אלדרוטי: העבודה על חוק מע"מ 0% תהיה מוכנה בעוד שבוע

התייחסות ראשונה של השמאי הממשלתי לחוק הדגל של שר האוצר: "כל הפירסומים שהיו עד היום על מחירים צפויים בערים או שכונות מסויימות הם פירסומים מסוכנים"

טל אלדרוטי  / צילום: איל יצהר
טל אלדרוטי / צילום: איל יצהר

"כל הפירסומים שהיו עד היום על מחירים צפויים בערים או שכונות מסויימות הם פירסומים מסוכנים", כך אמר הבוקר (ב') השמאי הממשלתי הראשי טל אדלרוטי בכנס השנתי של לשכת שמאי המקרקעין המתקיים בימים אלה במלון דן באילת.

"אצלנו בחמ"ל הנתונים סגורים ולא יוצאים עד שהחוק לא יאושר סופית". לדברי אלדרוטי, שמעיד כי עד היום סיים למעלה מ-95% מהעבודה הסיזיפית של קביעת מחירי הסף למ"ר של דירות שרכישתן תזכה את העונים על הקריטריונים בפטור ממע"מ, "הפוליטיקאים יכולים להמשיך לדבר העבודה שלנו תסתיים בעוד שבוע".

הוא הוסיף כי החוק ייושם באופן של הוראת שעה למשך 7 שנים, כאשר זכאים שאינם משרתים בצבא יוכלו ליהנות מההטבה ברכישת דירה עד מיליון שקל, ומוטבים שמשרתים בצבא, יהנו מההטבה ברכישת דירה עד 1.6 מיליון שקל. אלדרוטי הזכיר כי נכון להיום מדובר בדירות חדשות בשטח 60-150 מ"ר בבנייה רוויה בלבד, ולא בצמודי קרקע, או דירות עם גג או גן צמוד, וכי גם רכישת דירה במסגרת קבוצת רכישה נמצאת מחוץ לחוק. כמו כן, זכאי שירכוש דירה ויהנה ממע"מ בשיעור אפס, יצטרך להחזיק בה במשך חמש שנים. הוא יוכל להשכיר אותה ולא לגור בה בהכרח, אך לא יוכל למכור אותה במשך תקופה זו.

"ברור כי קביעת מחירי הסף, תסיט ביקושים מתחת לקו", אמר אלדרוטי. "במקום שייקבע רף של 1.6 מיליון שקל, אף אחד לא יעשה עסקה ב-1.601 מיליון שקל. מצד שני, בערי פריפריה, שהמחיר הממוצע בהן 1.2 מיליון שקל, עשוייה להיות העלאת מחירים ל-1.3 מיליון שקל. לכן, נקבע שמחירי הסף ייקבעו לפי מחיר למ"ר בגושים, כי גם בתוך ערים ישנה שונות גדולה במחיר הממוצע בין שכונה לשכונה".

לדברי אלדרוטי בדקו מתוך 28 אלף גושים בישראל רק גושים שבהם קיימת בנייה חדשה למגורים, וקביעת המחירים מתבצעת לפי העסקאות בוצעו בחודש מארס 2014, כאשר נלקח מחיר העסקה שדווח לרשות המיסים והוא מחולק בשטח הדירה. כך נקבע מחיר ממוצע למ"ר באמצעות בדיקת צבר של עסקאות, תוך מינימום של 10 עסקאות עד שנתיים אחורה באזורים בהם לא בוצעו הרבה עסקאות. "אנחנו גם מקזזים סטיות של עסקאות המהוות עשירון עליון, ועשירון תחתון, כדי להגיע לערך קרוב למציאות ככל שניתן", מסביר אלדרוטי. כמו כן, כל שנה יעודכנו הנתונים מחדש.

יחד עם זאת אלדרוטי מתייחס גם לעיוותים בבקביעת המחיר הממוצע למ"ר, "החוק מתעלם ממקדמים שמאיים כמו קומה. אין הבדל בין מחיר למ"ר בין קומה ראשונה לקומה 20, או לדירה שפונה לים בין דירה שפונה למזבלה. לכן אנחנו לוקחים צבר רב של עסקאות שדווחו לרשות המיסים, ועל הממוצע הזה לא ניתן יהיה לערער". יחד עם זאת, במקרים בהם לא קיימת בנייה חדשה, אך קבלן בונה בניין חדש, הוא יוכל להגיש השגה בטענה כי המדגם לא מספק, ואז העבודה תעבור לידי שמאי.

בנוסף הסביר אלדרוטי כי מנגנון הזכאות יהיה מפורסם באתר רשות המיסים, זוג צעיר שחושב כי הוא זכאי להטבה יוכל להיכנס ל"מחשבון זכאות", להקיש פרטים כמו שטח הדירה הנרכשת ושטח המרפסת, והמערכת תנפיק מיד את מחיר הדירה המקסימלי שבמסגרתו נכלל מע"מ אפס.