הכנסות בזק ברבעון ירדו בכ-7%; הרווח לבעלי המניות ירד בכ-5%

הכנסותיה ברבעון השלישי השנה הסתכמו בכ-2.23 מיליארד שקל, הרווח הנקי בכ-428 מיליון שקל ■ למרות התחרות בשוק הסלולר, בקבוצה מאשררים את התחזיות השנתיות לרווח נקי של 2 מיליארד שקל

סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי
סטלה הנדלר / צילום: יחיאל ינאי

עד לפני כמה שנים, חברת הסלולר פלאפון הייתה מנוע הצמיחה של רווחי קבוצת בזק . כיום היא הופכת להיות אתגר מרכזי של הקבוצה, על רקע הרווחיות שממשיכה להישחק על רקע התחרות העזה בשוק; ההשקעות הנדרשות בדור הרביעי; והעזיבה הצפויה של הוט מובייל, שכיום מתארחת על הרשת של פלאפון ומשלמת לה לפי הערכות סביב 200 מיליון שקל בשנה. הכנסות פלאפון מהוות כ-37% מהכנסות קבוצת בזק, אך היא תורמת רק כ-23% מהרווח הנקי ומה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) של הקבוצה.

קבוצת בזק, שבשליטת שאול אלוביץ', כוללת את הפעילות הקווית ואת החברות הבנות פלאפון, yes ובזק בינלאומי. החברה פרסמה היום את דוחות הרבעון השלישי שהראו כי הכנסותיה הסתכמו ב-2.2 מיליארד שקל - ירידה של 6.9% בהשוואה לרבעון המקביל. ה-EBITDA ירד ב-5% ל-998 מיליון שקל, והרווח הנקי לבעלי המניות ירד ב-4.7% ל-428 מיליון שקל.

החברה מאשררת את התחזיות השנתיות שלה לרווח נקי של 2 מיליארד שקל ו-EBITDA של 4.5 מיליארד שקל. "בזק ממשיכה להציג תוצאות עסקיות חזקות ועומדת במתווה להשגת היעדים הפיננסיים השאפתניים שהציבה לעצמה עבור שנת 2014", אמר דודו מזרחי, משנה למנכ"ל ומנהל הכספים הראשי.

גידול של 27 אלף קווי אינטרנט

בפעילות של בזק קווי, שבניהולה של סטלה הנדלר, אין הפתעות מיוחדות. ההכנסות ירדו ב-4.1% לכ-1.1 מיליארד שקל, ה-EBITDA גדל ב-1.2% ל-676 מיליון שקל והרווח הנקי ירד ב-10% ל-324 מיליון שקל.

הירידה בתחום הטלפוניה נבלמה, אך סביר להניח שהמגמה זמנית. מספר הקווים הפעילים נותר ללא שינוי מהרבעון הקודם, כ-2.2 מיליון, וגם ההכנסה החודשית הממוצעת לקו לא השתנתה - 63 שקל.

בזק קווי המשיכה בקצב גיוס גבוה במנוע הצמיחה המרכזי שלה, הפס הרחב, עם גידול של 27 אלף במספר קווי האינטרנט. בינתיים המתחרה הוט בקושי צומחת באינטרנט (שלא לומר ננטשת), וזהו הישג גדול לבזק. במקביל, תהליכי ההתייעלות עושים את שלהם, והוצאות השכר ירדו ב-6.6% ל-227 מיליון שקל.

"האסטרטגיה העקבית של החברה, המתמקדת בהשקעה בתשתיות מתקדמות ובמתן שירות ברמה הגבוהה ביותר, באה לידי ביטוי, בין היתר, בהצלחה לגייס מעל 100 אלף לקוחות אינטרנט במהלך השנה האחרונה", אמרה הנדלר, שהוסיפה שהחברה ממשיכה בשדרוג מהירות הגלישה לכלל לקוחותיה.

בפלאפון, שבניהולו של גיל שרון, נרשמה ירידה של 13% בהכנסות ל-824 מיליון שקל. ההכנסות משירותים המשיכו להישחק על רקע ירידת המחירים בשוק, וביחס לרבעון המקביל הן ירדו ב-14.1% ל-610 מיליון שקל. מכירות ציוד הקצה הסתכמו ב-214 מיליון שקל - ירידה של 9.7%.

בעבר הכנסות מציוד קצה נחשבו להכנסות בעייתיות, בשל הפגיעה העתידית בתזרים (החברות שסבסדו מכשירים ללקוחות שילמו מיידית על המכשיר, אך מכרו אותו ללקוחות ב-36 תשלומים). נוכח הירידה ברווחיות, ההכנסות מציוד קצה הפכו ל"טובות" ומהוות מנוע צמיחה לחברות הסלולר, שמאיצות את מכירות הטלוויזיות, המשחקים והאביזרים השונים.

ה-EBITDA של פלאפון ירד ב-18.4% ל-231 מיליון שקל, והרווח הנקי ירד ב-28.6% ל-100 מיליון שקל. ההכנסה החודשית הממוצעת ממנוי (ARPU) הייתה 78 שקל. לדברי שרון, "למרות התחרות החריפה והמשך ירידת המחירים, הצלחנו לשמור על רמת EBITDA כמו ברבעון הקודם. פלאפון בחרה כאסטרטגיה להתמקד בשימור לקוחות לצד מהלכי גיוס לקוחות חדשים".

ב-yes נרשמה צמיחה של 5.4% בהכנסות, ל-432 מיליון שקל, ה-EBITDA גדל ב-9.4% ל-151 מיליון שקל וההפסד הנקי צומצם ב-36.8% ל-86 מיליון שקל. מספר המנויים גדל בכ-11 אלף מהרבעון הקודם ל-623 אלף. לדברי המנכ"ל, רון אילון, "אנו שמחים שהקפדה על מתן שירות איכותי, הבאת התכנים הטלוויזיוניים המובילים בעולם ומתן ערכים מוספים ללקוחות באים לידי ביטוי ברמת שביעות הרצון של הלקוחות".

בזק בינלאומי רשמה ברבעון הכנסות שיא של 385 מיליון שקל - עלייה של 6.9% מהרבעון המקביל. ה-EBITDA גדל ב-4.5% ל-92 מיליון שקל והרווח הנקי גדל ב-7.7% ל-42 מיליון שקל. המנכ"ל, מוטי אלמליח, ציין כי "העמקת פעילות החברה בעולם פתרונות המחשוב והתקשורת לעסקים ומומחיותה בתחום, מאפשרים לה להוביל עסקאות רבות ומשמעותיות במשק הישראלי".

בזק
 בזק