בחינת ההתמחות בכתב של לשכת עורכי הדין: 63% עברו

זאת בהשוואה לשנים קודמות, בהן הממוצע עמד כ-75% הצלחה ■ בוגרי הפקולטות למשפטים של אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת בר-אילן והמרכז הבינחומי מובילים באחוזי המעבר של הבחינה

עוד ועוד עו"ד: יותר מ-1,300 מתמחים במשפטים יוסמכו בקרוב לעריכת דין. לשכת עורכי הדין הודיעה היום (ג') כי 63.4% מקרב 2,073 המתמחים שניגשו לבחינת ההסמכה של הלשכה שנערכה ב-29 באוקטובר 2014, עברו אותה בהצלחה. זאת בהשוואה לשנים קודמות, בהן הממוצע עמד כ-75% הצלחה.

לפי נתוני הלשכה, בוגרי הפקולטות למשפטים של אוניברסיטת תל-אביב, האוניברסיטה העברית בירושלים, אוניברסיטת בר-אילן והמרכז הבינחומי מובילים באחוזי המעבר של הבחינה. יותר מ-76% מקרב בוגרי הפקולטות הללו שניגשו לבחינה, עברו אותה בהצלחה.

על-פי הנתונים, אחוז העוברים הגבוה ביותר הוא מקרב בוגרי אוניברסיטת תל-אביב עם 97%, ומאוניברסיטה העברית עם 96%.

הציון הממוצע הגבוה ביותר הוא מקרב בוגרי אוניברסיטת תל-אביב, ואחריה נמצאת האוניברסיטה העברית. כמות הנבחנים הגדולה ביותר היא מבין בוגרי הקריה האקדמית אונו (316) עם 67% עוברים, וכמות הנבחנים הקטנה ביותר היא של בוגרי מכללת ספיר (10) עם 100% מעבר.

התפלגות הישגי המתמחים/ות שניגשו לבחינה בפעם הראשונה על-פי מקום הלימוד מפורטת בטבלה שלהלן:

התפלגות הישגי המתמחים/ות שניגשו לבחינה בפעם הראשונה על פי מקום הלימוד מפורטת
 התפלגות הישגי המתמחים/ות שניגשו לבחינה בפעם הראשונה על פי מקום הלימוד מפורטת

תוצאות הבחינות
 תוצאות הבחינות

מהנתונים ניתן לראות את המשך המגמה לפיה בכל פעם שנבחן ניגש למבחן חוזר, הסיכוי שלו לעבור פוחת באופן משמעותי. מרכיב הנבחנים במועד זה מהווה כ-31% מכלל הנבחנים, מה שמוריד את אחוז העוברים לכ-63%.

נתונים אלה ממשיכים לתמוך בעמדת הלשכה באשר להטלת התמחות חוזרת בנוגע לנכשלים סדרתיים. הציון הממוצע של הנבחנים בפעם השלישית ומעלה עמד על 55.4.

בהקשר זה ניתן לראות נתון מעניין נוסף בהתייחס למקום ההתמחות: מבין סקטורי ההתמחות השונים בולט שיעור המעבר הגבוהה בפרקליטות הרשויות והמדינה עם 93% מעבר, בסקטור הפרטי עומד שיעור המעבר על 60%, ובשאר מקומות התמחות הוא עומד על כ-72%.

יצוין כי מדובר במבחן ההסמכה האחרון במתכונת הנוכחית, וכי החל ממועד הבחינה הבא תתווסף שאלה "פתוחה" שתיבדק על-ידי הבוחנים בבחינה בעל-פה. בהקשר זה כינס השבוע יו"ר ועדת הבחינות, נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה יוסף אלרון, את הבוחנים בבחינות בעל-פה במועד הקרוב.

הנשיא אלרון הדגיש בפני הבוחנים כי החל מהמועד הבא, לבחינה בעל-פה תהיה משמעות רבה יותר בשקלול של הציון הסופי. הנשיא אף שלח מכתב ברוח הדברים לכלל השופטים המכהנים אשר משובצים כבוחנים בבחינות בעל-פה.

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר בתגובה: "אני מברך את המתמחים שצלחו את הבחינות בכתב ומאחל להם הצלחה בהמשך. אחת הדרכים להתמודד עם הצפת המקצוע היא שינוי מתכונת הבחינה והעלאת רף הכניסה למקצוע. לשכת עורכי הדין מבקשת לקבל לשורותיה את הטובים והראויים ביותר, וכראש הלשכה אמשיך לפעול למען מטרה זו".