סקר: הציבור מאבד אמון בתוכנית מע"מ 0% - אבל לא בלפיד

השיח ברשתות החברתיות חושף התערערות אמון ביכולת יוזמת לפיד לסייע במשבר הדיור

יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור
יאיר לפיד / צילום: אוריה תדמור

מע"מ אפס מגיע לישורת האחרונה (זה לפחות הרושם בזמן כתיבת שורות אלו), לאחר אין ספור התנגדויות שהוגשו נגד הצעת החוק. זה בדיוק הזמן לבחון כיצד הציבור תופס את הצעת החוק, האם הוא עדיין מאמין בה והאם עמדת הציבור השתנתה בחודשים האחרונים, מאז הוכרזה התוכנית על ידי שר האוצר יאיר לפיד ועד היום. לא מדובר על עמדתם של לוביסטים או של מקורבים לשולחן הכנסת, וגם לא בבעלי אינטרס זה או אחר, אלא כי בשיח שמתנהל בחודשים האחרונים ברשתות החברתיות השונות אותו ניתחה בעבור "גלובס נדל"ן" חברת מידאטא (Meidata) העוסקת במחקרי שוק. הניתוח כולל ניטור רשתות חברותיות ופורומים שונים בצורה כמותית ואיכותית שנעשה על ידי נטע רג'ואן, מנהלת תחום המדיה החברתית בחברה.

על פי נתוני מידאטא, בעוד לפני חצי שנה עם ההכרזה על התוכנית היא עוררה התלהבות ועניין, ובעיקר תחושות של שינוי אמיתי בקרב הציבור, היום השתנו פני הדברים וההתלהבות הגדולה פינתה את מקומה להתבטאויות המעידות יותר מכל על ייאוש מהממשלה ומטיפולה בנושא. "רובן המכריע של התגובות חושפות אי אמון ביכולת התוכנית לגרום לשינוי אמיתי בשוק הדיור ותפיסה כי הממשלה ושר האוצר לא באמת יודעים או לא יכולים להושיע את המצב", כך בניתוח התגובות ברשת.

"בעוד ש-26% מהתגובות סבורות כי התוכנית מעולם לא הייתה 'רצינית', אלא ספין של יחסי ציבור, 48% סבורים כי מדובר בצעד שאם יצא לפועל עלולות להיות לו השלכות שליליות והוא רק יחזק את עליית המחירים ומי שישלם בסופו של דבר את שכר הלימוד של לפיד הוא הציבור במסים". אולם נראה שלא כולם התייאשו מהתקווה שבתוכנית מע"מ אפס ו-26% מהשיח מביע אמון ביכולת התוכנית להביא לשיפור התנאים בשוק הדיור ורואה בה תוכנית חשובה ומשמעותית.

"התוכנית תעלה את מחירי הדירות"

את העמדות השונות של הציבור ניתן לראות בציטוטים מייצגים מתוך הרשת, בעד ונגד התוכנית. כך, ציטוט המשקף את חוסר האמון קובע כי: "ברור שהתוכנית הזו תעלה את מחירי הדירות. הרי מעלים את הביקושים לדירות בלי להגדיל את מספר הדירות. לא צריך להיות גאון בכלכלה כדי לדעת מה קורה כשמגדילים ביקוש על אותו היצע. מה שגם ש-80% מהזוגות הצעירים בכלל קונים דירות יד שנייה אז התוכנית לא רלוונטית להם. היא רלוונטית רק לילדים של הורים עשירים שהבנק מסכים לתת להם משכנתא ויכולים להרשות לעצמם דירה יד ראשונה". ציטוט אחר מהשיח החברתי הנוגע לתוכנית קובע כי: "יאיר לפיד עושה בית ספר לכל הכלכלנים האינטרסנטיים והקבלנים. ברגע שהחוק יעבור תהיה ירידה של דירות יד שנייה לפחות ב-20%. הורדה זו תגרום גם לקבלנים להוריד מחירים לא רק לזכאי הנחת המע"מ אלא גם למשפרי דירות".

ניתוח השיח החברתי גם מאפשר חלוקה של המרוויחים והמפסידים מתוכנית מע"מ אפס. על פי הניתוח, 34% סבורים שמעמד הביניים והצעירים יהיו המרוויחים, 27% סבורים שזו הטבה שתהיה לעשירים בלבד, 25% מציינים את הקבלנים והטייקונים כמי שיגזור את הקופון ו-14% מדברים על כל הציבור כמרוויח מהתוכנית.

מע"מ אפס זה לפיד

נקודה מעניינת נוספת העולה מניתוח השיח ברשתות החברתיות היא שגם לאחר חודשים רבים שבהם דובר רבות על מע"מ אפס מצד גורמים שונים, היא עדיין מזוהה באופן מוחלט עם שר האוצר לפיד. "רוב התגובות מייחסות ללפיד כוונות חיוביות וכנות", מנתחת רג'ואן את הנתונים, "וזה לא מעט באווירה הפוליטית של היום". כך, בניתוח התחושות כלפי שר האוצר לפיד ברשת עולה כי 27% נותנים לו קרדיט וסבורים שמדובר במהלך נכון, 43% סבורים שכוונותיו טובות ורואים בתוכנית רצון אמיתי לטיפול במצוקת הדיור אולם סבורים שחוסר הניסיון שלו עלול להוביל לתוצאות שליליות ורק 30% סבורים שמדובר בפעולה ממניעים פופוליסטיים - "חושב על מה שנראה טוב, כאשר טובת הציבור אינה עומדת בראש מעייניו".

עוד בשורה טובה ללפיד מכיוון הרשת היא שלפיד לא נתפס כבובה של אף אחד, לא של פקידי האוצר ולא של ראש המשלה. "הוא נתפס כבעל הבית האמיתי", מנתחת רג'ואן את הלך הרוח ברשתות החברתיות, "לטוב ולרע ובעל יכולת השפעה משמעותית על הציבור. חלק מהתגובות השליליות כלפי לפיד היו דווקא בשל הסחבת והמיסמוס לכאורה של התוכנית".

מעניין לראות שבהשוואה לניתוח דומה שערכה חברת מידאטא לפני כחצי שנה, ממש לאחר ההכרזה על תוכנית מע"מ אפס, בנוגע לתפיסת הציבור כלפי שר האוצר, התוכנית עדיין מספקת לו לא מעט נקודות חיוביות למרות הסחבת הגדולה שבאישורה. על פי אותו הניתוח, 33% מהשיח היה חיובי וקבע כי לפיד פועל להשגת היעדים ו-"סוף סוף מישהו שעושה משהו" מיד לאחר פרסום התוכנית. כאמור, הניתוח הנוכחי העלה כי גם היום, שבעה חודשים מאוחר יותר, עדיין חלק ניכר מהשיח מופנה לטובת לפיד ולטובת התוכנית.

מעמ 0
 מעמ 0

מעמ 0
 מעמ 0