הסיפור על פרויקט הענק להחלפת התאורה בכבישי ישראל

בעלות של 300 מיליון שקל ולאורך 8,000 ק"מ של כבישים: מה מסתתר מאחורי פרויקט תאורת הכבישים הגדול שיוצא בימים אלה לדרך בישראל ועשוי לשנות את פני הדרכים המהירות בארץ?

מהנדסי חשמל המתמחים בתכנון תאורת כבישים טוענים כי קיים ספק לגבי הכדאיות הכלכלית של הפרויקט שיוזמת חברת נתיבי ישראל להחלפת תאורת הכבישים הבין-עירוניים מנורות הנתרן המסורתיות לנורות LED חדשות.

שר התחבורה ישראל כץ נתן אור ירוק לפרויקט, והשבוע, במסגרת כנס מתכנני תאורה, יוצג הפרויקט שבמסגרתו מתוכנן להחליף 75 אלף נורות בעלות עוצמה של עד 600 ואט בכל הכבישים הבינעירוניים במדינה, שאורכם כ-8,000 ק"מ.

מהנדסי התאורה המבקרים את הפרויקט טוענים כי היקף ההשקעה הכולל בפרויקט יהיה בגובה 315 מיליון שקל, החיסכון השנתי יהיה 68 מיליון שקל, כך שהחזר ההשקעה צפוי בתוך 4-5 שנים.

עם זאת, לדבריהם, לא הובהרו סופית משתנים עיקריים המשפיעים על כדאיות הפרויקט, ובכלל זה שבכל 10 שנים יש להשקיע שוב קרוב ל-300 מיליון שקל כיוון שצריך להחליף נורה. כמו כן, לא הובאה בחשבון העלות המלאה של התחזוקה, הטיפול והניקוי של הנורות, שהוא הסעיף העיקרי בתחזוקה - כך שהחזר ההשקעה האמיתי צפוי תוך לא פחות מ-15 שנה.