8 נעצרו בחשד שאיימו להפיץ פרטי לקוחות לאומי קארד

(עדכון) - שמם של 5 מהחשודים הותר לפרסום; מעצרם הוארך עד יום חמישי ■ החשד: עובדים לשעבר בחברה איימו כי יחשפו את פרטי האשראי של מיליוני כרטיסים, אם לא יקבלו כופר ■ המנכ"ל: "אין חשש לגרימת נזק ללקוחות"

החשודים בפרשת לאומי קארד / צילום: ניב אהרונסון - וואלה חדשות
החשודים בפרשת לאומי קארד / צילום: ניב אהרונסון - וואלה חדשות

פרשה חמורה של ניסיון סחיטה בחברת כרטיסי האשראי לאומי קארד. המשטרה התירה אמש (שבת) לפרסום כי 8 אנשים נעצרו אתמול בחשד שניסו בשבועיים האחרונים לסחוט את החברה ואיימו שיפרסמו פרטי כרטיסי אשראי של כ-2 מיליון לקוחות החברה, אם לא יקבלו כופר של מיליוני שקלים.

החשוד המרכזי נעצר בתאילנד והועבר לישראל, עוד 6 עצורים הם עובדים לשעבר של החברה, ועובד נוסף עבד בחברה עד היום. העובדים השונים עבדו במחלקת שירות הלקוחות של החברה.

בית המשפט התיר היום (א') לפרסום את שמותיהם של חמישה מבין החשודים: מוטי שילון, אסף מור, אלעד אבולעפיה, אברהם דוד וזיו דרין. מעצרם הוארך עד ליום ה' הקרוב.

לפני כשבועיים הגיע למשרדי לאומי קארד מייל אנונימי, ובו טען גורם כי בידיו נתוני כרטיסי אשראי של לקוחות החברה, המחזיקה בנתח שוק של קרוב לשליש מענף כרטיסי האשראי, ונמצאת בשליטת בנק לאומי.

בלאומי קארד עירבו מיד את המשטרה, כאשר החקירה נוהלה על-ידי יחידת להב 433. מכיוון שנראה היה כי מדובר באיום רציני, עורבו גורמים נוספים, בהם בנק ישראל והיועץ המשפטי לממשלה.

בלאומי קארד החלו לנהל עם החשודים מגעים בכדי לראות עד כמה מדובר באיום רציני. במקביל נערכו בחברה לתרחיש בו יופצו פרטי הכרטיסים, ועקבו באופן צמוד אחרי פעולות חריגות בכרטיסי האשראי ובמיוחד באינטרנט.

נציין כי לחשודים לא היה את הפס המגנטי של הכרטיסים וכן לא היה להם את קוד ה-CCV של הכרטיסים, שעימו ניתן לבצע רכישות באינטרנט. יחד עם זאת, ישנם אתרים בהם ניתן לבצע רכישות גם ללא קוד ה-CCV.

לתפיסת משרד המשפטים, מדובר באירוע הסייבר הכי משמעותי ורציני שהגיע בשנים האחרונות לפתחה של מערכת האכיפה, היועץ המשפטי לממשלה והפרקליטות. זאת, הן מבחינת מורכבות המקרה והן מבחינת הנזק הפוטנציאלי האדיר מבחינה כלכלית.

לאור האמור, החקירה לוותה באופן צמוד על-ידי היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, שניהל מספר ישיבות עם פרקליט המדינה, שי ניצן, ועם כל הגורמים הרלוונטיים - בנק ישראל, הפיקוח על הבנקים, מטה הסייבר הלאומי, הפרקליטות הפלילית והמחלקה הבינלאומית בפרקליטות. תיאומים מורכבים נעשו בארץ ובחו"ל כדי למנוע פגיעה משמעותית בכלכלת ישראל.

כמו כן, אין ספק כי אם הנתונים היו מתפרסמים, היה בכך נזק תדמיתי כבד מאד לחברת לאומי קארד.

בשנים האחרונות התמודדו חברות כרטיסי האשראי בעולם וגם בישראל עם ניסיונות פריצה וגניבת מספרי כרטיסי אשראי ופרטי לקוחות, אלא שברוב המקרים הפריצה הייתה אל שרתי בתי העסק. כעת זו הפעם הראשונה בישראל בה הפריצה נעשית ישירות מתוך שרתי חברת כרטיסי האשראי ובאמצעות עובדים של החברה.

מנכ"ל לאומי קארד, חגי הלר, מסר: "חשוב לי להדגיש כי אין חשש לגרימת נזק מכל סוג שהוא ללקוחותינו. עם זאת, אנו מתייחסים לאירוע במלוא הרצינות, ועם תום חקירת המשטרה וקבלת הממצאים לידינו, נפיק את הלקחים ונפעל בהתאם".