ביה"ד: הטייסים והנהלת אל-על ישמרו על שקט תעשייתי

(עדכון) - זאת במטרה להגיע להסדר על העסקת הטייסים מעל גיל 65 ■ אל-על טענה כי טייסיה פתחו בשביתה, ואילו הטייסים טענו כי "באל-על קיים מחסור בטייסים - ולהנהלה נוח לפרסם שאנו שובתים כדי להימנע מתביעות"

טייסי אל-על טוענים הבוקר (ג') כי "אנחנו לא שובתים. קורקעו 23 טייסים מעל גיל 65, והתוצאה היא מחסור חמור בטייסים. בלי קשר לעניין הגיל, באל-על קיים מחסור קבוע בטייסים - ולהנהלה, שלא מצליחה לאייש טיסות, נוח לפרסם שהטייסים שובתים כדי להימנע מתביעות מצד לקוחות".

הטייסים קורקעו בהוראה של רת"א (רשות תעופה אזרחית), שלא מוכנה שטייסים בני יותר מ-65 ימשיכו לטוס.

בדיון שהתקיים היום בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב בעקבות פנייתה של הנהלת אל-על אמש, סוכם על "שקט תעשייתי" שיאפשר לשני הצדדים, הנהלת החברה וטייסיה, להגיע להסדר בנושא העסקתם של הטייסים הוותיקים מעל גיל 65.

"לא תיעשה שום הפרעה ארגונית, במישרין או בעקיפין, לפעולתה הסדירה של אל-על, לפחות בימים הקרובים ועד תום חודש זה", נכתב בהחלטה.

עוד נאמר בדיון כי תישקל הצעת בית הדין למינוי מגשר, שיסייע להגיע להסדר בסכסוך הנוכחי.

כאמור, אמש (ב') פנתה הנהלת אל-על לבית הדין לעבודה, בבקשה להורות לנציגות העובדים בחברה להפסיק את העיצומים והשיבושים הבלתי חוקיים בהם נוקטים טייסי אל-על. "לצערנו ציבור הטייסים באל-על פתח בשביתה פראית, לא חוקית, במטרה ללחוץ על הנהלת החברה לקבל את כל דרישותיהם", נטען בהנהלת החברה.

עוד לטענתה, עקב אי-זמינות של אנשי צוות אוויר וחוסר היענות מצדם לפניות החברה לבצע טיסות, נאלצנו לדחות מהלילה להיום בבוקר 3 טיסות: טיסה 075 להונג-קונג; טיסה 027 לניוארק; וטיסה 001 לניו-יורק שאמורות לצאת במהלך הבוקר.

"אל-על שלחה הודעות, טלפונים ואפילו מוניות עם מברקים בכדי לאתר טייסים פנויים לביצוע הטיסות, אך ללא הצלחה. חוסר ההיענות נראה כעיצומים מאורגנים ובלתי חוקיים, זאת מבלי שהוכרז סכסוך עבודה כחוק", אמרה לבית הדין.

כמו כן, ציינה אל-על בפני בית הדין כי לאחרונה התבטאו נציגי הטייסים בנציגות העובדים כי תהיה פגיעה כלכלית בחברה באם החברה לא תענה לכל דרישותיהם בנוגע להגבלת גיל הטייסים ל-65, כפי שקבע באחרונה ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית ה-ICAO ואומץ על-ידי רשות התעופה האזרחית (רת"א) במשרד התחבורה.

"לפיכך, לא נותרה לחברת אל-על ברירה אלא לפנות הערב לבית הדין לעבודה על מנת להפסיק את העיצומים הבלתי חוקיים ולמנוע פגיעה בחברה ובנוסעיה. הנהלת החברה עושה מאמצים למצוא פתרון הולם לבעיה שנכפתה עליה", טענה בפנייה לבית הדין.

בית הדין נענה אמש לבקשת החברה והורה לטייסי אל-על להפסיק את העיצומים ולשוב לעבודה סדירה.

בתגובה מסרו הבוקר נציגי טייסי אל-על, כאמור, כי הם לא שובתים. "זו דמגוגיה זולה של הנהלת החברה על גבם של הנוסעים. הנהלת אל-על שותפה לקרקוע של 23 טייסים מיום חמישי שעבר. התוצאה היא שיש מחסור חמור בטייסים. בצי 777, למשל, יש מחסור של 25% בקצינים ראשונים. טייסי אל-על ממשיכים וימשיכו לתת כתף עד כמה שניתן, על אף אמירות וטענות חסרות שחר וטעם".

מאל-על נמסר: "טענות הטייסים הן שקר וכזב. אין כל מחסור בטייסים. החברה נערכה מבעוד מועד לשינוי והכשירה עשרות טייסים חדשים. מדובר בשביתה פראית וחסרת אחריות, שנבעה מהעובדה שהטייסים לא נענו לאף פנייה להגיע לטיסות".