ועדת הכספים אישרה את חוק מע"מ 0% לאור שתי פשרות

עתה תעבור הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת לאישורה הסופי ■ 2 הפשרות שהושגו: פשרה בעניין התנאי לזכאות בחזקה על ילד למי שמתחת לגיל 35 ונכים שלא עומדים בקריטריונים - יהיו זכאים להטבה

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק מע"מ אפס על דירה ראשונה ברוב של 10 תומכים מול 6 מתנגדים. עתה תעבור הצעת החוק להצבעה במליאת הכנסת לאישורה הסופי אולם לפי שעה לא ברור מתי תתקיים ההצבעה.

חברי כנסת מהאופוזיציה שטענו אתמול, כי חלק מהנושאים שנידונו בימים האחרונים הם "נושאים חדשים", המחייבים אישור של ועדת הכנסת על-מנת שניתן יהיה להמשיך לדון בהם ולאשרם לקריאה שנייה ושלישית, משכו את בקשתם לדיון בוועדת הכנסת לגבי שני נושאים: הראשון - פשרה בעניין התנאי לזכאות בחזקה על ילד למי שמתחת לגיל 35; עפ"י הפשרה גם במשמורת משותפת שני בני הזוג יהיו זכאים להטבה ובלבד שכל אחד מהם יש לו חזקה על הילד לפחות 5 ימים בתוך 14 יום.

הנושא השני הוא שנכים בעלי פיגור שכלי או נכי נפש, שאינם עומדים בקריטריונים הרגילים - יהיו זכאים אף הם להטבת מע"מ אפס.

כאמור, עפ"י הצעת החוק על-מנת להיות זכאים להטבה הרוכשים צריכים לעמוד במספר מגבלות וכך גם הדירות.

עוד אושר במסגרת ההצבעות על הצעת החוק, כי שר האוצר, הממונה על ביצוע החוק, רשאי באישור ועדת הכספים להתקין תקנות לביצועו ויחוייב בדיווח לוועדה באשר להשגת מטרות החוק. החוק יהיה בתוקף למשך 7 שנים מיום אישורו בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

חברי האופוזיציה הגישו בקשות לרביזיה (הצבעה חוזרת) על כל סעיפי החוק ועל-כן, ועדת הכספים תתכנס מחדש על-מנת להצביע על הרביזיות. רק אם הרביזיות יופלו בהצבעות, הצעת החוק תועבר למליאת הכנסת לאישור סופי של החוק בקריאה שנייה ושלישית. הודעה על מועד ההצבעות על הרביזיות תפורסם בקרוב.

הסעיפים שנותרו בחוץ

נציין כי בעוד אישרה ועדת הכספים את הצעת החוק, מספר נושאים חשובים שהיו אמורים להיכלל בה נותרו בחוץ, וזאת בשל התעקשות חברי האופוזיציה להכריז עליהם כנושאים חדשים בישיבה שהתקיימה אתמול.

מדובר, למשל, בהכללת צמודי קרקע בהטבת המע"מ, ולא רק דירות בבנייה רוויה, בחובת דיווח שנתית של שר האוצר לועדת הכספים, בהקלה של הקריטריונים לזכאות של משרתי שירות לאומי-אזרחי במקרים מסויימים וגם קיצור משך זמן עבודתו של השמאי הממשלתי טל אלדרוטי.

בעוד שמדובר בהישג לאוצר שהצליח להעביר את ההצעה ללא עיכוב מה שיאפשר ככל הנראה להעלות את ההצעה לאישור הכנסת כבר בשבוע הבא, העובדה שקיצור משך עבודתו של השמאי הממשלתי לא נכלל בנוסח שקיבל את אישור הועדה יגרום למעשה לעיכוב של כחודש ימים ביישום החוק. זאת משום שעל פי התיקון היה אמור השמאי הממשלתי לפרסם את כל נתוני המ"ר הדירתי תוך שבוע מיום אישור החוק, וכעת מדובר ב-40 יום.

עוד נושא שכלל לא עלה לדיון בסופו של דבר הוא הכללתן של קבוצות הרכישה בחוק מה שמותיר אותן כעת ללא אפשרות להשתתף בהטבת המע"מ.

בכוונת אנשי האוצר המקדמים את החוק לנסות ולהוסיף את התיקונים האמורים המתייחסים לצמודי קרקע ושאר הסעיפים במהלך החודש הקרוב. כך או כך, העדיפו באוצר לקיים היום את ההצבעות כדי לא לאפשר לאופוזיציה לעכב עוד את הצעת החוק.