החל המו"מ בין הנהלת לאומי לעובדים על הסכם השכר

מדובר בהסכם משמעותי שישפיע על מחצית מעובדי המערכת הבנקאית

רקפת רוסק עמינח    / צלם:  בלומברג
רקפת רוסק עמינח / צלם: בלומברג

לאחר חודשים ארוכים של הכנות, החל באחרונה באופן רשמי המו"מ בין ועד העובדים בלאומי לבין ההנהלה לגבי הסכם השכר החדש, הואיל וההסכם הנוכחי מסתיים בסוף השנה. הוועד, בראשות מירי רובינו, קיים פגישה ראשונה עם נציגי ההנהלה ובראשם דני כהן, ראש חטיבת משאבי אנוש, כדי להגדיר את הפערים בין הצדדים. מדובר עדיין בשלב ראשוני, ונראה כי יידרש עוד זמן רב עד שהצדדים יגיעו להסכם.

כל אחד מהצדדים שכר יועץ: הוועד שכר את שירותיו של מנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר יוסי קוצ'יק, ואילו ההנהלה, בראשות רקפת רוסק עמינח, שכרה את שירותיו של הממונה לשעבר על השכר באוצר יובל רכלבסקי.

עיניים רבות נשואות אל הסכם השכר בבנק לאומי, ויש המגדירים אותו אף הסכם מכונן להמשך הדרך למערכת הבנקאית כולה. ישנן כמה סיבות לכך - ראשית, יש כמה בנקים שהסכם השכר בהם צמוד לזה של לאומי (הבינלאומי, אגוד ומרכנתיל), כך שבפועל הסכם זה ישפיע על מחצית מעובדי המערכת הבנקאית. כמו כן, הסכם זה צפוי להוות בנצ'מרק להסכם השכר שייחתם בשנה הבאה בבנק דיסקונט.

במשך השנים נהנו עובדי בנק לאומי מתוספת שכר שנתית של 5.8% (מנגנון הטייס האוטומטי), וזה הנושא המרכזי שיעמוד על הפרק, שכן על רקע יחסי היעילות החלשים בבנק, רוצה ההנהלה להפחית את מנגנון הטייס האוטומטי. בוועד לא יסכימו לכך בקלות, שכן הבנק עדיין מציג רווחים נאים מדי שנה, ולכן הם לא רואים סיבה לקיצוץ בתוספות.

נקודת מחלוקת מרכזית נוספת שצפויה בין הצדדים קשורה להפרשות לפנסיה. בבנק לאומי יש את עובדי דור א' הוותיקים שנהנים מפנסיה תקציבית, ומולם את עובדי דור ב' המקבלים פנסיה צוברת, הנחשבת נמוכה יותר משמעותית. בשנה האחרונה מנכ"לית לאומי העבירה כ-100 עובדי דור א' הנמצאים בחוזה אישי לתנאי פנסיה כמו בדור ב'. יש שיאמרו שבכך מאותתת רוסק עמינח על תוכניותיה להמשך - להעביר את כלל עובדי דור א' לפנסיה צוברת. אלא שבשביל לעשות זאת היא תצטרך להגיע להסכמה עם הוועד, ותתקשה בכך מאוד. לעומת זאת, רובינו בכלל רוצה להעלות את הוצאות הפנסיה בבנק, ולא להקטינן. בוועד לא מרוצים מהיקף ההפרשות לפנסיה של דור ב', וטוענים כי רכיבי השכר שמהם מופרשת הפנסיה נמוכים מדי.

בשנה האחרונה הצדדים החליפו ביניהם מסרים לא-רשמיים, ועשו עבודת הכנה למו"מ עם נתונים שונים שאספו. כעת, כאשר סוף השנה מתקרב, פתחו בשיחות הרשמיות. מעניין לראות אם שני הצדדים יצליחו לגשר על הפערים ולמצוא פשרה, או שהמצב יתדרדר לסכסוך עבודה - מה שלא היה בבנק לאומי זה זמן רב.