מייסד סופר קופיקס: "אוזיל את סל הקניות שלכם ב-30%"

אבי כץ, האיש שמתכוון למכור לכם הכול ב-5 שקלים, בראיון ל"גלובס": "זה הפתרון. אל תרד לברלין ותגיד 'לא הייתה לי ברירה'"

"הקרקע בשלה למהפכה" - כך אומר ל"גלובס" אבי כץ, מייסד רשת קופיקס, שהשיק היום (ב') את סופר קופיקס, סופרמרקט שיציע מאות מוצרי מזון וצריכה ב-5 שקלים בלבד.

לדברי כץ, באפריל 2015 תקים הרשת 5 סניפים בתל-אביב תחת השם "סופר קופיקס", ולאחריה תשלים הקמה של 15 סניפים נוספים.

הרעיון הוא להקים סניפים קטנים, על שטח של 150-400 מ"ר, שיפעלו כסופר שכונתי במרכזי הערים ובשכונות גדולות. מגוון המוצרים יקיף 600-800 מוצרי מזון וצריכה רבי-מכר לפי ניתוח מכירות בסופרמרקטים, שכולם יימכרו במחיר אחיד של 5 שקלים לפריט.

"כבר שנתיים שאין יום שלא מדברים בו על יוקר המחיה", אומר כץ. "זה לא יאומן שבתום השנתיים האלה המחירים עלו. לא קורה שום דבר, ולא נוצר שום שינוי, וכל יום ההצעות שמציעים להוריד את יוקר המחיה מופרכות יותר מהרעיונות שהעלו ביום קודם לכן.

"אנחנו מרגישים שהקרקע בשלה למהפכה שתהפוך את הקיטורים לכוח קנייה, והחלטנו להסב את מחאת יוקר המחיה הווירטואלית לפסים מעשיים וכלכליים. העני חייב לקנות בזול, העשיר אוהב לקנות בזול.

"ישבנו לפני כמה חודשים ולקחנו את כל המוצרים הנמכרים בישראל, מיינו אותם ל-600 פריטים מובילים, ואמרנו נעשה סופרמרקט שבכניסה יהיה דוכן קופיקס, ובפנים יהיה סופר שבו נביא מוצר אחד מכל תחום", אומר כץ.

המצגת של כץ: כך אמכור הכול ב-5 שקלים

לדברי כץ, פוטנציאל הרשת הוא 100-200 חנויות, שיניבו הכנסות של 800 מיליון שקל עד 1.5 מיליארד שקל בשנה וינגסו בנתח של 1.5% -3% מהשוק המגלגל כ-60 מיליארד שקל בשנה.

"אני לא הולך להחליש את הרשתות, ואני לא חושב שאיזו רשת תמכור פחות בגללנו. אני רק הולך לספק אלטרנטיבה למי שלא יכול לקנות ביוקר, למי שלא רוצה שהבית שלו יהיה מחסן של מוצרים ולמי שמוכן לקנות שמפו באיכות זהה אבל במותג אחר, ב-5 שקלים במקום ב-15 שקל.

"זה הפתרון. אל תרד לברלין ותגיד 'לא הייתה לי ברירה'. אם אתה רוצה לרדת לברלין - תגיד 'הייתי מפונק וירדתי לברלין'".

"ישראל אלופה בזריקת אוכל"

בתוך כך, כץ מותח ביקורת על חברות המזון והצריכה הגדולות. "מה עושות היום החברות הגדולות? קנה גדול, קבל בזול. זה מעוות משתי סיבות. האחת, שליש ממה שקנית - תזרוק. חמור יותר - לוקח לך 3 חודשים לגמור את הכמות הגדולה שקנית, כך שבפועל הכסף שלך מממן את הספקים. אתה נותן להם מזומן ולוקח אריזה גדולה הביתה, כשהבית שלך נהפך למחסן של מוצרים. מדינת ישראל מובילה במדינות אירופה בזריקת אוכל. משפחה ממוצעת זורקת לפח אוכל ב-350 שקל בחודש. אני אומר בוא תקנה מה שאתה צריך, בכמות שאתה צריך".

- תמכור מותגים?

"בקופיקס אנחנו מוכרים פחית קוקה-קולה ב-5 שקלים וטילון של נסטלה ב-5 שקלים".

- הגודל שלהם זהה?

"זו אותה פחית קוקה-קולה 330 מ"ל שכל החיים שילמתי עליה 8 שקלים בקיוסק. את הטילון שאני מוכר בקופיקס קניתי בחנות ליד ב-10 שקלים. אנחנו נציע לספקי המותגים, ליצרנים הגדולים, להיכנס. אם לא ייכנסו, נציע לספקים המשניים. ננסה לבצע יבוא מקביל ונפתח לכל היצרנים והיבואנים הקטנים את הרשת ונאמר להם: 'זו ההזדמנות שלכם. לכו תייצרו בכמות המתאימה ובמחיר המתאים'".

לפי התוכנית, קהל היעד של הרשת החדשה הם צעירים. הרשת תבנה על מודל תפעול יעיל ופשוט, כאשר כל המוצרים יימכרו ארוזים, ובחלק מהמקרים הם יימכרו ישירות מהמשטח שמספק היצרן או מהאריזות הסיטונאיות, דבר שיחסוך את הצורך בסידור המוצר על המדף. כמו כן, הרשת לא תכלול מאפייה או מעדנייה.

לדברי כץ, המודל הזה יאפשר תפעול יעיל, כשצוות העובדים בחנות יהיו מצומצם, מטה החברה יהיה "רזה", החנויות קטנות ופשוטות ויכללו קופות מהירות ולוגיסטיקה יעילה של שינוע ומכירות.

הרעיון הוא לפתוח את כל החנויות במרכזי ערים בשכונות גדולות, על מנת לאפשר נגישות הן ברכב והן ברגל. הרשת החדשה גם לא תכניס עגלות סופרמרקט רגילות, אלא רק סלים ועגלות סל.

לדברי כץ, "הצרכן היום מחפש יותר מבעבר תמורה מלאה לכספו. קהל היעד הצעיר ייצור חיסכון לעצמו מעצם הרכישה הממוקדת של כמויות קטנות המספיקות לצרכיו, וכך גם הדבר יביא להקטנת הפחת בחנויות".

- כמה תשקיעו?

"20 מיליון שקל ב-5 סניפים שיוקמו בתל-אביב בו-זמנית".

- מתי תהיו רווחיים?

"לא נהיה רווחיים ב-5 סניפים. נהיה רווחיים ב-20 סניפים".

- יש היום מוצרי מזון רבים שנמכרים בפחות מ-5 שקלים. תמכור אותם יותר יקר?

"באותם מוצרים נעשה אריזות יותר גדולות. לא נמכור משהו שביחס למחיר זה ייצא מעוות, כך שלא נמכור משהו ששווה 3.5 שקלים ב-5 שקלים".

- בכמה המחיר יהיה זול יותר?

"ברשת קופיקס אנחנו מגיעים למחיר זול בחצי ובשליש לעומת רשתות אחרות. אני מקווה שכאן נצליח להוזיל את כל הסל ב-30%".

*** הכתבה המלאה - הערב במהדורה המודפסת של "גלובס".

קופיקס
 קופיקס