העלייה במחירי הדירות הכניסה את הקריות למפת תמ"א 38

מחירי הדירות בקריית ביאליק עלו ב-8% לעומת הרבעון הקודם, ובעיר אושר מיזם ראשון של חיזוק מבנה מפני רעידת אדמה

העלייה במחירי הדירות מתחילה לאפשר יישום פרויקטים של התחדשות עירונית מחוץ לאזורי הביקוש, היכן שעד לאחרונה לא הייתה להם היתכנות כלכלית. כך, לאחר שנים ארוכות בהן לא קודמו תוכנית במסגרת תמ"א 38 בקריית ביאליק, אושרה לאחרונה תוכנית שכזו וחיזוק הבניין החל להתבצע בפועל. זהו הפרויקט הראשון מסוגו שיצא לדרך בקריית ביאליק, גורמים בענף סבורים שהמגמה הזו ותצבור תאוצה, וגם בעירייה מאשרים שחלה התעוררות בתחום.

כידוע, עד כה פרויקטים במסגרת תמ"א 38 יצאו לדרך כמעט רק באזורי הביקוש המובהקים במרכז הארץ בין ראשון לציון בדרום ועד רעננה והרצליה בצפון ובעיר חיפה, שם התקדמו עשרות פרויקטים.

מדובר בפרויקט תמ"א 38 במסלול של תוספת בנייה על המבנה הקיים ברחוב יהודה במרכז קריית ביאליק, בבניין שנבנה בשנת 1970. בבניין 3 קומות על עמודים, בכל קומה 3 דירות בשטח ממוצע של 90 מ"ר. במסגרת השיפוץ ייבנו מעל המבנה הקיים 2.5 קומות נוספות ובהן 5 דירות חדשות בסך-הכול. בעלי הדירות הקיימות יקבלו תוספת של ממ"ד ומרפסת שמש לכל דירה, ולבניין תיתוסף מעלית, ייבנה לובי חדש, ויחודשו מערכות הביוב, המים והחשמל בשטחים הציבוריים. לכל אחת מהדירות יוצמדו חניה ומחסן. הדירות החדשות שייבנו במסגרת הפרויקט יהיו בנות 4 ו-5 חדרים ודירות פנטהאוז. המחיר לדירת 4 חדרים בשטח 107 מ"ר עם מרפסת בשטח 12 מ"ר, עומד על 1.25 מיליון שקל והפנטהאוזים משווקים ב-1.55 מיליון שקל.

את הפרויקט מבצעת חברת ישראל-אירופה, חברה בבעלות משה פרנץ ועו"ד אלעד אפרגן ואדריכל הפרויקט הוא רוברט גל. חיזוק הבניין התחיל בחודש ספטמבר האחרון ובנייתו צפויה להסתיים תוך כשנה.

"מכיוון שזהו הפרויקט הראשון הנבנה על-פי עקרונות תמ"א 38 באזור הקריות, הוצאת ההיתרים ארכה זמן יחסית ארוך - תהליך של שנתיים בערך", כך מספר עו"ד אפרגן. לדבריו, כיום מקדמת החברה פרויקטים נוספים במסגרת תמ"א 38 בעיר וגם בקריית מוצקין, לצד פרויקטים במרכז הארץ בערים כמו נתניה.

עלייה של 9.5% במחירים בשנה

כאמור, עליית המחירים היא אחד הגורמים שהפכו את הפרויקטים לכלכליים. על-פי נתוני משרד השיכון, מחירי דירות יד 2 בקריית ביאליק רשמו בשנה האחרונה עלייה ניכרת. כך, ברבעון השני של 2014 עמד מחיר דירה ממוצעת על כ-795.6 אלף שקל, עלייה של 7.8% במחיר לעומת הרבעון הקודם ועלייה של 9.5% בהשוואה לרבעון השני של 2013. בנוסף מציין אפרגן כי לצד השינוי במחירים שהעלה את הכדאיות לביצוע הפרויקט, גם לעיריות לקח זמן רב ל"עכל" את הפרויקטים החדשים ולאשר את הבקשות שהוגשו.

בעיריית קריית ביאליק מאשרים כי בתקופה האחרונה חלה התעוררות בתחום חיזוק המבנים בעיר. "בשנה האחרונה יש יותר בקשות שהוגשו ועד כה אישרנו שבע מהן", מספר נועם מסד, מהנדס העירייה. "רוב הבקשות הן להריסה ובנייה מחדש ואנחנו מתייחסים לכל מקרה לגופו. בהתחלה לקח זמן לאשר תוכניות אבל כעת הדברים מתקדמים מהר יותר והכול נבחן בהתאם לתשתיות הקיימות".