תיכף המיתון יהיה פורמלי

ייצוא שירותים מישראל מתעורר, אך יצוא התעשייה לא מתאושש

מתוך קמפיין של התאחדות התעשיינים ומשרד הכלכלה / צילום: מתוך האתר
מתוך קמפיין של התאחדות התעשיינים ומשרד הכלכלה / צילום: מתוך האתר

הנתונים על ההאטה בפעילות הכלכלית במשק היו צפויים, אם כי הפתיעו בעוצמתם. לאחר ההאטה שנרשמה ברבעון השני, ולאחר 50 ימי הלחימה במבצע "צוק איתן" - שגילח להערכת כלכלנים בין אחוז לאחוז וחצי מהצמיחה - היה זה סביר לצפות להרעה בנתונים הכלכליים ברבעון השלישי.

ואכן, תמונת המשק המצטיירת בנתוני הלמ"ס נראית רע: המשך ירידה בהשקעות, המשך ירידה ביצוא וירידה בתוצר העסקי. נקודת האור היחידה היא הגידול בהוצאה לצריכה, בדגש על הגידול ברכישת מוצרי בני קיימא - מה שעשוי להעיד על ציפיות להתאוששות בהמשך השנה.

השאלה מה יקרה ברבעון הרביעי הופכת כעת לקריטית מאי פעם. המשך הירידה בתוצר גם ברבעון הבא יכניס את המשק למיתון באופן פורמלי. צמיחה חיובית משמעותית, לעומת זאת, תוכיח כי המשק עדיין חזק מספיק כדי להתגבר על שילוב המשברים בתוך רבעון אחד. הכלכלן ד"ר זאב רותם, שצפה כבר לפני שנה את מגמת ההאטה במשק, אמר היום בעקבות הנתונים כי הוא מעריך שהמשק יצמח השנה בסביבות אחוז אחד.

רותם העריך היום כי ברבעון הקרוב צפויים להשפיע מצד אחד תיקונים חיוביים בעקבות היציאה מהשפעות מבצע "צוק איתן", ואולם, לצד זאת צפויות להערכתו להימשך המגמות השליליות המאפיינות את הפעילות במשק בשנה האחרונה בעיקר בירידה בהשקעות, ביצוא ובצמצום בתשתית התעשייתית במדינה. בנוסף, אומר ד"ר רותם, במידה שתחול החרפה במצב הביטחוני צפויה פגיעה נוספת בפעילות המשק, במאפיינים דומים לאלה ששררו במהלך האינתיפאדות.

רותם ציין כי המגמה המדאיגה ביותר בנתונים שפורסמו היא המשך הירידה בהשקעות בנכסים קבועים - ההשקעה בענפי המשק ירדה ב-4.4% אחרי ירידה של כ-5% ברבעון הקודם וכ-9% ברבעון הראשון של השנה. לדבריו, "הירידה בהשקעות גורמת להאטה ביצירת מקומות עבודה חדשים במגזר היצרני - שהוא המפתח לצמיחה.

גם ההשקעה בבניית דירות ממשיכה לרדת, בהמשך לירידה ברבעונים הקודמים, מה שעלול לגרום להקטנת היצע הדירות ולגרום ללחצים מחודשים על מחירי הדיור שנעצרו לאחרונה". בקשר ליצוא אמר רותם, כי מצד אחד יש השפעה חיובית של העלייה בשער הדולר, אך מצד שני, עיקר העלייה היא ביצוא השירותים ואילו יצוא התעשייה עדיין לא מתאושש".