העבירו את המקל ליפנים

תיאום מופלא במרוץ שליחים של הדפסת הכסף הגלובלית

כסף / צילום: תמר מצפי

נושא השבוע הוא מצבה של מדינת השמש העולה, יפן, לאור ההחלטה שלהם להגדיל את ההרחבה הכמותית שלה ל-80 טריליון יין, וההבטחה של הקרן הלאומית שלה לקנות מניות כחלק מתיק ההשקעות שלה. מייד נשאלת השאלה: האם אותו גידול בהרחבה הכמותית התבקש? כאלמנט ראשון, וחיוני, להבנת העוצמה של המהלך האחרון, אני מביא בפניכם גרף שבועי של המטבע היפני, היין, כנגד הדולר האמריקאי (USDJPY):

משה שלום יין
 משה שלום יין

גרף שבועי זה מדגים היטב את מה שהושג בחזית הזו בעזרת מדיניות הממשלה בראשות שינזו אבה. אחרי שהשוק התחיל להאמין ברצינות ביכולת הממשלה, והבנק המרכזי, ליישם את התמריצים המוניטאריים והפיסקאליים, היין החל את מסע ההחלשות שלו מאזור ה-75 יין לדולר, ועד סביבות ה-100 יין לדולר.

דרך אגב, הסטייה החיובית המתמשכת, אשר ראינו מאז סוף 2010 ועד סוף 2012 (קו מגמה 2 ב-2 סגול), הייתה הרמז הטכני המקדים המובהק לכך. כאן החלה תקופה ארוכה של דשדוש שבה היין נע ונד. הפריצה הראשונה ל-105, בתחילת 2014, לא שכנעה רבים, והיין חזר שוב לדשדש תקופה ארוכה.

את הסימן המובהק לחידוש התנועה החיובית נתן שוב המומנטום, כאשר התחלפה המגמה בו (קו מגמה 3 ב-2 סגול). כעת, 105 נפרצה ברצינות, ואושרה על ידי בדיקה מלמעלה (חיצים סגולים ב-1 סגול).

רמת ההתנגדות הבאות נמצאות עכשיו סביב 118, ובמיוחד סביב אזור 124-125 המייצג את המקום שבו היין נסחר מול הדולר לפני המשבר הגדול של 2008. רבים וטובים נהנים מן המהלך המדהים הזה: סוחרי מט"ח, לוקחי הלוואות ייניות (Carry Trade), וכל בעל חוב לא צמוד במטבע היפני. הטכני ברור, ושימש היטב את הסוחרים-משקיעים להיות בצד הנכון של התנועה. השאלה הגדולה היא מה קרה עכשיו, שהצריך את הגידול באותה הרחבה?

התמימות קיימת, ותישאר לעד. יש בה חן מסוים, אבל בענייננו הפיננסיים היא יכולה לעוור את העוסק בחומר הנידון. במדיה הכלכלית הפיננסית ראינו, ושמענו, פרשנים הטוענים שאותו גידול בהרחבה לא היה קשור כלל לסיום ההרחבה בארה"ב. כאילו רק "המקרה" הוא שהפריד ביום בין שני המאורעות.

לדעתי, הרבה יותר הגיוני לחשוב על צמידות האירועים כתיאום מופלא, וכהעברת מקל במרוץ שליחים של הדפסת כסף גלובלית. השוק הבין את מהות אותו תיאום, ו"קנה" אותו שתי ידיים. השיאים החדשים בשוקי המניות, וחידוש עלייתו הדי מטאורית של הדולר מוכיח זאת.

יתר על כן, הגידול בהרחבה מוכיח שוב שהמטרה העיקרית של הממשלה לא הושגה, ושהם החליטו לפעול על פי האמרה הידועה: "מה שלא הולך בכוח ילך בעוד יותר כוח". הבה נבחן אם הכלכלה האמיתית, האזרחים, והייצוא, קיבלו את "כלכלת אבה" כמשב רוח רענן ומשנה מצב?

לפניכם שלושה מרכיבים של המשק היפני לשיפוטכם (כל גרפים נלקחו מאתר Forexfactory):

תחילה, האלמנט שהיה צריך ליהנות הכי הרבה מן הקריסה המכוונת במטבע: הייצוא והנגזרת שלו, דהיינו מאזן הסחר:

משה שלום מאזן הסחר
 משה שלום מאזן הסחר

לא ניתן לומר שהתמונה שלפנינו מכניסה בנו התפעמות יתרה מן ההצלחה שהושגה בתחום זה. מאז 2011 מאזן הסחר ממשיך להיות "שלילי עמוק", וזאת, כאשר יפן, כמדינה, הייתה ידועה בעודף הסחר שלה מול העולם שנים כה רבות. כאמור, החלשתו הברוטאלית של היין הייתה במפורש על מנת להחזיר עטרה ליושנה בסקטור זה של הכלכלה היפנית.

האם יש הצלחה גדולה יותר בצריכה, ובקידום הביקוש המקומי למוצרים ושירותים? הנה גרף ההוצאה למשק בית:

משה שלום הוצאה משק בית
 משה שלום הוצאה משק בית

גם כאן, אחרי תקווה גדולה מן ההתחלה הטובה בין השנים 2012 ו-2013, 2014 באה וטפחה חזק על ראשם של המקווים לישועה מן הכלכלה המקומית כמקור עיקרי של יציאה מן המיתון העמוק. למרות קריסת כוח הקניה של משקי הבית, הם מסרבים להוציא ולבזבז, אלא מעמיקים את החיסכון שלהם בחשש למשבר נוסף.

לבסוף, הבה נסתכל על התוצר הלאומי כולו:

משה שלום תוצר
 משה שלום תוצר

אמנם הייתה תחילת שנה מבטיחה למדיי, אבל ההלם של הרבעון השלישי (ירידה של 1.8%) היווה לדעתי גורם משמעותי להחלטה על אותה הגדלה באמצעי התמרוץ שהתבשרנו עליהם.

כסיכום ניתן לומר שמכל המוצג כאן, קשה להתרשם שיעדים ממשיים הושגו. בסה"כ, עד עתה, ההישגים נותרו בגזרה ה"קלה" של המערכת הפיננסית המקומית והגלובלית. יפן, עם יחס החוב-תוצר הגדול בעולם, עדיין מצליחה לממן אותו בריבית אפסית. פעם דימינו את הקורה ביפן כזבוב המחפש שמשה להתרסק עליה. עכשיו, ובתאום עם הפד, המכונית של אותה שמשה פשוט החלה לנוסע יותר מהר.

משה שלום הינו ראש מחלקת המחקר ב FXCM ישראל (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות).

ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.

מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת, תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.