ראלי סוף שנה

משקיעים מפה יזרימו כסף לשווקים בחו"ל, ובעיקר לארה"ב

סוחרים בשוק האמריקאי / צילום: רויטרס

יהיה לא יהיה? הסטטיסטיקה מגויסת תמיד לטובת המאמינים ב"ראלי" סוף שנה בשווקים. הסיבות שתומכות בראלי לקראת סוף 2014 הן כמובן שיפוץ התשואות לו אחראים הגופים הפיננסים הגדולים יחד עם אותן סיבות שגרמו לשנת שיאים במדדי המניות - ריבית אפסית במרבית השווקים הדומיננטיים, היעדר אלטרנטיבות וכמובן תכניות ההקלה הכמותית. ארה"ב אמנם סיימה אולם בריטניה ממשיכה, יפן מתגברת וכפי שצפינו כאן בשבוע שעבר גם גוש האירו מרחיב.

הנתונים הכלכליים לעומת זאת מצביעים על תמונה לא ברורה ומעמיקים את חוסר הוודאות בשווקים. ארה"ב ממשיכה אומנם להתאושש וחלק מהנתונים מרשימים. תוספת המשרות עברה בפעם התשיעית ברציפות את רף ה- 200,000.

הפעם האחרונה שבה רשם המשק האמריקאי רצף כה ארוך הייתה לפני עשרים שנה. אולם החששות מסינדול הממשל לאחר הבחירות לסנאט, יחד עם ההאטה בסין והתמונה הקודרת מאירופה מעיבים על השמחה ומביאים למסקנה כי ראלי לא יהיה השנה.

אל דאגה. גם רואי השחורות כנראה לא ירוו נחת, שכן קריסה לא תהיה. מה שכנראה נראה עד סוף השנה הוא ניסיון של הגופים הפיננסיים לשמור על הישגי השנה החולפת. לכן דשדוש היא המילה המתאימה יותר למה שנחווה בתקופה הקרובה.

לגבי השוק הישראלי , נראה כי הוא יעקוב אחר הנעשה מעבר לים, אולם בתקופה הקרובה יסבול כנראה השוק שלנו מהשלכות האינתיפאדה השלישית. משקיעי החוץ ירצו בוודאי לראות מה יתפתח כאן והמשקיעים המקומיים ייאלצו לחכות קצת עם שיאים חדשים, לפחות עד לרגיעה בירושלים ובצפון. לפיכך ימשיך השוק הישראלי לסבול מתשואת חסר ביחס לשוק האמריקאי ועל כן נמשיך לראות זרימת כספי משקיעים מהשוק המקומי לטובת שווקי חו"ל, בעיקר ארה"ב.

הדולר לעומת זאת ימשיך בראלי אותו החל לפני שלושה חודשים. שבירת רמת 1.25 דולר לאירו נתנה את האות לשבירת מחסום 3.8 ש"ח לדולר. לאחרונה נראה היה כאילו מוכר גדול לא נותן למחסום זה להיפרץ ובכל פעם שהדולר התקרב אל המחסום או חצה אותו לפרק זמן קצר הגיע גל מכירות שגרם לשקל להתחזק. למרות זאת, ולהבדיל מאירועים דומים בשנים האחרונות , נראה כי הפעם תישמר הקורלציה בין התחזקות הדולר בעולם לבין התחזקותו אצלנו ולפתע פתאום מחסום 4 שקלים לדולר נראה קרוב מתמיד.

מצב זה משפר משמעותי את מצבה של התעשייה הישראלית בכלל ואת מצב היצוא בפרט. האינדיקטורים כבר מראים שינוי מגמה ושיפור בנתוני היצוא. היחלשות השקל תאפשר השקעה מחודשת בציוד ותשתיות, גיוס כוח אדם והפניית משאבים לאפיקים מעודדי צמיחה. גם בעולם צפויה התאוששות ביחס לשנת 2014, ועובדה זו מובילה אותי להערכה ששנת 2015 תהיה קצת יותר ורודה ממה שצופים הכלכלנים בימים אלו.

יוסי פרנק יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.