מסף של 280 מיליון שקל ל-110 מיליון שקל בקירוב. משמעות הדבר שעל-פי התוכניות העסקיות של הערוץ הוא יוכל להמשיך ולהתקיים.

אלא שערוץ 10, כפי שהוא היום, כבר לא עומד בחוקי הרשות השנייה - לא לקבל רישיון ולא לקבלת זיכיון. בעוד שבאב"ד באופן מופגן מהסס לנקוט ביד קשה כלפי הערוץ, לא כל שכן לגבות את החובות שעליו להעביר לקופת הרשות השנייה, העיניים נשואות למועצה החדשה שתתחיל היום בתפקידה. האם תקבל החלטה באופן עצמי או שתמתין לאור ירוק ממחזיק התיק החדש, נתניהו?

4. חברות החדשות: השינויים בפתח

גופי החדשות של ישראל - בערוץ 2 ובערוץ 10, נמצאים תחת מתקפה בלתי נגמרת. פוליטיקאים מכיוון אחד והציבור מהצד השני. בעוד שעל נציב תלונות הציבור דוד רגב מוטלת המשימה להקשיב לציבור ולהפנות אותו נכונה, על מועצת הרשות השנייה - מועצה משכילה עם אקדמאים רבים, אך עם מעט מאוד ניסיון בתחום התקשורת - לדעת למתוח את הגבולות.

הרפורמות המהפכניות שמונחות היום על שולחן הכנסת יכולות לשנות לחלוטין את חברות החדשות. בחדשות 2 רואים בפיצול החברה סממן להחלשה, בחדשות 10 רואים בשידורה בשני ערוצים, דווקא הגדלת המונופול. על מועצת הרשות לקבל החלטה ערכית וחד-משמעית בסוגייה זו, שתתייצב לצדו של השידור העיתונאי בישראל.

5. לא להאחז בכיסא

הדיונים הנמשכים במשרד התקשורת על ברית המועצות, בהם לוקחת מדז'יבוז' חלק ורעיון רשות התקשורת, אמורים להבהיר לחברי המועצה כי כוחם בתפקיד מוגבל ואפשר ואף נכון לוותר עליו. שיטת המועצות הציבוריות פשטה את הרגל, כאשר כבר היום ברור שבין כל חברי המועצה שיתחילו היום בעבודתם רק קומץ שבקומץ באמת יכול לעשות שינוי באמצעות החלטותיו ומבין את החומר בו הוא אמור לשחות כבר עכשיו.

הרשות השנייה היא גוף מסוכסך ודואב. יש בה מסורת ארוכה של עימותים בין ראשי המועצות והמנהלים, יועצים משפטיים שנכנסו לריק וקיבלו לידיהם כוח רב מדי, ומעל לכל התערבות פוליטית מיותרת של השרים הממונים, שאמורים להיות רחוקים מהגוף הסטטוטורי. על מועצת הרשות השנייה לזכור - כי קיומה הוא בחולשתה. מקבלי ההחלטות אוהבים שהגוף שאחראי על כלי התקשורת העוצמתיים ביותר, הוא מבולבל וחסר עתיד. מדז'יבוז' צריכה להתנהל כאילו היא לא חייבת את תפקידה לאיש וכאילו היא לא תשרת בו גם מחר, ולהפוך את המצב התמידי המוחלש דווקא לעוצמה.