"ישראל צריכה לספק שירותים למגזר הנפט והגז בעצמה"

סגן נשיא חברת הענק הנורבגית אקר (Aker solutions) שמתמחה באספקת ציוד הנדסי למגזר הנפט והגז: החברות הנורבגיות מספקות ציוד ושירותים למגזר הנפט והגז ב-80 מיליארד דולר בשנה

האם ישראל יכולה ללמוד מנורבגיה ולספק שירותים למגזר הנפט והגז? סגן נשיא חברת הענק הנורבגית אקר (Aker solutions) שמתמחה באספקת ציוד הנדסי למגזר הנפט והגז סבור שכן. לדעתו ישראל צריכה להקים תעשיה משל עצמה אשר תוכל לספק ציוד בתחום האנרגיה, וכך להגדיל את התוצר הישראלי במיליארדים.

בכנס שערך לפני מספר ימים יו"ר לשכת הסחר ישראל-נורבגיה, אורני איזקסון, התברר הנתון המדהים: 80 מיליארד דולר בשנה זהו היקף המכירות של החברות הנורבגיות המספקות ציוד ושירותים למגזר הנפט והגז.

נתון מדהים עוד יותר הוא שלמעלה ממחציתו של סכום זה נובע מיצוא ציוד ושירותי הנדסה נורבגיים למדינות המפיקות אנרגיה. היתרה מגיעה מאספקת ציוד למפיקות הנפט והגז שלאורך חופיה של נורבגיה בים הצפוני ובים ברנט.

מסתבר כי חברות ההנדסה הגדולות בנורבגיה, אשר ידועות כמומחיות הגדולות בעולם בתחום ציוד למשק האנרגיה, מספקות ציוד ושירותי הנדסה למפיקות הישראליות. כך למשל, סיפקה חברת אקר חלק מן הציוד ההנדסי בפרויקט מאגר "תמר", וכך צפויה גם לעשת בעת פיתוח מאגר לוויתן. סך היקף המסחר בין ישראל לנורבגיה עומד על כ-300 מיליון דולר בשנה.

"נתון זה צפוי לגדול בצורה דרמטית לאור ההתעניינות של נורבגיה במשק הנפט והגז בישראל", אומר יו"ר הלשכה. "ייצור עצמי של חלק מצרכיו של משק הגז הטבעי יוסיף לתוצר הישראלי כמה מיליארדי דולרים בשנה וייצור אלפי מקומות תעסוקה חדשים".

הכנס שנערך בשיתוף פעולה עם סניף סטבנגר של לשכת המסחר נורבגיה ישראל (בירת הנפט והגז של נורבגיה) עסק בין היתר באפשרות הכשרתם של מהנדסים וטכנאים ישראלים על ידי עמיתיהם הנורבגים. פרופ' יועד צור, ראש המחלקה ללימודי תואר שני בהנדסת אנרגיה בטכניון, מסר כי אוניברסיטת סטבנגר חתומה על הסכם שיתוף פעולה עם הטכניון. במסגרת ההסכם נכללו שני מרצים מנורבגיה בתכנית הלימוד של הטכניון. כמו כן, הזמינה האוניברסיטה הנורבגית בעלי תואר מוסמך מן הטכניון ליהנות ממלגות ללימודי דוקטורט בסטבנגר.

באשר ללימודים מקצועיים (לא אקדמיים) הציג מנהל בית הספר הטכני ללימודי מקצועות האנרגיה במתקנים ימיים, הפועל בסטבנגר את תכנית הלימודים הנורבגית ודן באפשרויות שיתוף פעולה עם בתי ספר מקצועיים בישראל.

לדברי איזקסון, המטרה הינה ליתר במידה רבה את הצורך לייבא עובדים מקצועיים וקבלנים זרים - באמצעות הכשרתם של עובדים כחול לבן שיועסקו על ידי קבלנים ישראלים. תפנית דרמטית כזאת וכן הקמתה של תשתית הנדסית - תעשייתית רחבה תוך שימוש בידע וניסיון שנצברו בנורבגיה יתנו תנופה ניכרת למשק הישראלי.

גם הולנד מתעניינת במשק הגז והנפט בישראל. במהלך אירוע בנושא הגז הטבעי, שנערך ב-3 בנובמבר בתל אביב, מומחים ישראלים והולנדים בתחום הגז הסכימו כי טמונות הזדמנויות גדולות בקידום שיתוף הפעולה בין שתי המדינות בנושא זה. האירוע קיבץ יחדיו 50 נציגים רמי דרג ממגזר הגז הטבעי הישראלי וההולנדי, בהם מומחים בתחום הצנרת לחברות מובילות בתחום אסדות הים. נציגות נכבדה של מגזר הגז ההולנדי נטלה חלק באירוע, כאשר 9 חברות הציגו בפני המשתתפים הצעות לשיתוף פעולה. בצד הישראלי השתתפו חברות מובילות, מומחים וקובעי מדיניות בתחום הגז.

נציגי תחום הגז בישראל, כמו גם עמיתיהם ההולנדים, הדגישו את היתרונות שבהמשך שיתוף הפעולה בין שתי המדינות במהלך השנים האחרונות. משלחות גדולות של אנשי עסקים מתחום הגז הטבעי בהולנד ביקרו בישראל בשנים 2012 ו-2013 וכתוצאה מכך הורחבו קשרי המסחר בין ישראל להולנד.