הנוסח המעודכן של מע"מ אפס - לוועדת הכספים

הנוסח המעודכן מציע מספר חלופות בנוגע לקריטריונים הבסיסיים לזכאות ■ בנוסף, מוצע לראשונה כי על שר האוצר יהיה לדווח מידי שנה לוועדת הכספים על יישום החוק

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

לאחר חודשים רבים של דיונים, התנגדויות וספינים פורסם הערב לעיון חברי הכנסת הנוסח הסופי של הצעת חוק מע"מ בשיעור אפס אחוז לקראת ההצבעות בועדת הכספים. הנוסח המעודכן מציע מספר חלופות בנוגע לקריטריונים הבסיסיים הנוגעים לקביעת הזכאות בכל הקשור לילד הנמצא בחזקתו של ההורה, מציע הקלה בקריטריון של השירות הלאומי אזרחי, מפרט את היום הקובע של התחלת מכירת הדירות בהנחה על ידי קבלנים, קובע מתי תחול ההטבה גם על צמודי קרקע וגם מאשר את חשיפת "גלובס" בנוגע לקיצור לוחות הזמנים לפרסום הנתונים על ידי השמאי הממשלתי.

בנוסף, מוצע לראשונה כי על שר האוצר יהיה לדווח מידי שנה לוועדת הכספים על יישום החוק, דיווח שיכלול את מספר הדירות המוטבות שנמכרו לזכאים ולמוטבים, התפלגות האזורים בהם נמכרו הדירות, סכום ההטבה הממוצע שניתן לכל רוכש, מלאי הדירות המוטבות שנותר למכירה כל שנה וגם פירוט העלות התקציבית של יישום החוק. נציין שמדובר במנגנון דיווח שלא היה קיים בנוסח החוק המקורי והוא עשוי להניב נתונים מעניינים אודות יישום החוק ואף לאפשר לקובעי המדיניות להכריע בתום שבע השנים המוגדרות להצעת החוק כהוראת שעה האם יש להאריכה או לא, על בסיס הנתונים. הדיווח ייעשה עד 31 במארס כל שנה כך שהדיווח הראשון על ידי שר האוצר יצטרך להגיע לועדת הכספים לא יאוחר מה-31 במארס 2016.

כאמור, הנוסח המעודכן קובע את יום תחולת החוק, כלומר את היום ממנו ניתן יהיה להתחיל ולמכור ולרכוש דירות עם הנחת המע"מ. יום תחולת החוק הוא יום פרסום החוק ברשומות, כלומר, לאחר שתעבור ההצעה את אישור הכנסת היא תהיה בתוקף. אולם, עסקאות ראשונות יוכלו להתבצע שבוע מיום הפרסום ברשומות עם פרסומן של טבלאות המחיר למ"ר דירתי בכל אזור על ידיד השמאי הממשלתי.

בנוגע לסוגיית הקריטריון המחייב את הזכאים להיות עם ילד אחד לפחות מוצעות במסגרת הנוסח המעודכן שלוש חלופות שעל ודעת הכספים יהיה להכריע בניהן. חלופה אחת מציעה שהכוונה תהיה לילד שיהיה בחזקת כל אחד מהוריו לתקופה של חמישה ימים לפחות בכל 14 יום, ובלבד שהילד נמצא בחזקת כל אחד מהוריו במשך פרק הזמן האמור וההסכם בתוקף לתקופה של חמש שנים לפחות. חלופה שנייה מציעה נוסח זהה למעט השורה: "ובלבד שהילד נמצא בחזקת כל אחד מהוריו במשך פרק הזמן האמור וההסכם בתוקף לתקופה של חמש שנים לפחות". באותו הזמן, חלופה שלישית, בה תומך יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי, מציעה לבטל כליל את התנאי של הורה לילד במסגרת הקריטריונים לקבלת הטבת המע"מ.

הנוסח המעודכן מתייחס לצמודי הקרקע וקובע שגם הם יכללו בהטבת המע"מ, אולם רק בתנאי שהם נבנים על ידי קבלנים בבנייה מרוכזת של לפחות 15 מבנים באותו המתחם. יש לציין שעל פי הנוסח המעודכן, יישום ההטבה לגבי צמודי הקרקע יתאפשר רק כשלושה חודשים לאחר שהטבת המע"מ לגבי דירות מגורים תיכנס לתוקפה וועדת הכספים, בכפוף לתנאים שיקבע שר האוצר ושרת המשפטים, תתבקש לאשר תקנות המתייחסות לצמודי הקרקע 90 יום לאחר תחולת החוק.

במקביל, מוצע לשנות את המגבלה על מי שלא שירת 12 חודשים בשירות לאומי אזרחי באם קיצור תקופת השירות הייתה בשל אירוע שהתרחש במהלך השירות ולכן זכאי לגמלאות מהביטוח הלאומי. המשמעות היא שמי שיענה על קריטריון זה יהיה זכאי להטבה המלאה של אפס מע"מ בדירות של עד 1.6 מיליון שקל ולא מיליון שקל כמו מי שלא שירת.

עוד שינוי מהותי בנוסח החוק המוצע, שנחשף ב"גלובס" לפני כחודש, מקצר את זמן עבודתו של השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, מרגע שיאושר החוק ועד שיצטרך לפרסם את כל נתוני המ"ר הדירתי לציבור. במקור היה אמור השמאי הממשלתי הראשי לעשות זאת תוך 40 יום אולם כעת יהיו לו שבעה ימים בלבד. המשמעות היא גם קיצור תקופת ההמתנה מיום אישור החוק בכנסת ועד יישומו בפועל על ידי הציבור.

במסגרת הנוסח המעודכן מופיעות גם שתי הערות שעדיין צריכות גם הן להיות מאושרות על ידי ועדת הכספים. מדובר בשתי הערות לשינוי שהוגשו על ידי נציגי הקבלנים בדיוני הודעה.

האחת היא קביעת הוראות מעבר הנוגעות למפרט הטכני המחייב של הדירות שימכרו כדירות מוטבות לתקופת ביניים, וזאת כדי לאפשר לקבלנים למכור דירות שכבר בנייתן החלה עוד טרם פורסם המפרט.

תוספת שניה היא שינוי הקביעה על עונשים לקבלן שלא עומד בתנאי החוק. בנוסח המקורי מדובר על עונשים שיחולו באופן מיידי על הקבלנים אולם כעת מוצע לקבוע כי הוראות עונשיות יחולו רק לאחר קביעת מנגנון המאפשר תיקון ליקויים בדומה להמנגנון הקיים בחוק המכר דירות.