"מע"מ אפס יעלה 2 מיליארד ש' ב-2015 - ואז הרבה יותר"

אבי לבון, הממונה על הכנסות המדינה במשרד האוצר: "החישוב שעשינו הראה שיחד עם התנאים הללו ב-2014 יהיו 9,000 דירות שייכנסו לתחולת החוק. אבל אם יהיה שינוי התנהגות של הקבלנים המספר יעלה ל-13 אלף דירות"

תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי
תכנית הנדל"ן, אתר בנייה, בתים / צילום: תמר מצפי

לאחר פסק זמן של מספר שבועות חזרה היום ועדת הכספים לדון במע"מ בשיעור אפס. מדובר בדיונים האחרונים בהצעת החוק שעתידים להתקיים בימים הקרובים. באוצר מקווים כי הצעת החוק תעלה להצבעה לקראת הקריאה השנייה והשלישית במליאת הכנסת עוד השבוע כדי ששבוע הבא יאושר החוק באופן סופי.

בפתח הישיבה אמר יו"ר הועדה חבר הכנסת ניסן סלומינסקי כי בכוונתו לסיים את הדיון עד סוף השבוע: "אנחנו מחדשים את הדיונים על מע"מ אפס אחרי שוועדת הכנסת סיימה את דיוניה והחליטה לגבי הנושאים החדשים. בשבוע הקרוב נדון בעלות החוק, בהסתייגויות שהוגשו לחוק ובעשרה נושאים חדשים שעדיין לא קיימנו עליהם דיון. הכוונה היא שביום רביעי או חמישי נקיים את כל ההצבעות על החוק".

נציין כי כבר בתחילת הישיבה המשיכו חברי האופוזיציה לעורר ויכוחים הנוגעים להצעת החוק. "למה שר האוצר לא כאן?", שאל חבר הכנסת משה גפני. "היה הסכם עם האופוזיציה ששר האוצר יגיע לישיבה. הסיכום היה ששר האוצר יגיע וידבר על הנושאים המהותיים ואז נמשיך בדיון", המשיכה ואמרה חברת הכנסת סתיו שפיר. סלומינסקי התייחס לקריאות ואמר שלא הייתה התחייבות כזו וככל הנראה בשבוע הבא תהיה התייחסות של האוצר לנושא עלות החוק. עוד הוסיף סלומינסקי שמשה אשר מנהל רשות המיסים ואבי לבון, הממונה על הכנסות המדינה במשרד האוצר, הגיעו לוועדה כדי לתת הסברים לחברי הכנסת על הצעת החוק ועלותה.

לבון הציג חישוב שנערך באוצר לגבי כמה דירות ייכנסו להטבה בהסתמך על נתוני 2013: "בחוק יש מגבלות לדירה שתיכנס להטבה. היא צריכה להיות בבנייה רוויה, שטח הדירה יהיה רק בין 60 מ"ר ל-160 מ"ר, מגבלה נוספת היא המחיר 1.6 מיליון שקל כולל מע"מ או מיליון שקל למי שלא שירת ויש את המחיר למ"ר על פי ייקבע הסכום המקסימלי בכל אזור. ב-2013 היו 133 אלף עסקאות לדירה בכל הארץ, מתוכן 47 אלף דירות חדשות . מתוך 47 אלף, יורדים ל-27 אלף דירות כי זה רק בניה רוויה. אחר כך יורדים ל-24 אלף דירות בגלל מגבלת השטח, ואז מגבלת המחיר מורידה את המספר ל-16 אלף דירות. גם החישוב של מחיר למ"ר אזורי שיקבע השמאי הממשלתי יוריד עוד את המספר לכ-14 אלף דירות".

המשמעות של דברי לבון היא שעל פי נתוני 2013, היצע הדירות שהיו מקבלות את הטבת המע"מ בשנה זו עמד על כ-14 אלף בלבד. "היינו צריכים לצפות כמה יהיה המספר ב-2014", המשיך לבון, "לקבלנים יש השפעה על המחיר של הדירות והם יוכלו להתאים את המחיר בהתאם להצעה. הנחה ראשונה שלקחנו שהבנייה הרוויה תישאר ברמה דומה, לגבי השטח ולא סביר שבשנה הראשונה ישנו הקלנים את שטח הדירות שכבר תוכננו. במקביל, אנחנו גם מניחים שקבלן שיראה שהמחיר הממוצע נמוך במעט מהמחיר שלו הוא יוריד המחירים. החישוב שעשינו הראה שיחד עם התנאים הללו ב-2014 יהיו 9,000 דירות שייכנסו לתחולת החוק. אבל אם יהיה שינוי התנהגות של הקבלנים המספר יעלה ל-13 אלף דירות. כלומר, על פי הנתונים הללו, עלות החוק המשוערת ב-2014 תעמוד על כמיליארד שקל ובשנה שלאחר מכן תהיה עלות החוק כ-2 מיליארד שקל".

במקביל הוסיף לבון כי על פי התחזיות, בשנים הבאות לאחר 2015, יעלה הסכום עוד יותר: "בשנים הבאות עלות החוק יכולה להיות הרבה יותר גבוהה בגלל שינוי ההתנהגות של השוק והקבלנים בגלל החוק". במקביל לדברי לבון, נציג משרד האוצר, התייחס גם נציג משרד הבינוי בדיון להערכה שערכו במשרדו להוצאה על החוק ואמר כי הגיעו לסכומים דומים.

לאחר דברי לבון התפתח דיון על עלות החוק והאם היא רלוונטית כמו גם על עלותו של החוק כאשר עלו טענות כי המנגנון מסובך והיה מוטב להפוך את הטבת המע"מ למענקים. על כך אמר סלומינסקי בדיון: "אני באופן אישי גם חושב שמענקים זו דרך טובה יותר אבל לי אין מנדט לפרק קואליציה. אם ראש הממשלה החליט שהוא מקדם את החוק, הוא החליט. זו לא ההחלטה שלי".

בהמשך הדיון החלו חברי הוועדה להצביע על סעיפים שונים בהצעת החוק וההסתייגויות שהוגשו לגבי סעיפים רבים נדחו. יחד עם זאת על כל ההסתייגויות שנפלו, ביקשו חברי האופוזיציה לערוך הצבעה חוזרת.