הקבינט אישר המלצות ששינסקי 2: "יכניסו עוד 400 מ' ש'"

ששינסקי ל"גלובס": "הדרך לפנינו עדיין ארוכה, אבל אני אופטימי"

איתן ששינסקי / צילום: תמר מצפי
איתן ששינסקי / צילום: תמר מצפי

הקבינט החברתי-כלכלי, בראשותו של שר האוצר יאיר לפיד, אישר היום (ב') פה-אחד את המלצות ועדת ששינסקי 2 שהוקמה על-ידי שר האוצר לבחינת החלק היחסי אותו מקבלת המדינה כתוצאה משימוש במשאבי טבע. כעת ינוסחו ההמלצות לכדי חקיקה ויעברו לאישור הכנסת. ההמלצות, כידוע, משפיעות בעיקר על חברת כיל.

הוועדה מצאה כי חלק הציבור ברווחים הנובעים מהחצבים בישראל (שיעור ה-GT) עמד על 23% בלבד בשבע השנים האחרונות, זאת לעומת חלק הציבור ברווחי הגז והנפט העומד על למעלה מ-50%. היא המליצה להעלות את חלקה של הממשלה בהכנסות ולהטיל מס רווחי יתר של 42%, מה שיכניס לקופת המדינה כ-400 מיליון שקל בשנה, לפי הערכות האוצר.

עם זאת, בתרחיש של ירידה במחירי האשלג, כיל עלולה אפילו לשלם פחות למדינה מכפי שהיא משלמת היום. (להמלצות המלאות של ועדת ששינסקי 2 - לחצו כאן)

"הדרך לפנינו עדיין ארוכה, אבל אני אופטימי", אמר פרופ' איתן ששינסקי ל"גלובס".

התמיכה הגורפת בהמלצות הוועדה התקבלה בהפתעה מסויימת לאחר שמשרדי הכלכלה והתשתיות הלאומיות הגישו חוות דעת מיעוט שהסתייגה מההמלצות העיקריות של הוועדה. ששינסקי ציין כי הוא "מופתע במידה מסויימת" מאישור המסקנות פה-אחד והוסיף כי ההמלצות הן "פרי עבודה שארכה שנה וחצי של צוות מקצועי מצויין".

אמש קיבל ששינסקי תמיכה חשובה מוועד עובדי מפעל המגנזיום שקרו לממשלה לאשר את ההמלצות ותקפו את הקמפיין שמנהלת הנהלת כיל "על חשבון העובדים" לטענת הוועד. בוועד העובדים טוענים כי אין בסיס לטענות ההנהלה כי יישום המלצות הדוח יחייב את סגירת המפעל היות והחלטת וועדת ששינסקי להחריג את המוצרים שמייצר מפעל המגנזיום מהמס החדש לאחר אישור המסקנות בקבינט החברתי-כלכלי יגיש האוצר לוועדת השרים לחקיקה את טיוטת הצעות החוק לתיקון פקודת המכרות ומס הכנסה.

להצעות החוק הממשלתיות צפויה עדיין התמודדות קשה בכנסת. הוועדה המליצה להטיל מס רווחי יתר מדורג על רווחיהם של מפיקי אוצרות הטבע של ישראל במדרגות של 25% ו-42%. המס אמור להגדיל את חלקה של המדינה בהכנסות מהפקת פוספט, אשלג ומשאבי טבע אחרים ל-46 עד 55% ולהכניס לקופתה 400-500 מיליון שקל לשנה. המיסוי יוטל רק רווחים שמעבר לתשואה של 14% על ההון.

"זהו יום חשוב לציבור הישראלי בו בוצע השלב הראשון בתהליך להחזרת השליטה על התמורה ממשאבי הטבע שלו", מסר לפיד. "כל כסף שנכניס לקופת המדינה מהמהלך, ילך להורדת יוקר המחיה, כי זו מטרת העל שלנו. אנחנו לא רוצים לפגוע במפעלים אלא לדאוג למשחק הוגן שבו הכסף לא נשאר אצל בעלי הון מעטים, אלא חוזר לציבור".

ששינסקי
 ששינסקי

ששינסקי
 ששינסקי