צפו בח"כים מפוצצים דיון על מע"מ 0%; לא ברור אם יאושר

הרף עומד כיום עומד על 1.6 מיליון שקל למי ששירת בצבא ו-900 אלף שקל למי שלא שירת ■ גילה גמליאל לטופרובסקי: "אל תהיה גיבור גדול" ■ יצחק כהן מש"ס לחברי יש עתיד: "אתם מתנהגים כמו בריונים"

ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת
ניסן סלומיאנסקי יאיר לפיד / צילום: דוברות הכנסת

עוד פיצוץ בוועדת הכספים על חוק מע"מ 0%: חברי האופוזיציה דרשו דיון היום (ג') מחדש על כל חוק מע"מ 0%. ח"כ יצחק כהן (ש"ס) מהאופוזיציה דרש להעביר את הדיון שוב לוועדת הכנסת בשל שינויים שהוכנסו בחוק. המשמעות היא דחייה נוספת באישור החוק. ב"יש עתיד" מתנגדים לכך בתוקף.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) דרש להעלות את רף ההטבה ל-1.2 מיליון שקל למחיר דירה עבור מי שלא שירת בצבא. כזכור, הרף היום עומד על 1.6 מיליון שקל למי ששירת בצבא ו-900 אלף שקל למי שלא שירת, כאשר ההצעה המקורית דיברה על 600 אלף שקל בלבד ושר האוצר יאיר לפיד כבר הסכים להגמיש את הקריטריון בעקבות לחץ מצד שר הבינוי אורי אריאל (הבית היהודי).

היום הייתה הוועדה אמורה לדון בנושאים כמו החלטה על משמעות הקביעה של חזקת הילד בקריטריונים לזכאות, הכללת צמודי קרקע בהטבה, שינויים בהגדרות שונות בחוק וגם שינוי המציע להקל את הקריטריונים לזכאות של משרתי שירות לאומי-אזרחי במקרים מסויימים וחידוד ההגדרות לגבי נכים. לאחר שהתקיים דיון בשעות הבוקר, החליטו לפתע חברי האופוזיציה להכריז על הנושאים הללו כנושאים חדשים, ומרגע זה התפוצצה הישיבה.

בעקבות הסערה, נאלץ יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומיאנסקי לסגור את הישיבה וטרם ברור אם מחר יצביעו על החוק או שיתקיים דיון נוסף.

"המהלך של ח"כ כהן הוא בניגוד לסיכומים בין הקואליציה לאופוזיציה", אמר סלומיאנסקי בכעס. "מהשעה 10:00 ועד 11:30 קיימנו דיון רציני ומעמיק בהשתתפות חברי קואליציה ואופוזיציה כח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), ח"כ גילה גמליאל (הליכוד), ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), בועז טופורובסקי (יש עתיד) - ואז הגיע ח"כ יצחק כהן והודיע שהוא טוען שכל הסעיפים הינם 'נושא חדש'. הדבר לא הותיר לי ברירה והייתי חייב לעצור את הדיון".

במהלך הדיון התחולל עימות בין בין חברי הליכוד וישראל ביתנו לבין חברי מפלגת יש עתיד. ח"כ גילה גמליאל (הליכוד) השתלחה בח"כ בועז טופרובסקי (יש עתיד) ואמרה לו: "אל תהיה גיבור גדול. זו מערכת דמוקרטית וצריך להגיע להבנות". ח"כ יצחק כהן מש"ס תקף את חברי יש עתיד: "אתם מתנהגים כמו ביריונים".

בעוד חברי האופוזיציה הצליחו לפוצץ את הדיון בהצעת החוק, גורמים באוצר הדגישו היום כי למרות העיכוב האפשרי אין בכוונתם להמתין וההצבעות על החוק יתקיימו מחר כסדרן בועדת הכספים כאשר התיקונים שהיו אמורים להיכנס לנוסח החוק יישארו בחוץ. משמעות הדבר היא שאומנם החוק יתקדם כמתוכנן ועשוי להצליח ולעלות למליאה כבר בשבוע הבא אך תיקונים חשובים יישארו ללא דיון ומחוץ לחוק בגלל לא יותר ממשחקים פוליטיים בין הקואליציה לאופוזיציה.

ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) אמר בתגובה כי "אני לא קושר בין חוק מע"מ אפס לבין חוק ההסדרים. הופתעתי שיו"ר הוועדה ניסה למנוע העברת החוק לועדת הכנסת בהתאם להליך הפרלמנטרי הרגיל. פתאום הלחץ להצביע על החוק מחר בכל הכוח ולהוציא את הסעיפים שהם מהותיים דנו תקופה ארוכה המטיבים עם זוגות צעירים ונכים כי לא רוצים לדחות את ההצבעה".