נתניהו נוקם בשר המתפטר פרץ: חוק השקיות יבוטל?

הדיון בחוק השקיות נדחה "משיקולים קואליציוניים" לאחר התפטרות השר פרץ, ובמשרד להגנת הסביבה זועמים: "זה היה הבייבי שלו" ■ הקמפיין כבר עלה, ורשתות השיווק החלו להיערך, אך יישום החוק עשוי להידחות

עמיר פרץ / צילום: איל יצהר
עמיר פרץ / צילום: איל יצהר

הריב בין נתניהו ופרץ עולה מדרגה: שעות לאחר שהשר להגנת הסביבה עמיר פרץ הודיע על התפטרותו ומתח ביקורת על ראש הממשלה, במשרדו טוענים כי ראש הממשלה מנסה לסכל את חוק השקיות שמקדם השר לצמצום צריכת שקיות הניילון - למרות שהפרסומת החדשה של המשרד כבר עלתה לאוויר, ורשתות השיווק כבר החלו להיערך ליישום החוק.

החוק, לפיו מחיר שקיות הניילון ברשתות השיווק יעמוד על 30 אגורות, ובמקביל יחולקו שקיות בד רב-פעמיות, עבר לפני כשבועיים בקריאה ראשונה. מחר (ב') היה אמור להתקיים דיון בנושא בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, אבל ברגע האחרון ח"כ זאב אלקין (הליכוד), יו"ר הקואליציה, החליט לבטל את הדיון - ככל הנראה בעקבות ההתפטרות של פרץ.

גורמים במשרד להגנת הסביבה אמרו ל"תוכנית חיסכון" בערוץ 2 כי ההסבר הרשמי שניתן לדחייה הוא "דחייה משיקולים קואליציוניים", אך במשרד טוענים כי ברור להם שהרקע לדחייה הוא העימות בין פרץ לבין ראש הממשלה.

עוד הדגישו הגורמים כי החוק הוא ה"בייבי" של פרץ שקידם אותו כל הזמן, והוא תוכנן להיכנס לתוקף כבר בינואר, אך ככל הנראה תחול דחייה בעקבות העיכובים. בשבוע הבא אמור להתקיים דיון נוסף בחוק, אך טרם ברור האם הוא יתקיים או יבוטל.

משה איבגי, השחקן שמוביל את הקמפיין בפרסומת החדשה שכבר מוקרנת בערוצי הטלוויזיה, זועם על ההחלטה. "זה הכול בסוף נגמר באגו ובעניינים אישיים של אנשים", אמר איבגי ל"תוכנית חיסכון". עצוב מאוד לדעת שראש ממשלה מתייחס לדברים כאלה בצורה כזו. זה רק מעיד על איך הממשלה מתנהלת. זה מעיד שטובת האזרח היא הדבר האחרון שמעניין את הממשלה".

על-פי הצעת החוק, שאושרה בקריאה ראשונה ברוב של 39 תומכים וללא מתנגדים, כל משק-בית יקבל 7 סלים רב-פעמיים מבד שניתן למחזר. השר פרץ הסביר בעבר כי "כבר תוך מספר חודשים לא יחלקו יותר שקיות בבזבזנות במכולות וברשתות השיווק. אנו נאבקים בתופעה שהפכה לסמל לבזבזנות וגבתה מחירים סביבתיים קשים. אסור לעצור את קידום החוק שיטיב עם הציבור ועם הסביבה".

ההחלטה להגיש את הצעת החוק התקבלה במשרד להגנת הסביבה לאחר מחקר וסקר שהתקיימו בנושא, שתוצאותיו חשפו נתונים עגומים אודות ההיקף השימוש האדיר של הישראלים בשקיות החד-פעמיות. כעת מקווים במשרד כי הצעדים החדשים, ובראשם מכירת השקיות במחיר של 30 אגורות, יביאו לפתרון הבעיה הסביבתית החריפה.