המקפצה הכלכלית של הסוכנות העולמית למלחמה בסימום בספורט

תקבל מהוועד האולימפי הבינלאומי ומ-13 ממשלות שונות הקצאה של 20 מיליון ד' לקרן מחקר חדשה ■ מ-2015: ארבע שנות הרחקה לספורטאים מסוממים

מבחנות לאיתור שימוש בחומרים אסורים בספורט, WADA / צלם: רויטרס
מבחנות לאיתור שימוש בחומרים אסורים בספורט, WADA / צלם: רויטרס

מקפצה כלכלית משמעותית לסוכנות העולמית למלחמה בסימום בספורט (WADA): לאחר פגישה בין חברי הארגון השבוע, נודע כי 13 מדינות התחייבו להעביר כ-10 מיליון דולר למען הקמת קרן מחקר, שתנסה לאתר טכניקות חדשניות לאיתור שימוש בחומרים אסורים ומשפרי ביצועים שונים בקרב ספורטאים.

ביחד עם הקצבה בסכום זהה שכבר הבטיח לפרויקט הוועד האולימפי הבינלאומי (IOC), הרי שב-WADA יוכלו בסך הכל להשתמש ב-20 מיליון דולר עבור המחקר המדובר.

את עיקר התרומה לפרויקט יעניקו האמריקאים - 5.9 מיליון דולר. 12 הממשלות האחרות ששותפות לתרומה הן אלו של חוף השנהב, יפן, רוסיה, צרפת, שבדיה, פרו, טורקיה, דרום קוריאה, ניו זילנד, ערב הסעודית, סין וקטאר.

בתוך כך, הודיעו ב-WADA על הקוד האתי החדש והמחמיר, במסגרתו ספורטאי שייתפס "על חם" עם חומרים אסורים, בפעם הראשונה בקריירה שלו - יורחק מכל פעילות ספורטיבית למשך ארבע שנים, במקום שנתיים בלבד כפי שהיה נהוג עד היום. הקוד החדש ייכנס לתוקף ב-1 בינואר 2015.

יחד עם זאת, בארגון הודיעו כי הם מתנגדים להשתת עונשי מאסר על הספורטאים הסוררים, יוזמה שכמותה מנסים לקדם בגרמניה: במסגרת הצעת חוק שהוגשה לקבינט של המדינה האירופית, יוכל בית המשפט להטיל עונשים של עד שלוש שנות מאסר לספורטאים מסוממים. "על אתלטים צריכות להיות מוטלות סנקציות בהתאם לתקנות הספורט שפותחו במשך שנים רבות", אמר נשיא WADA, קרייג רידי. "אנחנו לא מרגישים בנוח לקחת את הדבר הזה למישור הפלילי".