כנגד כל הסיכויים

בימים אלה מציינים בישראל את שבוע היזמות העולמי. מאות אירועים ברחבי הארץ יפגישו בין יזמים שכבר עברו את המסלול המפרך ליעד - פעם אחת או יותר - עם אלה ששוקלים לצאת לדרך היזמות הארוכה, או כאלה שכבר צועדים בה.

המפגשים הללו הם בין הכלים החשובים ביותר הניתנים בידיהם של יזמים. כי למרות שכל קמפוס אקדמי המכבד את עצמו מציע בימים אלה מגוון של קורסים ביזמות ושלל הרצאות בתחומים שונים כמו בניית תוכנית עסקית, עקרונות השיווק ותיכנון פיננסי, יש דברים שאפשר ללמוד רק מבעלי ניסיון, מאלה שכבר היו שם.

איך מתמודדים עם משבר קשה? מה לעשות כשהמשקיעים בוגדים בך? איך למשוך את תשומת-ליבן של ענקיות הטכנולוגיה ולפתח איתן מערכת יחסים אסטרטגית? אלה ועוד רבות אחרות הן שאלות שיזמים מתמודדים איתן במהלך שיגרת חייהם והתשובות להן הן תמיד שונות ומגוונות. זאת ועוד, יזמים ותיקים אמיצים מספרים בהזדמנויות אלה גם על טעויות ועל כישלונות, המהווים ניסיונות חיים יקרים ביותר, אותם יזמים מתחילים יונקים בדרך-כלל בשקיקה רבה.

כמי שמכיר בחשיבות האירועים האלה, אני מקפיד להשתתף ברבים מהם ואף להגיד את דבריי, כשהמארגנים מספיק נחמדים ומרשים לי להתבטא. אחד השקפים שאני משתדל תמיד להציג ליזמים מכיל הערכה סטטיסטית של סיכוייו של יזם היי-טק להצליח, החל מהיום בו יצא לדרך עם רעיון מצוין לסטארט-אפ ועד ליום האקזיט, בהנפקה או במכירת החברה.

יזם נשאר יזם

נאמר מיד, שאקזיט איננו ערך בפני עצמו. אבל, הוא יכול לשמש כקריטריון לא רע להצלחה עבור יזמים הבוחנים את עצמם מול המראה. ובכן, ניתן להעריך שהסיכוי להצלחה בין שתי נקודות הקצה - משלב הרעיון ועד לאקזיט - הוא בערך אחד לאלף. המחמירים יטענו שהסיכוי הוא אחד לעשרת אלפים. אחרי שהסברתי את השקף הזה ונימקתי את ההיגיון שבו, אני תמיד מבקש מכל מי ששכנעתי אותם שאין טעם לצאת לדרך היזמות להרים את ידם. לא זכור לי אפילו מקרה אחד שבו הורמה יד כלשהי. ולא בגלל שהנוכחים באולם לא האמינו לסטטיסטיקה, להיפך - היא די משכנעת. הסיבה היא, שיזמים אמיתיים יודעים שישיגו את מטרתם. הם גם יודעים בוודאות, שהסטטיסטיקות נועדו למחקר אקדמי, לא עבורם. כמובן.

מחר בערב (רביעי) אשתתף באירוע מיוחד שיתקיים במכללת אורט בראודה בכרמיאל, שמארגנת היזמת קלאודיה בן-יעקב, מקימת העמותה SUN, המכוונת להיות בית חם ליזמים בצפון הארץ. בסימן שבוע היזמות בפריפריה מקיים המיזם של קלאודיה, בשיתוף עם אצטדיון הסטארט-אפ, ערב שמעניק במה ליזמים מהגליל ומהגולן. מרחק של בין שעה לשעתיים מתל-אביב, זמן נסיעה זניח במונחים של מדינה מערבית מודרנית, יוצר פער בלתי נתפס בין המציאות שפוגשים היזמים בצפון הארץ לבין הנינוחות המפנקת של הבועה הפרושה בין הרצליה פיתוח לבין שדרות רוטשילד בתל-אביב. אבל למרות זאת אני משוכנע שבצפון הארץ, כמו גם באשדוד, באר שבע או ירוחם, ישנם יזמים אמיתיים, שיכבשו את העולם, כל אחד ואחת מהם בדרכם המיוחדת. וכשאשאל אותם מחר מי מהם מוותרים על החלום שלהם לאור הסטטיסטיקה האכזרית והמוכחת, אני משוכנע שגם בכרמיאל לא תונף אף יד. יזם נשאר יזם.

■ יזהר שי הוא שותף מנהל בקיינן פרטנרס ישראל.